קואליציה | פרשנות

מינוי פרקליט מדינה: לאן מוביל המהלך של כחול לבן

ההתפטרות של אסף זמיר הגיעה בדיוק כשבכחול לבן החליטו להפסיק את מדיניות ההכלה, והחלו להתניע מהלך לעומתי מול הליכוד • מצב הכוחות בממשלה לא ממש מאפשר את מימוש המהלך, אך הוא יכול לשנות את הדינמיקה בקואליציה וככל הנראה מבשר על פירוק הממשלה בקרוב

שר הביטחון, בני גנץ  / צילום: תומר אפלבאום, הארץ
שר הביטחון, בני גנץ / צילום: תומר אפלבאום, הארץ

הטלפון של השר המתפטר אסף זמיר ביום שישי בבוקר, כדי לקבוע פגישה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, התקבל בהפתעה. בצמרת כחול לבן היו עסוקים באותה עת בהידוק אחרון של תוכנית למינוי פרקליט המדינה שעליה עבדו בשבועיים האחרונים, והדבר האחרון שרצו בו הייתה הסחת דעת מהסוג הזה. הודעתו של זמיר הייתה למעשה דוגמה לחולשת כחול לבן בממשלה, הילד שצועק "המלך עירום", בזמן שבדיוק מחפשים לו בגדים ראויים.

השיח על הגבלת ההפגנות בשבועות האחרונים בממשלה נתן בכחול לבן את אותותיו והם הלכו ונחלשו - נדרשה מכת מנע ושינוי כיוון. לא עוד הכלה של דרך קבלת ההחלטות, אלא מעבר למתקפה שנולדה מתוך תחושה שנתניהו מרמה אותם בעיסוק הישיר בהפגנות כתגובה לעלייה בתחלואה.

לשר המשפטים ניסנקורן הייתה התשובה הראויה והליך מינוי פרקליט המדינה החל להתגלגל. ביום שישי היה נראה שבחרו שם נכון, בליכוד מיהרו להגיב בשלוש תגובות שונות שהראו שבכחול לבן פגעו במטרה, גם אם בפועל הסיכויים להשלמת המהלך באופן מהותי שואפים לאפס.

ביומיים הקרובים מצפים במשרד המשפטים שתושלם הקמת ועדת האיתור, כל הגורמים הרלוונטיים קיבלו פנייה רשמית ואישרו קבלתה. בשלב הבא יפורסם קול קורא ומועמד ייבחר. כל אלו שלבים שנמצאים בשליטתו של ניסנקורן וללא כל מעורבות פוליטית נוספת ולכן סיכויי השלמתם גבוהים.

בשלב השני נדרש אישור ממשלה ואז האירוע מסתבך עבור כחול לבן. מול תכנוני המינוי לליכוד יש שני מחסומים שיוכלו להעמיד: האחד - העלאת הנושא לסדר יומה של הממשלה והשני ההצבעה בפועל.

התרחישים למינוי פרקליט מדינה

ולהלן התרחישים: נתניהו יכול למנוע העלאת הנושא לסדר היום או כינוס ישיבות ממשלה כפי שכבר נעשה במשך חודש, אך לאחר פרק זמן סביר יוכל ניסנקורן לגשת לבג"ץ בטענה שנתניהו בניגוד עניינים ולא יכול לעכב את זה. נתניהו יעביר את הסמכויות לשר אחר במקרה כזה, אך יש גם תקדים נוסף "בגץ משה אשר", שיחייב את הממשלה להעלות את הנושא לסדר היום ולא לעכב את המינוי לאורך זמן.

הו אז יגיע הנושא להצבעה בפועל ושם לכחול לבן בעיה אובייקטיבית: אין להם רוב. עוד לפני התפטרות אסף זמיר הם היו בנחיתות מספרית של שני שרים שכעת תעלה לשלושה. נזכיר - בליכוד מונעים אישור תקנון ממשלה פריטטית שהיה מתגבר על הבעיה הזו, ובכן כעת נראה שהעקשנות השתלמה להם.

גם אם נניח ששניים מגוש הימין יהיו מנועים מלהצביע בשל ענייניהם המשפטיים - נתניהו ואריה דרעי, מגיעים שרי כחול לבן מול שרי הימין לתיקו מספרי ואת זה כבר קשה לעקוף בבג"ץ.

בשלב הזה תגיע סאגת המינוי המשפטי של ניסנקורן לסופה אך עד אז? הסלמה מתמשכת ביחסי כחול לבן - הליכוד, כשהפעם כחול לבן קובעים את הקצב ואת הטון ומולם הליכוד עוד צפוי להגיב בכלים שלרשותו. בלי ישיבות ממשלה או תקציב, מגפה ברקע והפגנות מתמשכות - זו צפויה להיות התפאורה ליציאה הבלתי נמנעת לבחירות בדצמבר.