מי הרשה לשר המשפטים לחפש פרקליט מדינה בלי לחכות לליכוד?

ההצהרה של גנץ שהקפיצה את הליכוד, על איזו הפרה אקוניס מדבר, ולמה בכחול לבן לא מכירים בה? עשינו סדר בוויכוח • "המשרוקית של גלובס"

אבי ניסנקורן ואופיר אקוניס / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
אבי ניסנקורן ואופיר אקוניס / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

כדי לעקוב אחרי חדשות פוליטיות, כדאי להצטייד בתואר בדיני חוזים. קשה לחשוב על יוזמה חשובה של הליכוד או כחול לבן שהצד השני לא הגדיר כהפרה של סעיף בהסכם הקואליציוני. הפלוגתא התורנית נוגעת לכוונת כחול לבן לחפש פרקליט מדינה חדש בלי לחכות לליכוד.

יו"ר המפלגה בני גנץ הודיע ביום שישי: "הוריתי לשר המשפטים לפתוח בהליכי מינוי מואצים, אך על פי הנהלים הסדורים, של פרקליט מדינה קבוע". השר אבי ניסנקורן טען: "אין סיבה עניינית לעכב את האיוש". ההצהרות האלה הקפיצו את אנשי הליכוד. "יו"ר כחול לבן אומר שהם יקימו את הוועדה לאיתור פרקליט המדינה הבא", מחה למחרת אופיר אקוניס, השר לשיתוף פעולה אזורי. "אני אומר לך בשידור הזה, בצער רב, שזה קודם כל, עובדתית, הפרה מוחלטת של ההסכמים הקואליציוניים - ולהפרה של ההסכמים תהיה משמעות".

על איזו הפרה אקוניס מדבר, ולמה בכחול לבן לא מכירים בה? ננסה להסביר.

עד הקמת הממשלה הנוכחית, מינוי פרקליט מדינה נעשה כדלקמן: שר המשפטים מינה ועדת איתור עם נציגים ממשרדו, ממערכת המשפט, משירות המדינה ומהאקדמיה. אחרי שהוועדה בחרה מועמד אחד, הממשלה התבקשה לאשר את מינויו.

ההסכמים הקואליציוניים שינו שני דברים. ראשית, רק כמה חודשים אחרי הקמת הממשלה אפשר להתחיל במינוי בכירים כמו פרקליט המדינה. שנית, המינויים ייעשו לפי כללים מוסכמים שיגבש צוות משותף לשני הגושים בממשלה.

בהסכם המקורי, הקפאת המינויים נועדה להימשך חצי שנה, כלומר עד 17 בנובמבר. אבל בעקבות דיון בבג"ץ, המפלגות הסכימו לקצר את ההקפאה ל-100 יום - תקופה שהסתיימה ב-25 באוגוסט. אז איפה הבעיה?

הבעיה טמונה בחידוש השני בהסכם - הוועדה שתנסח כללים למינויים. הוועדה הזאת מעולם לא קמה, כי שתי המפלגות לא הגיעו להסכמות לגביה. בליכוד טענו שזה באשמת כחול לבן, ושהם-עצמם "דרשו להקים את הוועדה מיום הקמת הממשלה". פרשנים אחרים גרסו שנתניהו הוא שסירב ליצור מנגנון שוויוני. אין לנו דרך להכריע במחלוקת, אבל העובדה המוסכמת היא שוועדה אין, וכללים חדשים אין.

האם בנסיבות האלה מותר לניסנקורן להקים ועדת איתור לפרקליט מדינה חדש? זה לב הוויכוח. מצד אחד, הכללים שעדיין תקפים ונובעים מחוק שירות המדינה, מסמיכים אותו למנות ועדת איתור שתמליץ לממשלה על מועמד יחיד. מצד שני, ההסכמים הקואליציוניים מחייבים לנסח כללים מיוחדים למינוי הפרקליט, ובליכוד יכולים לטעון שאסור להשיק את תהליך האיתור לפני שיהיו כללים האלה.

בשורה התחתונה: טענת אקוניס תלויה בפרשנות. לפי ההסכמים הקואליציוניים המעודכנים, החל באוגוסט אפשר למנות פרקליט מדינה, בהליך שתקבע ועדה פריטטית. אבל הוועדה לא הוקמה, והכללים הישנים מאפשרים לשר המשפטים להקים ועדת איתור.

תחקיר: אוריה בר-מאיר וארן רונדל

לקריאה נוספת:
יזהר שי על מינוי מפכ"ל משטרה לפי ההסכם הקואליציוני - בדיקת המשרוקית
ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד
התקנון הזמני של הממשלה ה-35
ציוץ של הליכוד בטוויטר נגד ההכרזה של גנץ