בורסות עולם | סיקור שוטף

טראמפ הקפיץ את וול סטריט: הנאסד"ק זינק ב-2.3%, הנפט קפץ ב-6%

הנשיא טראמפ צייץ כי הוא צפוי להשתחרר הלילה לביתו מבית החולים הצבאי בו אושפז • בשוק ממשיכים להמתין לאישור חבילת התמריצים בארה"ב בצל הקורונה • בורסות אירופה ננעלו בעליות • מנייתה של סינוורלד התרסקה ב-36% בלונדון • הנפק זינק, הזהב עלה לשיא של שבועיים

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00 

שחרורו הצפוי של הנשיא טראמפ עליו הוא הודיעבצייו בטוויטר, יחד עם הציפייה לאישור חבילת התמריצים, סיפקו דלק למדדים לקראת הנעילה, ואלו סגרו את יום המסחר הראשון לשבוע זה בעליות נאות.

מדד הנאסד"ק זינק ב-2.3%, הדאו ג'ונס עלה ב-1.6% ומדד S&P 500 קפץ ב-1.8%.

הנשיא טראמפ צייץ הערב כי הוא צפוי להשתחרר הלילה לביתו מבית החולים בו אושפז. "אל תפחדו מהקורונה", צייץ הנשיא, והוסיף, "אל תיתנו לזה להשתלט על החיים שלכם".

המגעים לאישור חבילת תמריצים נוספת נמשכו היום בשיחת טלפון בת שעה של שר האוצר סטיבן מנוצ'ן ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי.

מניית סולאראדג' זינקה ב-8.3%, מניית WIX קפצה ב-5.66%, וטאואר עלתה ב-2.4%.

21:45

הבנק המרכזי של אירופה הפחית את היקף רכישות האג"ח של ממשלות איטליה וספרד בחודשיים האחרונים. הבנק רכש אג"ח בהיקפים של 26.8 מיליארד אירו ו-18.7 מיליארד אירו בהתאמה באוגוסט-ספטמבר.

בסך הכל רכש הבנק אג"ח ממשלתיות בהיקף של כ-126.8 מיליארד יורו במסגרת תוכנית רכישת החירום נוכח מגיפה, בנוסף לרכישות בהיקף של 38.3 מיליארד אירו במסגרת תוכנית הרכישה השוטפת.

21:00

המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות ששמות מאחור לעת עתה את הדרמה שנרשמה בשישי עם הידבקות הנשיא טראמפ בקורונה. המדדים המובילים מטפסים בעד 1.5%, התשואה על האג"ח האמריקאיות מטפסת מעל 0.75%, הזהב קפץ לשיא של שבועיים, והנפט (WTI) מזנק בכ-6% ונושק ל-40 דולר לחבית.

החוזים על הזהב למסירה בדצמבר טיפסו ב-0.7% ל-1,920.1 דולר לאונקייה, במה שנראה כמו מפנה לחוף מבטחים על רקע התפשטות הקורונה בעולם, וגם אל הנשיא טראמפ ואנשיו.

מניות הטכנולוגיה דוחפות את המדדים. טסלה קופצת ב-1.4%, אפל מזנקת ביותר מ-2%, אמזון עולה ביותר מ-1%, ופייסבוק מטפסת בשיעור דומה.

20:00

ניצחון של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב עשוי לבשר את תחילתו של שינוי כיוון עבור חלק משוק המניות שנשאר מאחור בראלי האחרון, כך לפי כלכלני ג'י.פי מורגן. "ניצחון פוטנציאלי של ביידן לאו דווקא כשלילי עבור השווקים, ולמעשה יכול להוביל לשינוי כיוון פנימי".

19:4

שר האוצר האמריקאי מנוצ'ין נבדק ונמצא שלילי לנגיף הקורונה. מנגד, דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני נדבקה בנגיף הקורונה. "אחרי שקיבלתי תוצאות שליליות בעקביות, כולל כל יום מאז יום חמישי, קיבלתי הבוקר תוצאה חיובית ל-COVID-19 בלי שאני מראה אף סימפטומים", כתבה מקנאני בטוויטר. מקנאני היא האדם ה-12 בבית הלבן שנדבק בנגיף. 

בהמשך להמתנה לגבי התפתחויות במצבו הבריאותי של טראמפ לאחר שנדבק בקורונה, הנשיא מצייץ ללא הרף בטוויטר, וזאת בהמשך לסיור רכוב שקיים הבוקר על מנת להפיג את החששות.

18:40

בורסות אירופה ננעלו בטריטוריה הירוקה. הדאקס עלה ב-1.1%, הקאק הוסיף כ-1% לערכו, הפוטסי טיפס ב-0.7%. מנייתה של סינוורלד התרסקה ב-36% בלונדון.

הנפט (WTI) מזנק ב-6.2% ונושק ל-40 דולר לחבית, בין היתר, על רקע שביתת עובדי חברת הנפט והגז הנורווגית אקווינור, שהודיעה על סגירת הפעילות בארבעה מאגרים בים הצפוני.

16:30

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסות וול סטריט נפתח בעליות על רקע האופטימיות לגבי מצבו של הנשיא טראמפ, ועל רקע הציפייה לאישור חבילת תמריצים נוספת לכלכלה האמריקאית.

 מדד הנאסד"ק קופץ ב-1%, מדד S&P 500 עולה ב-0.9% ומדד דאו ג'ונס מטפס בשיעור דומה. הנפט מזנק ביותר מ-5%.

מנייתה של רשת בתי הקולנוע סינוורלד גרופ  צוללת בכ-40% בלונדון לאחר שהחברה נאלצה להשהות פעילות בארה"ב ובבריטניה בצל משבר הקורונה. מדובר בשני השווקים שעיקר הכנסות הקבוצה מגיעות מהם - ארה"ב (58%) ובריטניה (15%). בסך הכל חולשת הקבוצה על 787 בתי קולנוע (9,500 אולמות) ב-10 מדינות. לפי הודעת החברה, הסגירות האלה צפויות להשפיע על כ-45 אלף עובדים. מוקי גרידינגר, מנכ"ל החברה, אמר כי "קשה להסביר עד כמה ההחלטה הזו הייתה קשה".

מנייתה של רשת בתי הקולנוע AMC צונחת בכ-8% בצל הנפילה של סינוורלד והחשש מההשפעות הקורונה על הענף.

15:00

עליות של עד כ-1% בבורסות אירופה. המסחר בוול סטריט צפוי אף הוא להיפתח במגמה חיובית. 

עסקת המכירה של גילת  לחברה האמריקאית Cometech ( קומטק) בוטלה באופן סופי. רגע לפני פתיחת ההליך המשפטי בין השתיים, החברות הגיעו להסכמה על ביטול העסקה ועל פיצוי בגובה 70 מיליון דולר שתשלם קומטק לגילת. בכך מצטרפת עסקה זו לעסקאות מיזוגים ורכישות אחרות שבוטלו בצל מגפת הקורונה. עבור גילת זוהי הפעם השנייה שעסקה למכירתה מתפוצצת, 12 שנים לאחר הפעם הקודמת .

12:00

עליות של 0.5%-0.7% במדדי המניות המובילים באירופה, לצד מגמה חיובית בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, מציין בסקירתו השבועית כי "ההתפתחויות בסוף השבוע האחרון סיפקו דוגמה לאופן שבו השוק צפוי לתמחר ניצחון דמוקרטי מלא, כלומר תרחיש של ניצחון של ביידן ושליטה בשני הבתים. הדבר בא לידי ביטוי ב-risk off במדדים המובילים, שנובע בעיקר מצפי לביטול חלקים ברפורמת המס של טראמפ כולל העלאת מס חברות. זאת במקביל לביצוע חסר של חברות הטכנולוגיה, הן בשל צפי להעלאת שיעור המס עליהן והן בשל הפוטנציאל להגבלת כוחן ע"י הרגולטור".

"לעומת זאת, הענפים המחזוריים (למעט אנרגיה, שכן חברות אלו עלולות להיתקל בהקשחה מצד הרגולטור) הציגו ביצועים עודפים וזאת מתוך ציפיה לכך שהעלאת המיסים תלווה בהרחבה פיסקאלית משמעותית, עם דגש על תשתיות ואנרגיה ירוקה, ובאופן כללי תתמוך בהתאוששות של ענפי הכלכלה המסורתיים, כולל תמיכה למשקי הבית שנפגעו ממשבר הקורונה. בכל אופן, המכפילים הגבוהים המאפיינים את מניות הטכנולוגיה, שנשענים בין היתר על מעורבות ישירה גבוהה של הציבור, מציבים את המדדים האמריקאים המובילים עם פוטנציאל גבוה יותר לביצוע חסר מול המדדים באירופה ובאסיה. בנוסף, יש לציין כי ניצחון דמוקרטי יפחית את פרמיית הסיכון שאיפיינה לפרקים את השווקים בכל הנוגע למלחמת הסחר, ומשכך הדבר מספק תמיכה למדינות המאופיינות בתלות גבוהה יחסית בסחר, ומבין המדיניות המובילות הדבר רלוונטי בפרט לסין, ליפן, לדרום קוריאה ולגרמניה", כותב גוזלן.

10:10

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית, בהובלת מניות האנרגיה על רקע עלייה חדה במחיר הנפט.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב המגמה חיובית ונרשמות עליות של 0.6%-0.8%.

מניית סינוורלד (סימול: CINE ) צונחת ב-36% לאחר שהחברה עדכנה כי היא סוגרת באופן זמני את בתי הקולנוע שלה בארה"ב ובריטניה. 

הרשויות בצרפת הודיעו אמש כי הבארים וחלק מבתי הקפה בפאריז ייסגרו לחלוטין החל ממחר (ג'), בניסיון לעצור את ההתפשטות המהירה מחדש של מגיפת הקורונה בבירה הצרפתית. מסעדות יורשו לפעול ככל הנראה, אך במתכונת מוגבלת מבחינת שעות והיקף הלקוחות, ורק אם יישמו כללי היגיינה חמורים ויאספו מידע על הסועדים שיאפשר לאתר אותם במקרה של התפרצות. המדינה הכריזה על "רמה מקסימלית של אזהרה" בנוגע למצב הקורונה בפאריז, ולפי ראשת העיר, אן הידלגו, הצעדים יימשכו כשבועיים.

מספר מקרי הקורונה היומיים בצרפת שובר שיאים בימים האחרונים, ועמד ביממה האחרונה על כ-17 אלף בני אדם. במקביל, מספר המאושפזים הולך ועולה, גם המחלקות לטיפול נמרץ הולכות ומתמלאות באזורים מסוימים של המדינה. התמותה מטפסת בהדרגה, ועומדת על כ-70 קורבנות ליום בממוצע בשבוע האחרון. שני מוקדי ההתפרצות העיקריים במדינה הם מארסיי ופאריז.

07:45

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית, על רקע הדיווחים בנוגע לשיפור במצבו של  הנשיא טראמפ. טראמפ הפתיע את בוחריו כשיצא לציבור אתמול (א'). נשיא ארה"ב ישב ברכב שיצא לסיבוב במרכז הרפואי וולטר ריד, אליו פונה לאחר שמצבו החמיר כשנדבק בנגיף הקורונה. מדובר בביקור הפתעה בו הנשיא עבר עם רכבו סביב התומכים שזכה לביקורת חמורה. כשהוא עוטה מסכה, דונלד טראמפ נופף מאחורי חלון הרכב לאלו שבאו לבקר אותו. הנשיא הבטיח מוקדם יותר בציוץ כי הוא "יפתיע את הפטריוטים שבחוץ". 

בבורסות של סין לא מתקיים מסחר לרגל חג. גם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב המגמה חיובית ונרשמות עליות של 0.6%-0.8%.

מניות הבנקים באוסטרליה רושמות עליות חדות ומניית HSBC מזנקת בכ-5% בהונג קונג. 

זירת המאקרו העולמית דלילה היום. באירופה, בריטניה וארה"ב יתפרסמו נתונים סופיים של מדד מנהלי הרכש (PMI ) לסקטור השירותים בחודש ספטמבר. בגוש האירו צפוי ה-PMI לעמוד ברמה של 47.6 נק', בבריטניה על 55.1 נק' ובארה"ב ברמה של 54.6 נק'. בזירת המסחר בסחורות רושם הנפט מסוג ברנט עלייה של 2.2% לרמה של 40.13 דולר לחבית. הזהב יורד קלות לרמה של 1,898 דולר לאונקיה.

בבית ההשקעות אופנהיימר מתייחסים לדו"ח התעסוקה של ארה"ב לחודש ספטמבר שפורסם ביום שישי האחרון (האחרון לפני הבחירות לנשיאות) ומציינים כי הדו"ח הצביע על תמונה מעורבת אך הנתונים היו בעיקר מאכזבים. "שוק העבודה האמריקאי ממשיך להתאושש, כשבחודש האחרון נוספו 661 אלף מקומת עבודה, אולם קצב השיפור מאט באופן דרמטי. עד כה, שוק התעסוקה קלט בחזרה כ-11.4 מיליון עובדים מאז התפרצות מגפת הקורונה, שהביאה לפיטורם של יותר מ-22 מיליון עובדים. מצב זה מעביר מסר שלילי הן לכלכלה והן לשווקים שכן מדובר עדיין בהתאוששות של כ-50% בלבד מאז מרץ".

"המשמעות היא שאם השיפור ימשיך בקצב הנוכחי, יקח כמעט שנה וחצי כדי להגיע לרמת התעסוקה שהייתה טרום המשבר, אם כי ייתכן שמדובר בהערכה אופטימית מדי בהינתן ההתקדמות האיטית בקצב החזרת עובדים לתעסוקה וחוסר היכולת של הקונגרס להגיע להסכמה בנוגע לחבילת חילוץ נוספת. כישלון הממשל האמריקאי באישור חבילת חילוץ לכלכלה, במקביל להאטה בהתאוששות שוק העבודה, עשוי להשפיע לשלילה על אמון הצרכנים ועל הצריכה הפרטית בחודשים הבאים, ובכך להוביל להאטה בפעילות הכלכלית", אומרים באופנהיימר.