משרד האוצר מציג: 5 ממצאים מדאיגים על שוק התעסוקה

עוד לפני הסגר השני: 8.3 מובטלים על כל משרה פנויה, 62 אלף איש שפוטרו ולא מחפשים עבודה ורוב האנשים שהוצאו לחל"ת לא מאמינים שיחזירו אותם לעבודה • משרד האוצר מפרסם ניתוח מדאיג על מצב שוק התעסוקה בישראל

לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

8.3 מועמדים כל משרה פנויה באוגוסט ורוב האנשים שבחל"ת לא מאמינים שיחזרו לעבודתם, וזה עוד לפני שבכלל הגיע הסגר השני - כך עולה מניתוח של אגף הכלכלנית הראשית באוצר על שוק העבודה בישראל.

בנוסף, באוצר מפרטים מה הפרופיל של מחוסרי העבודה בישראל ומי נפגעו יותר מאחרים. בכך מנסים באוצר לקבל אינדיקציה איך ייראה שוק העבודה בישראל אחרי הסגר השני. ניתוח זה מתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לחודש אוגוסט. להלן חמישה ממצאים מדאיגים על שוק התעסוקה שעולים מניתוח האוצר:

1. 62 אלף איש פוטרו ואינם מחפשים עבודה - אולי זה בגלל דמי האבטלה המובטחים ואולי בגלל שהתייאשו מחיפוש עבודה, אבל באוצר מציינים כי בנוסף ל-406 אלף המובטלים באוגוסט (על פי ההגדרה הרחבה של הלמ"ס), ישנם עוד כ-62 אלף עובדים שפוטרו מעבודתם או שמקום עבודתם נסגר מתחילת המשבר והם אינם מחפשים עבודה.

2. הנפגעים העיקריים מהמצב: בעלי משרה חלקית - בעוד שמספר המועסקים בחודש אוגוסט 2020 היה נמוך ב-6% בהשוואה לאוגוסט 2019, מספר שעות העבודה ירד ב-2% בלבד. ההסבר לכך הוא שעובדים הנמצאים בחל"ת מתאפיינים בהיקפי משרה (שעות עבודה שבועיות) הנמוכים בממוצע בכ-19% מאלו המועסקים במשק.

כך למשל, בשיא המשבר 15% בלבד מקרב המועסקים עבדו במשרה חלקית בהשוואה ל-22% ערב המשבר. בחודש אוגוסט, כשהמשק עוד היה במגמת התאוששות לפני הסגר השני, 20% עבדו במשרה חלקית.

3. עוד לפני הסגר: 8.3 מובטלים על כל משרה פנויה - "שוק העבודה ממשיך להתאפיין במיעוט משרות פנויות ובריבוי מחפשי עבודה בחודש אוגוסט", כותבים באוצר, ומוסיפים כי היחס בין המשרות הפנויות במשק לעומת המובטלים זינק פי 5.7 בהשוואה לתקופה שלפני המשבר.

הפערים הגדולים בולטים במיוחד בענפי האומנות והבידור, האירוח והאוכל ושירותי התחבורה, אולם גם בענפים האחרים חלה עלייה משמעותית במספר המובטלים ביחס למשרות הפנויות.

4. רוב האנשים שבחל"ת לא מאמינים שיחזרו לאותו מקום עבודה - 17% בלבד מהעובדים שמצויים בסטטוס של "חופשה ללא תשלום" בחודש אוגוסט דיווחו שהם מאמינים שיחזרו לעבוד אצל אותו מעסיק.

באוצר מציינים כי "רבים מהם אינם עובדים משלביו המוקדמים של המשבר", ומוסיפים כי מדובר באינדיקציה לכך שתיווצר אבטלה ממושכת.

5. הקשר שבין השכלה לתעסוקה - מהסקירה עולה כי רמת ההשכלה השפיעה גם היא על המגמות בשוק התעסוקה באוגוסט. כך, חלה ירידה בשיעור המובטלים בעלי תואר אקדמי לעומת חודש יוני ועלייה קלה בשיעורם של המובטלים בעלי תעודת בגרות או תעודה על תיכונית.

באוצר מציינים כי "הדבר מצביע על האתגר של בעלי ההשכלה שאינה אקדמית להישאר בתקופה זאת בשוק העבודה". באוצר גם מוסיפים כי הירידה בשיעור התעסוקה והעלייה בשיעור האבטלה מעט יותר בולטים בקרב החברה החרדית ובעיקר בקרב נשים ערביות. "בעוד ששיעור האבטלה הממוצע עמד בחודש אוגוסט על 9.8%, שיעור האבטלה של הנשים הערביות עמד על 10.6%, של הנשים החרדיות על 13.1% ושל הגברים החרדים על 14.4%", נכתב.