אלוף הבונים: האם נתניהו האיץ את הבנייה מעבר לקו הירוק?

בעשור של נתניהו, הבנייה בשטחים גברה משנה לשנה. אבל כמה בנו לפניו? • "המשרוקית של גלובס"

גילה גמליאל, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
גילה גמליאל, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

בסביבת ראש הממשלה התקשו בשבועות האחרונים לענות במישרין למבקרים מימין, שטענו שהוא התחייב בהסכמי הנורמליזציה להקפאת הבנייה בהתנחלויות. בסוף השבוע, כש"ישראל היום" בישר שמועצת התכנון ביו"ש תשב סוף-סוף אחרי תשעה חודשים לאשר 5,400 דירות חדשות, דוברי נתניהו מסרו שהדבר "מפריך את הטענות כאילו הקפיא את הבנייה ביהודה ושומרון". באותה נשימה הם הסבירו שהעיכובים נבעו מ"פריצות הדרך ההיסטוריות מול מדינות המפרץ". אז הייתה הקפאה או לא?

במקום הכחשה מפורשת, הדוברים העדיפו להיאחז ברקורד של נתניהו בתור "הבונה הגדול ביותר ביו"ש". אותו קו הגנה שמענו לפני שבועיים מהשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. "אני סומכת על רה"מ", היא אמרה לכאן ב', "כמי שהוביל לאורך כל הדרך שלא יפגעו ולא יעקרו את ההתיישבות, וכן מקדם אותה. בתקופתו אנחנו רואים את העלייה המאוד-גדולה של ההתיישבות ביהודה ושומרון".

לפני הכול, נאחל לגמליאל מקרב לב החלמה מהירה מהקורונה. ועכשיו לשאלה המשנית: מהו באמת הרקורד של נתניהו כאלוף הבונים? האומנם הייתה בתקופתו "עלייה מאוד-גדולה" בבנייה ביו"ש?

הנה המספרים המדויקים שאספה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (ראו גרף). בשלוש הקדנציות שהשלים נתניהו מאז 2009, היקף הבנייה בהתנחלויות עלה בעקביות. ברבעון ממוצע בקדנציה הראשונה הושלמו 402 דירות; בשנייה - 429; ובשלישית - 488. מגמה דומה ניכרה בהנפקת היתרים ובהתחלות בנייה. זינוק של ממש נרשם במספר הדירות שנמצאו בכל רגע בהקמה: 2,207 בקדנציה הראשונה; 3,355 בשנייה; 4,173 בשלישית.

אלא שהנסיקה הזאת מגלמת שינוי בין נתניהו א' ל-ב'. איפה הוא עומד יחסית לקודמיו? נסתכל במספר הדירות שהושלמו: ברבעון ממוצע בממשלת אולמרט, קודמו של נתניהו, נרשמו 459 דירות כאלה; בתקופת אריאל שרון - 588; בתקופת אהוד ברק - 946. שינוי דומה היה במדדים האחרים.

אם נחזור למספרים שבפסקה הקודמת, התמונה תתבהר: אחרי שנתניהו החליף את אולמרט, קצב הבנייה צנח במשך כמה שנים. אחר כך הוא עלה בחזרה - אבל לרמות שלא עלו בהרבה על אלה של קודמיו, והיו רחוקות משיאי ממשלת ברק.

בשורה התחתונה: דברי גמליאל מטעים. הבנייה בהתנחלויות הואצה בין ממשלות נתניהו האחרונות, אבל רק אחרי שהאטה ביחס לקודמיו. הקצב הממוצע בימי נתניהו היה דומה לקצב בימי שרון ואולמרט.

תחקיר: בעז רקוץ'