סטארט-אפ | פיצ'ר

המשקיע שזיהה את אובר: "השוק ספקולטיבי מאוד, לא ראינו דבר כזה מ-1999"

ביל גורלי מקרן בנצ'מרק מזהיר מפני הרמות הגבוהות בשווקים ואומר: "יש נכונות לקחת סיכונים והתלהבות מפרויקטים של עוד 5-10 שנים" • על שוק ההנפקות: "חברות שהונפקו השנה תומחרו בחסר בהיקף של 24 מיליארד דולר"

ביל גארלי, Benchmark / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
ביל גארלי, Benchmark / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

מדד נאסד"ק אמנם ירד ב-10% מתחילת ספטמבר, אז הגיע לשיא כל הזמנים, אך הוא השלים ראלי של כ-60% מאז השפל אליו הגיע במרץ. המשקיעים סבורים כי חברות טכנולוגיה רבות, ובראשן חמש הענקיות, ייהנו מהשפעות משבר הקורונה, מהמעבר ללימודים ולעבודה מרחוק, מתהליכים דיגיטציה ועוד.

המשקיע ביל גורלי מקרן ההון סיכון בנצ'מרק מזהיר בראיון באתר CNBC מפני הנעשה בשווקים ומשווה בין התקופה הנוכחית לבועת ההייטק ב-1999. "יש בהחלט מאפיינים ספקולטיביים מאוד לשווקים היום, נכונות לקחת סיכונים, נכונות להתלהב מפרויקטים שיקרו עוד חמש או עשר שנים - כפי שלא ראינו משנת 99", אמר גורלי. "אני באמת לא יכול לשער או לדעת בדיוק מה קרה, או מה הוביל לכך, אבל אנחנו נמצאים במצב שבו שוק הטכנולוגיה הוא בוודאות ספקולטיבי", הוסיף המשקיע.

גורלי נחשב לאחד ממשקיעי ההון סיכון המובילים בעולם, והשקיע בין היתר בחברת אובר ו-GrubHub. בנצ'מרק השקיעה באובר 10 מיליון דולר, השקעה שהגיעה בשלב מסוים לשווי של 8 מיליארד דולר, כך לפי "וול סטריט ג'ורנל", שם ציינו כי גם לאחר שמניית החברה ירדה, זאת עדיין אחת מההשקעות הרווחיות בהיסטוריה של ההון סיכון. בנצ'מרק הייתה מהתומכים הבולטים בהדחתו של מנכ"ל אובר טראוויס קלניק ואף תבעה אותו בשלב מאוחר יותר.

גורלי הוא גם אחד המבקרים הבולטים של האופן שבו מתבצעות הנפקות ראשוניות (IPO), בגלל העובדה שהן מובילות לתמחור חסר. בראיון ל-CNBC הוא ציין כי חברות "משאירות על השולחן" סכום של 200 מיליון דולר ובסך הכל מתחילת השנה חברות הוערכו בחסר בהיקף של 24 מיליארד דולר.

גורלי תומך באלטרנטיבות - רישום ישיר למסחר (כפי שעשו השבוע חברת אסאנה שבה הוא מושקע וכן חברת פלנטיר) ו-SPAC, חברות צ'ק פתוח שמגייסות הון לחברה ללא פעילות ואז משתמשות בו כדי למזג לתוכה חברה פרטית. חברות SPAC גייסו מתחילת השנה קרוב ל-49 מיליארד דולר, לאחר שבכל השנה שעברה גייסו 13.6 מיליארד דולר בלבד. לדבריו, האלטרנטיבות מתאימות לכל חברה.

"למה יש פחות הנפקות ראשוניות? בגלל תמחור חסר. אתה משלם לציבור 'מס' של 200 מיליון דולר בממוצע. אין לזה הצדקה", אמר גורלי. "אלו שמממנים את חברות ה-SPAC אומרים: 'היי גולדמן (זאקס), היי מורגן (סנטלי), אתה לא יכול להקצות את הכסף הזה לחברים שלכם. הוא יילך אליי".