פייסבוק: לדרישה לפיצול וואטסאפ ואינסטגרם אין סיכוי להצליח

ענקית מדיה החברתית נערכת להתגוננות מפני חקירות הגבלים עסקיים • ועדת הסחר הפדרלית לא הביעה התנגדות בנוגע לרכישות וואטסאפ ואינסטגרם כשבחנה אותן

מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מאמץ ממשלתי לפצל את פייסבוק מאינסטגרם ו-וואטסאפ יפר את החוק הקיים, יעלה מיליארדי דולר ויפגע בצרכנים, לפי מסמך הגנה שהכינו פרקליטי החברה מול העלייה באיומי חקירות ההגבלים העסקיים (אנטי טראסט) של הממשל.

המסמך בן 14 העמודים, שהגיע לידי ה"וול סטריט ג'ורנל", מהווה הקדמה לקו ההגנה הצפוי של ענקית המדיה החברתית, כאשר רשויות ההגבלים העסקיים וחברי קונגרס ממשיכים לבדוק את כוחה של פייסבוק ואת התנהגותה התחרותית בעבר. חקירות של חברות טק נוספות כמו גוגל של אלפאבית, אמזון.קום ואפל, מתנהלות גם הן. תת-הוועדה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים צפויה לפרסם החודש את ממצאי החקירה של פייסבוק וחברות נוספות.

מסמך ההגנה של פייסבוק הוכן על ידי עובדים בחברה בהתבסס על עבודה שהיא הזמינה מעורכי דין במשרד סידלי אוסטין. המסמך אינו מכיל הרבה ציטוטים משפטיים ושפה טכנית, אך הוא מציע חלון הצצה לאופן שבו פייסבוק עשויה להתגונן מפני תביעה של הגבלים עסקיים. המסמך משקף את הערכת פרקליטי החברה שכל ניסיון לאכוף עליה פיצול של וואטסאפ או אינסטגרם יתקל בהתנגדות חריפה, הן בזירה הציבורית והן בבית משפט.

רכישות אינסטגרם ב-2012 ו-וואטסאפ ב-2014 נבחנו על ידי ועדת הסחר הפדרלית, FTC, שסגרה את הבדיקות שלה ללא הבעת התנגדות. החברה השקיעה סכומים גדולים בשיפור הצמיחה של הפלטפורמות הללו, שיש להן היום פעילויות רבות משולבות. במסמך ההגנה, פייסבוק אומרת שפירוק העסקאות הללו יהיה כמעט בלתי אפשרי, ויאלץ אותה להוציא מיליארדי דולר על שמירת מערכות נפרדות, מה שיחליש את האבטחה ויפגע בחוויית המשתמשים.

"פיצול כזה של פייסבוק אינו נושא לדיון (nonstarter) באופן מוחלט", מכריז המסמך.

הטענה של פייסבוק שאי נקיטת פעולה ממשלתית בעבר בנושא הרכישות צריכה להגביל פעולה נוכחית היא "חלשה להפתיע", אמר טים וו, פרופסור למשפטים באוניברסיטת קולומביה (מנהטן), מבקר טק וכותב, שטוען שפייסבוק צריכה להתפצל. להערכתו, תביעת הגבלים עסקיים ממשלתית נגד החברה תסתמך כנראה על הטיעון שפייסבוק ביצעה רכישות סדרתיות כדי להפחית תחרות, נושא שלא נדון כשוועדת הסחר בחרה שלא להתנגד לעסקאות של אינסטגרם ו-וואטסאפ.

"אין אפשרות שהחלטה על מיזוג אחד תמנע דיון במיזוג אחר", הוא אמר, וציין שבדיקות FTC (ועדת הסחר הפדרלית) של שתי הרכישות שמרו על הזכות לחזור לבדוק את העסקאות במועד מאוחר יותר.

גם הטענה של פייסבוק בנוגע לקושי שבפיצול בפוטנציה לא צפויה לשאת משקל משפטי רב. "אין הגנה של 'זה קשה מדי' ", אמר וו.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח בחודש שעבר ש-FTC נערכת להגשת תביעה-בכוח נגד פייסבוק עד תום שנה זו, במסגרת גל רחב יותר של חקירות ממשל נגד פייסבוק, אפל, אמזון וגוגל. על רקע החששות מפני השפעת פייסבוק על הפוליטיקה, הפרטיות והרגולציה של חופש ביטוי, מותחי הביקורת על החברה טוענים שרכישות-מפתח של פייסבוק - כולל אינסטגרם ו-וואטסאפ - הפחיתו באופן לא חוקי את התחרות במדיה החברתית.

מיילים מ-2012 מעידים שצוקרברג רצה "לנטרל מתחרה"

הקיץ, תת הוועדה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים פרסמה מיילים מ-2012 שבהם מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הצביע על הקושי שבתחרות עם אינסטגרם כנימוק לקניית חברת המדיה החברתית מבוססת התצלומים הזו, שהיו לה בשעתה 30 מיליוני משתמשים ורק 13 עובדים.

"יש אפקטים רשתיים של מוצרים חברתיים, ומספר מוגבל של מכונות חברתיות אחרות להמציא", כתב צוקרברג באי-מייל. "כשמישהו זוכה במכונה ספציפית כזו, קשה לאחרים למצוא לה תחליף בלי לעשות משהו אחר".

במסר אחר הכיר צוקרברג בכך שההגיון ברכישת אינסטגרם יהיה "לנטרל מתחרה", לפני שחזר בו מכך במייל מאוחר יותר.

בעוד שהמיילים הללו היו חדשים לקונגרס ולציבור, הם לא הפתיעו את גופי אכיפת ההגבלים העסקיים שאישרור את המיזוג, ציינה פייסבוק. "ה-FTC בדקה את המיילים הללו יחד עם תיעוד חקירתי מאסיבי, ותשאלה את מנהלי החברות, כולל את שני המנכ"לים", נאמר במסמך ההגנה של פייסבוק. "הוועדה הצביעה ברוב של 5 נגד 0 מתנגדים לאפשר לחברות לסגור את העסקה".

אם הממשל יבדוק מחדש את עסקת אינסטגרם או את עסקת וואטסאפ מ-2014, אחרי שפייסבוק השקיעה הרבה כדי להביא להצלחת שתי העסקאות, "זה ישגר מסר מטריד לקהילת העסקים", נאמר במסמך.