מנכ"ל ננוקס: "נציג לכם את המוצר שלנו בלייב ונמחץ את טענות השורטיסטים"

מניית חברת ההדמיה הישראלית קפצה 56% ביום שישי לאחר שהמנכ"ל רן פוליאקין הצהיר כי ננוקס תערוך הדגמה של המוצר • ננוקס פיתחה לדבריה מכשיר רנטגן זול, נייד ודל קרינה בסדרי גודל לעומת המכשירים הקיימים

רן פוליאקין / צילום: איל יצהר
רן פוליאקין / צילום: איל יצהר

מניית חברת ההדמיה הישראלית ננוקס קפצה 56% ביום שישי, בין היתר לאחר שמנכ"ל החברה רן פוליאקין הצהיר כי ננוקס תערוך הדגמה של המוצר שלה. ננוקס פיתחה לדבריה מכשיר רנטגן זול, נייד ודל קרינה בסדרי גודל לעומת המכשירים הקיימים, וחטפה תגובות קשות מגופי השקעות שורט. פוליאקין טען בשבוע שעבר כי ההדגמה תמחץ את טענות השורטיסטים - Citron Research וקרסון בלוק (מקבוצת Muddy Water Capital), אשר לא היססו לקרוא לחברה "תרמית" ולומר כי הדגמת המוצר שלה, שדלפה לידי המשקיעים, היא מפוברקת.

עדיין לא ברור בדיוק מתי תוצג הטכנולוגיה, אך נראה כי ננוקס מכוונת לעשות זאת בסמיכות לכנס ההדמיה הבינלאומי RSNA שצפוי להיערך בשיקגו בסוף נובמבר. "הם אומרים שאין לנו טכנולוגיה או מוצר, ככה פשוט", אמר פוליאקין לאתר בלומברג. "אנחנו נראה לעולם, בפומבי, בשידור חי, מה שימחץ את כל הטענות חסרות הבסיס האלה". בכוונת החברה להזמין להדגמה רדיולוגים ומפיצים ולשדר אותה בלייב.

ננוקס מספקת לא מעט דרמה מהיום שבו הפכה ציבורית, לפני כחודש וחצי. החברה שפיתחה את מכשיר הרנטגן שלה על בסיס טכנולוגיה שהחלה את דרכה בחברת סוני הבינלאומית, מעסיקה כמה עשרות עובדים ועדיין לא ביצעה ניסוי קליני במוצר, ואין לה אישור שיווק.

בכל זאת יצאה החברה לשוק לפי שווי של כ-800 מיליון דולר, גבוה מאוד לחברה בשלב זה של הפעילות, ולמעשה ההנפקה הכי גדולה עד היום של חברת ביומד ישראלית צעירה. היועצת המובילה להנפקה הייתה חברת A-Labs, המנוהלת על ידי בכירים לשעבר בחברת הטכנולוגיה אמבלייז.

בנקים אמריקאים מובילים מביעים אמון

את ההנפקה של ננוקס הובילו בנקים אמריקאים מוכרים כמו CIBC, קנטור פיצג'רלד, אופנהיימר, ברנברג, National Securities Corporation, ורוסאריו שהיו היועצים הכלכליים של ההנפקה בישראל. מחלקות המחקר של חלק מהבנקים הללו אף פרסמו דוחות אנליסטים על המניה, במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק.

מיד לאחר ההנפקה החלה המניה לנסוק ועלתה ב-255% למחיר המגלם לחברה שווי של קרוב ל-3 מיליארד דולר תוך מספר שבועות. בעקבות שני דוחות השורטיסטים, המניה איבדה לאחרונה כמחצית מערכה. בעקבות התגובה של פוליאקין, היא שבה ועלתה כאמור ונסחרת במחיר כפול מזה שבו הונפקה, המשקף לננוקס שווי של 1.6 מיליארד דולר. 

בנוסף לטענה כי לננוקס אין מוצר מוגמר שאכן פועל כפי שהיא מצהירה, טענה שאותה מקווה פוליאקין להפריך, גורסים השורטיסטים כי הסכמי ההפצה שחתמה החברה הם עם גופים שלא יכולים לעמוד ביעדים שנקבעו באותם ההסכמים. מנגד ננוקס מתהדרת בקשר עם גורמים כמו SK Telecom הקוריאנית ו-FujiFilm היפנית, שהשקיעו בחברה.