הצבעת אי-אמון: בעלי המניות בצבי צרפתי שוב מקשים על המשפחה השולטת

בעלי המניות החליטו שלא לאשר את מינויים מחדש של האחים רפי ומשה צרפתי כמנכ"לים משותפים בחברת הנדל"ן, שבה אביהם מכהן כיו"ר

צבי צרפתי/ צילום:  קובי קנטור
צבי צרפתי/ צילום: קובי קנטור

בני משפחת צרפתי שוב מתקשים עם אישור כהונתם בהנהלת חברת הנדל"ן שנמצאת בשליטתם. חברת צבי צרפתי  דיווחה כי בעלי המניות החליטו שלא לאשר את מינויים מחדש של האחים רפי ומשה צרפתי כמנכ"לים משותפים בחברה (במקביל להמשך כהונת אביהם, צבי צרפתי, כיו"ר החברה).

בחברת צרפתי ביקשו לאשר את כהונת צמד האחים לתקופה של שלוש שנים נוספות, ללא תשלום נוסף מעבר לתגמול המשולם להם כיום, "בגין היותם מנכ"לים משותפים של חברות הבת של החברה" ומתן כיסוי ביטוחי וכתבי שיפוי. מי שלקחו חלק באסיפה ושאינם בעלי עניין בחברה, התנגדו להחלטה, ובהם בתי ההשקעות אלטשולר שחם ומור, איילון והכשרה חברה לביטוח ואחרים. משכך, לפי החברה, צמד האחים "ימשיכו לכהן כמנכ"לים משותפים של חברות הבת של החברה, ובהתאם לגמול שאושר להם בגין תפקידם".

ב-2018, אחרי סאגה שנמשכה חודשים רבים, בעלי המניות של צרפתי אישרו את תנאי העסקתם של האחים צרפתי כמנכ"לים משותפים, אחרי שאלה הסכימו לקיצוץ של כ-30% בתגמולים ביחס לאלה שקיבלו לפני אותה החלטה. זאת, אחרי שלקראת אותה אסיפה הורדו מסדר יומה תנאי העסקת היו"ר והמייסד צבי צרפתי, שהמשיך מאז לעבוד ללא שכר בחברה שהקים.

דוחות 2019 של צרפתי חושפים כי עלות העסקת משה ורפי צרפתי בשנה שעברה עמדה על סך 1.9-1.8 מיליון שקל לכל אחד, בעוד עלות העסקת צבי צרפתי הסתכמה בפחות מ-260 אלף שקל - וכללה בעיקר הטבה בגין שימוש ברכב החברה ושינויים בעתודה לפיצויי פיטורין, וללא שכר כלל.

בחודשי הקיץ האחרונים דיווחה צרפתי על הגשת בקשה לאישור הסדר פשרה בבקשה לאישור תביעה נגזרת בענייני תשלומי שכר לצבי צרפתי, אבל מאז התגלעו פערים בעניין, וככל הידוע, הסוגיה טרם הוכרעה.

שכרם של בני משפחת צרפתי עלה לכותרות במהלך 2018, על רקע תשלומי עתק שגבו מהחברה הציבורית שבשליטתם. שמאז שהונפקה החברה בבורסת תל אביב, לפני יותר מ-20 שנה, הגיעה עלות התגמולים של שלושת בני המשפחה - צבי, משה ורפי - לכ-150 מיליון שקל.

חברת צבי צרפתי עוסקת בייזום ובניית פרויקטים של בנייה בעיקר למגורים, וכן משרדים ומסחר, ומנייתה מציגה שינויים מתונים מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-250 מיליון שקל.

דלק תמלוגים: לא אושרו תנאי המנכ"ל

עוד בענייני כהונה בחברה ציבורית, בחברת דלק תמלוגים החליטו בעלי המניות שלא לאשר את עדכון תנאי כהונתו של המנכ"ל מאיר מנחם, שהיו כפופים לתיקון מדיניות התגמול של החברה, שגם היא לא אושרה.

כ-66% מבעלי המניות שלקחו חלק בהצבעה, התנגדו לאשר למנחם את עדכון התנאים, שכללו אפשרות לקבלת מענק מיוחד שיוכל לקבל, "במקרה והחברה תרכוש תמלוגים מנכסי נפט וגז נוספים, למעט תמלוגים ממאגר תמר", בסכום של עד 6 משכורות חודשיות בגין כל עסקת רכישה, ועד 18 משכורות חודשיות במהלך תקופת מדיניות התגמול. בעקבות כך, מנחם יאלץ להסתפק בתנאי כהונתו הנוכחיים, אחרי שב-2019 עלות העסקתו הסתכמה בכ-290 אלף דולר, עבור משרה של 75%.

דלק תמלוגים היא חברה המחזיקה בזכויות לקבלת תמלוגים של חברות העוסקות בתחום הגז והנפט, והיא נסחרת בבורסה בשווי של כ-110 מיליון שקל, אחרי צלילה של כ-35% במנייתה מתחילת השנה.

עוד בענייני כהונות מנהלים, גדי קריגר, מייסד חברת הטכנולוגיה קווליטאו, הודיע על התפטרותו מתפקיד יו"ר החברה ומהדירקטוריון שלה, אחרי 26 שנים בתפקיד. קריגר ימשיך לכהן כמנכ"ל החברה, שבדוחותיה מציינת את תלותה בו, בזכות הידע המקצועי שבידיו, גם בתחום הטכני וגם בתחום השיווקי. קריגר (71) החל לכהן כיו"ר קווליטאו בשנת 1994, ומ-1996 משמש גם מנכ"ל שלה.

קווליטאו, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק ציוד בדיקה לתעשיית המוליכים למחצה היא חברה ללא גרעין שליטה, ומלבד קריגר, המחזיק בכ-11% ממניותיה, בעלי המניות הגדולים בה הם ילין לפידות (כ-16%), אלפא ערך (כ-10%) ופורסט (כ-5%). מניית קווליטאו ירדה בכ-20% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-80 מיליון שקל.