חברת החשמל חתמה על הסכם חדש עם מאגר תמר

על פי הערכות, מחיר המקסימום שתשלם חברת החשמל יעמוד על 4.4 דולר ליחידת חום • ההסכם נחתם במחיר נמוך מזה שנקבע בהסכם עם לווויתן

פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר
פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר

חברת החשמל הודיעה כי סיכמה עם חלק מבעלי הזכויות במאגר תמר, על רכישת כמות נוספת של גז מהמאגר במחיר מופחת ודיפרנציאלי. המחיר בהסכם תלוי בכמות הנרכשת ובכל מקרה נמוך יחסית לזה שעליו סוכם במקור (על פי הערכות מחיר המקסימום הוא של 4.4 דולר ליחידת חום). על פרטי ההסכם דווח לראשונה ב"גלובס".

ההסכם אליו הגיעה חברת החשמל נערך עם חלק מהשותפות במאגר תמר ובראשן ישראמקו (ולא כולל את נובל אנרג'י). ההסכם שנחתם מאפשר לחברת החשמל לרכוש גז במחיר נמוך ב-10% ויותר מהמחיר שהיא משלמת על הגז שהיא קונה מתחילת השנה ממאגר לוויתן, בסכום של 4.8 דולר ליחידת חום. בכך הוא פותח למעשה מחדש את התחרות בין מאגרי תמר ולוויתן ומאפשר לחברת החשמל לרכוש גז מתמר במחיר נמוך מהמחיר שקיבלה מלוויתן. ההסכם צפוי להוזיל באחוזים בודדים את תעריף החשמל.

הסיבה לעיכוב הממושך בחתימת ההסכם היתיה התנגדותן של דלק ונובל, שעדיין מחזיקות בחלק מהזכויות בתמר - להסכם שיבוא על חשבון מכירות הגז מלויתן לחברת החשמל. על רקע זה נוצר סכסוך בין קבוצת ישראמקו ותמר פטרוליום לבין דלק ונובל, שמחזיקות עדיין כ-40% מהזכויות בתמר וב-85% מלוויתן. 

ישראמקו ותמר פטרוליום פנו לממונה על התחרות עו"ד מיכל הלפרין וביקשו את התערבותה בטענה כי דלק ונובל מנועות מלמנוע את חתימת ההסכם בתמר. הלפרין ביחד עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני כלכלה עו"ד מאיר לוין קבעו כי דלק אכן פועלת שלא כדין ונובל עומדת גם היא להפר את הוראות מתווה הגז - כל עוד אינן מאפשרות את חתימת ההסכם החדש בין תמר ללוויתן.