שר התיירות אסף זמיר הגיש את התפטרותו: "חרד למדינה"

"אני חרד שהמדינה על סף שבר מוחלט", פרסם זמיר בפוסט בפייסבוק. "וברור לי שזה לא ישתנה כל זמן שנתניהו הוא ראש הממשלה" • ח"כ שלח: "התפטרותו לא מפתיעה, כי הוא אדם ישר" •  הליכוד: "זמיר בורח מהמערכה רק כדי לקושש קולות בבחירות המקומיות בתל אביב"

אסף זמיר / צילום: עופר חגיאב
אסף זמיר / צילום: עופר חגיאב

הלבנה הראשונה בחומה: שר התיירות אסף זמיר הודיע היום ליו"ר כחול לבן בני גנץ על התפטרותו מהממשלה. אחרי שבוע קשה שעבר על המפלגה, נוכח חקיקת חוק ההגבלות (הפגנות) ולא מעט איומים פנימיים, זה קרה: השר אסף זמיר כבר לא מסתפק באיומים או התנצלויות והחליט לעשות את הצעד ולהתפטר, אך הוא צפוי להישאר חלק ממפלגת כחול לבן בכנסת.

בפוסט שפרסם אחר הצהריים בפייסבוק כתב "אני חרד למדינה. חרד שהיא על סף שבר מוחלט. וברור לי שזה לא ישתנה כל זמן שנתניהו הוא ראש הממשלה".

עוד כתב זמיר, המזוהה הכנף השמאלית של מפלגת כחול לבן, לצד נוספים, כי "לאחר ארבעה חודשים וחצי כחבר בממשלה אני קובע בצער כי משבר הקורונה על השלכותיו הנוראיות נמצא במקרה הטוב במקום השני בסדר העדיפויות של ראש הממשלה. השיקולים האישיים והמשפטיים הם אלה שעומדים בראש מעיניו של נתניהו. זה ניכר בכל צעד ושעל.

"תמיד האמנתי בנסיון להשפיע מבפנים, גם במחיר של ביקורת ציבורית, כל עוד האמנתי שתוצאות פעולותיי עושות הבדל, עושות טוב. אני כבר לא מרגיש ככה ולכן אחרי התלבטות לא פשוטה, החלטתי היום להודיע ליו"ר מפלגת כחול לבן, רא"ל במיל' בני גנץ, על התפטרותי מהממשלה".

"אנשים ישרים כבר לא יכולים עוד להיות בממשלה הזאת"

התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו לבוא, והן בימין ובשמאל בירכו את זמיר על הצעד. ח"כ שלח אמר כי "הלבנה הראשונה בחומה של ביבי נפלה. התפטרותו של אסף זמיר לא מפתיעה, כי הוא אדם ישר ואנשים ישרים כבר לא יכולים עוד להיות בממשלה הזאת.

יהיו עוד, כי גנץ ואשכנזי יכולים אולי לרמות את עצמם, אבל לא את האנשים הישרים הרבים בכחול לבן".

יו"ר כחול לבן גנץ פרסם בעמוד הפייסבוק שלו את הדברים הבאים: "קיבלתי בהבנה ובכאב את הודעתו של חברי השר אסף זמיר. בשבועות האחרונים ניהלנו שיחות ארוכות וכנות אשר ביטאו את רחשי הלב המשותפים לרבים בממשלה, בכנסת ובכל בית ובית בישראל. רצינו אחדות אך זו לא הממשלה לה ייחלנו.

"מדינת ישראל מתמודדת עם משבר עמוק וקשה. משבר בריאותי אך לצידו ובעוצמתו משבר אמון בין ההנהגה לאזרחי המדינה. משבר אמון הנובע בראש ובראשונה מהיעדר דוגמה אישית, ומחשש אמיתי הנובע מכך שעיסוק באינטרסים פוליטיים גובר על הדאגה לבריאות הציבור ולפרנסתם של מיליוני בתי אב החרדים, ובצדק, לגורלם ולעבודתם.

"היעדר היציבות ותחושת איבוד השליטה בניהול המגפה מחייבים השבת סדרי השלטון. 
כדי לאפשר את השבת השליטה וסדרי השלטון הוריתי לשר המשפטים לפתוח בהליכי מינוי מואצים אך על פי הנהלים הסדורים של פרקליט מדינה קבוע, ואני קורא לפתיחתו של תהליך למינוי מפכ"ל משטרה קבוע. גם משטרת ישראל זקוקה בייחוד ברגעים אלו ליציבות ארגונית החיונית לתפקודה. שום שיקול אחר אינו יכול לבוא עוד במקום טובת המדינה, ושמירת בטחונם ובריאותם של אזרחיה.

"אנחנו במלחמה. כאיש צבא, כלוחם וכחייל איני מכיר את מושג הפסקת המשימה ולכן חבריי ואני נילחם על השבת הסדר והיציבות ועל שמירת המשטר הדמוקרטי מפני אלו הזוממים להחריבו. הצטרפנו לממשלה שתפקידה למגר את הקורונה ולא את הדמוקרטיה או את שלטון החוק. מי שזה לא מתאים לו, שיקבע מועד לבחירות".

"זמיר הציב כתב אישום חמור מול כל מי שנשאר בממשלה"

ראש האופוזציה יאיר לפיד הגיב על התפטרותו של זמיר באמרו כי "אסף זמיר לא רק התפטר, הוא גם הציב כתב אישום חמור מול כל מי שנשאר בממשלה הזו רגע אחד נוסף ומחזיק את נתניהו על כסאו. גנץ ואשכנזי, אתם לא משרתים את ישראל בממשלה, אתם משרתים את נתניהו. הגיע הזמן שתקומו ותתפטרו".

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן אמרה כי "אסף זמיר תיקן את הטעות הראשונית שלו - הצטרפות לממשלה. טוב שעשה כך. הממשלה הרעה הזו פועלת נגד הציבור, והיא צריכה לחלוף מהעולם".

סיעת מרצ הודיעה כי תגיש הצעת אי אמון קונסרבטיבית. יו"ר הסיעה סיעת תמר זנדברג אמרה "אני מברכת את אסף זמיר על הצעד האישי המתבקש בעזיבת ממשלתו של נאשם בשוחד שעסוק במשפטו ולא בניהול המדינה. עם פתיחת מושב הכנסת, ב-12 באוקטובר, אגיש בשם סיעת מרצ הצעת אי אמון קונסרבטיבית. אני קוראת לכחול לבן להצטרף לסיעות האופוזיציה ויחד לתמוך בהצעה. זו ההזדמנות לשלוח את הממשלה המושחתת והמנותקת הביתה, בכנסת הזאת, בלי בחירות חדשות".

"זמיר בורח מהמערכה רק כדי לקושש קולות בבחירות המקומיות בתל אביב"

ח " כ שלמה קרעי מהליכוד הודיע במפתיע "אני מברך את השר זמיר על התפטרותו וקורא לשרי כחול לבן להצטרף. ישראל זקוקה לממשלה אחראית בראשות נתניהו בלי מקלות בגלגלים של שרי כחל"ב. הם כבר הוכיחו שהם דואגים לפוליטיקה קטנה על חשבון בריאות הציבור".

לעומת זאת, מהליכוד נמסר בתגובה: "בדיוק בשעה שראש הממשלה נתניהו הוביל דיון רב-משתתפים עם ראשי הציבור החרדי כדי להילחם בקורונה, אסף זמיר בורח מהמערכה רק כדי לקושש קולות בבחירות המקומיות בתל אביב. הוא זה שעוסק בפוליטיקה קטנה בשעה שראש הממשלה נתניהו נאבק מסביב לשעון למען הצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל.

"כחול לבן צריכים להחליט אם הם עובדים באחדות מתוך הממשלה שנלחמת בקורונה או שהם ממשיכים לייצר תוהו ובוהו בתוך הממשלה ובכך פוגעים בפעולות הנדרשות לטובת אזרחי ישראל".

מאוחר יותר פורסמה מטעם הליכוד תגובה נוספת: "בשיאו של משבר הקורונה כשאזרחי ישראל יושבים בסגר בבית ומייחלים לאחדות ערב סוכות, כחול לבן משחקים משחק פוליטי על גבם של אזרחי ישראל בניסיון נואש לקושש קולות משמאל ולמנוע את קריסתם בסקרים.

"שר התיירות מתפטר, יושבת ראש ועדה בכנסת מפגינה נגד הממשלה וכחול לבן מפרים את ההסכם הקואליציוני שקובע שיש להקים ועדת מינויים בהסכמה, דבר שהליכוד דורש לעשותו מיום הקמת הממשלה.

"כחול לבן יושבים בממשלה ופועלים נגד הממשלה. הגיע הזמן שהם יחליטו אם הם נלחמים במחלה או נלחמים בממשלה".