ח"כ השכל לרה"מ: "אין כל הגיון בהגבלת טיסות למי שבריא ועומד בהנחיות"

לאחר שראש הממשלה נימק אתמול כי סגירת השדה מקורה ב"סולידרייות", ועוד קודם לכן הושמע נימוק של "שיוויוניות" מטעם משרד הבריאות, פנתה סגנית יו"ר הכנסת ח"כ שרן השכל לנתניהו וביקשה לשנות את ההחלטה •  "עלינו להקפיד כי ההגבלות שאנו משיתים על הציבור יתנהלו לפי סכנות בריאותיות בלבד"

נתב"ג בימי קורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

האם גם חברי הכנסת מבינים שיש עיוות צורם במתווה התעופה? המתווה שנקבו אוסר על מי שלא הספיק לרכוש כרטיס טיסה עד 25 בספטמבר לצאת מהארץ. על כן פוגע המתווה קשות בענף התעופה, לרבות בחברות הישראליות שרק החלו להתאושש - ארקיע ואל על.

בפנייה שהעבירה סגנית יו"ר הכנסת ח"כ שרן השכל לראש הממשלה בנימין נתניהו, היא מבקשת ממנו לבחון מחדש את סגירת נמלי התעופה. נזכיר כי אמש נתניהו עצמו נימק בשידור בפייסבוק כי סגירת השדה מקורה ב"סולידרייות", ועוד קודם לכן הושמע נימוק של "שיוויוניות", מטעם משרד הבריאות - שני נימוקים שלא יכולים להניח את הדעת לסגירת החופש של ישראלים לצאת מהארץ לכל צורך שהוא, ולנזקים העצומים לענף התעופה החבוט ממילא.

"אני פונה אליך בבקשה לשנות את ההחלטה על סגירת נמלי התעופה בפני הציבור הישראלי", כך פנייתה של חה"כ השכל לראש הממשלה. "אני מאמינה כי בעת הזו, בזמן הסגר, כשחירות אזרחי נפגעת בצורה כל כך קשה על מנת להגן על בריאות הציבור, יש לשקול כל הגבלה נוספת שאינה נובעת מסיבה בריאותית.

"אם הגבלות יוטלו בשם ערך השוויון, לא רק נשית פגיעה קשה ובלתי מידתית על הציבור אלא גם נפגע באמון הציבור, כאשר אנו דורשים מהם לשמור על הנחיות כדי להגן על בריאותו. עלינו להקפיד כי ההגבלות שאנו משיתים על הציבור יתנהלו לפי סכנות בריאותיות בלבד. בכל מקרה של חשש מהפצת המחלה או סכנת בריאות הציבור, יש להחמיר ככל הנדרש. אין כל הגיון בהגבלת טיסות למי שבריא ועומד בהנחיות ובוודאי שאסור לעשות זאת לשם נראות בלבד ובאופן שרירותי".

"החלטתכם על הגבלת היציאה מישראל היא איננה חוקתית"

פנייה נוספת יזם חה"כ אלכס קושניר ששיגר מכתב לשרת התחבורה, שר הבריאות ולפרויקטור הקורונה בעקבות אמירתה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס לרשת ב', שנימקה את סגירת האפשרות לצאת מהארץ כאמור באי השיוויניות. וכך כותב קושניר: "אלו הם לא אחוזי התחלואה, אלו הם לא הנתונים האפידמיולוגים, ולא הסיכון הכרוך בטיסות בעת המגפה. מבחן השוויוניות אינו תקף במקרה זה, היות וגם במצב שגרה ישנם אזרחים שאינם יכולים להרשות לעצמם רכישת כרטיסי טיסה. מכאן אני מסיק כי החלטתכם על הגבלת היציאה מישראל היא איננה חוקתית ופוגעת בחופש התנועה של האזרחים ללא הצדקה.

"להזכירכם, מדובר בזכות בסיסית במדינה דמוקרטית. אני דורש לבטל את ההגבלות על יציאה מישראל לאלתר. זאת תוך כדי שמירה על הנחיות משרד הבריאות לאלה שחוזרים למדינה. במידה ודרישתי זו לא תענה, אשקול לפנות לערכאות משפטיות כדי לעמוד על זכויותיו של הציבור".

עתירתה של ישראייר נגד המתווה המקומם הזה נדחתה בשל אי מיצוי ההליכים והחברה מתכננת להגישה מחדש בשבוע הבא. האם מישהו מקרב מקבלי ההחלטות יתפכח עוד לפני שחברות תעופה ינטשו את נתב"ג המדמם?