אלשטיין לא מרים ידיים: הגיש הצעה לרכישת השליטה בדסק"ש

למרות המחיר הגבוה שבו נקבה הצעתו של אלשטיין - 908 מיליון שקל - בכוונת כונסי הנכסים לקיים מכרז רב-משתתפים למכירת השליטה בדסק"ש

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

שבוע לאחר שאיבד את השליטה בקבוצת אי.די.בי, הגיש איש העסקים אדוארדו אלשטיין בקשה לביהמ"ש לאשר לו לרכוש את הנכס העיקרי של הקבוצה - מניות השליטה (70%) בדסק"ש (דיסקונט השקעות) - בתמורה לסכום של 908 מיליון שקל. אלשטיין, שכבר השקיע לאורך השנים סכום עתק של כ-3 מיליארד שקל בקבוצה, מבקש כעת להגדיל את ההימור ולשמור על השליטה, במחיר גבוה בעשרות אחוזים ממחיר השוק של מניות דסק"ש.

אלשטיין שולט בחברת אירסה הציבורית (נסחרת בארה"ב) שהחזיקה באי.די.בי ובדסק"ש באמצעות חברת דולפין שבשליטתה. שלשום נסחרה אירסה לפי שווי של כ-290 מיליון דולר (995 מיליון שקל) לאחר שאיבדה כ-61% מערכה מתחילת השנה. כך שהשקעה נוספת בהיקף של 91% משווי השוק של אירסה מהווה הימור גדול עבורה. כמו כן, דולפין ואירסה לא צירפו להצעה ערבויות או ביטחונות באשר ליכולתן להוציא אל הפועל תשלומים בהיקף כזה, כך שלא ברור מהי יכולתן הפיננסית האמיתית.

מניית דסק"ש נסחרה הבוקר בבורסה בעלייה של כ-5% והשלימה זינוק של כ-39% מאז החליט שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א לפרק את אי.די.בי ולהעביר את מניות השליטה בדסק"ש לידיהם של כונסי הנכסים. בעקבות העליות נסחרה היום דסק"ש לפי שווי של 940 מיליון שקל, כאשר הצעתו של אלשטיין משקפת שווי של 1.29 מיליארד שקל לחברה.

היקף החוב של אי.די.בי למחזיקי אג"ח י"ד (שלטובתם משועבדות מניות השליטה בדסק"ש) עומד כיום על כ-890 מיליון שקל, כך שהצעתו של אלשטיין אמורה לספק להם החזר מלא של החוב כלפיהם. עם זאת, הנאמן לכלל נכסי אי.די.בי עשוי להתנגד למכירת המניות ללא מכרז, בטענה כי מהלך שכזה עשוי לפגוע בשאר נושי החברה, שמבקשים להשיג תמורה גבוהה יותר עבור המניות, במטרה להיפרע מחלק מהחוב כלפיהם. סך החוב של אי.די.בי למחזיקי שלוש סדרות האג"ח שלה עומד על כ-2 מיליארד שקל, כמעט מחצית ממנו למחזיקי אג"ח ט', שהונפקה ללא ביטחונות. 


בקשה דחופה להחלפת הדירקטורים

בשבוע שעבר הוציא ביהמ"ש המחוזי בת"א, חגי ברנר, צו פירוק לאי.די.בי, ומינה לה נאמן. במקביל, מינה השופט כונסי נכסים למניות השליטה בדסק"ש, ששועבדו כאמור לטובת מחזיקי איגרות החוב של אי.די.בי מסדרה י"ד.

כעת מציעה דולפין של אלשטיין לרכוש את מניות השליטה בדסק"ש בתמורה לתשלום מיידי של 770 מיליון שקל, וכן לתשלום נוסף של 138 מיליון שקל בתום שנה ממועד העסקה. על הבקשה לביהמ"ש חתומים באי כוחה של דולפין, עורכי הדין אהוד סול ויוסף בנקל.

בעקבות הבקשה קבע השופט ברנר כי כונסי הנכסים של מניות השליטה בדסק"ש, עורכי הדין רענן קליר ואלון בנימיני, יגישו את תשובתם עד 8 באוקטובר, ואילו אלשטיין יגיש את תגובתו לתשובה עד 11 באוקטובר.

את הבקשה הגיש אלשטיין לאחר שעוה"ד קליר ובנימיני הגישו לביהמ"ש בקשה דחופה להחלפת הדירקטורים בדסק"ש (למעט דירקטורים חיצוניים ובלתי תלויים) במטרה להדיח את אלשטיין ואנשיו מדירקטוריון החברה.

במסגרת אותה בקשה, ביקשו הכונסים כי ביהמ"ש יאשר להם להדיח את יו"ר הדירקטוריון אדוארדו אלשטיין, את אחיו ואחותו, הדירקטורים אלחנדרו אלשטיין ודיאנה אלשטיין דן, וכן את נציגיו הדירקטורים סאול זאנג ומריו בלכר.

במקביל, ביקשו הכונסים כי ביהמ"ש יורה בדחיפות על מינוים של יורם טורבוביץ', יצחק עידן, עומר סרבינסקי, רגינה אונגר ויעקב נימקובסקי כדירקטורים בדסק"ש. טורבוביץ' עצמו אמור להתמנות גם כיו"ר החברה. 

את השינויים בדירקטוריון מבקשים הכונסים להוציא אל הפועל במטרה לאפשר קיום מכרז על מניות השליטה בדסק"ש. לתפיסתם, כל עוד אלשטיין ממשיך לשלוט בפועל בדסק"ש (באמצעות שליטתו בדירקטוריון שלה) יעדיפו המתעניינים האחרים שלא להגיש הצעות מחייבות לרכישת מניות השליטה בה.

עידן וסרבינסקי הם נציגי פירמת הייעוץ קליר סטרקצ'ר ומשמשים כיועצים למחזיקי איגרות החוב. בינתיים, מינתה שלשום החברה על דעת עצמה את רו"ח יצחק עידן לדירקטור בדסק"ש, במהלך שנתפס כמחוות פיוס לכונסים, אולם גם מחווה זו אינה צפויה לעצור את מהלך ההדחה.


בעלת שליטה בארבע חברות ציבוריות

אלשטיין, כאמור, כבר השקיע כ-3 מיליארד שקל בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש, שירדו כעת לטמיון בעקבות מינוי נאמן לאי.די.בי וכונסים לנכסים המשועבדים. דסק"ש היא חברת החזקות ממונפת, השולטת בארבע חברות ציבוריות, ובעלת החזקות בחברות נוספות, פרטיות. 

נכסיה המרכזיים של דסק"ש כוללים 46% ממניות חברת סלקום בשווי שוק של כ-1 מיליארד שקל, 74% ממניות חברת הנדל"ן נכסים ובניין בשווי שוק של 1.1 מיליארד שקל, 45% ממניות חברת השיווק החקלאי מהדרין בשווי שוק של 220 מיליון שקל, 61% ממניות חברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון בעלות שווי שוק של 240 מיליון שקל, וכן 70% ממניות בית ההשקעות אפסילון, הרשומות בספרים לפי שווי של 55 מיליון שקל.

נכסים ובניין עצמה מחזיקה ב-30% ממניות חברת הנדל"ן המניב גב ים בשווי שוק של כ-1.3 מיליארד שקל, והיא זוכה לייצוג של שלושה דירקטורים (כולל תפקיד היו"ר) מתוך שמונת הדירקטורים של גב ים.