"בשורה אדירה לכלכלת ישראל": שברון השלימה את רכישת נובל אנרג'י

לפי הערכות רויטרס העסקה נסגרה בכ-4.2 מיליארד דולר • העסקה, עליה דווח לראשונה ביולי סביב 5 מיליארד דולר, מגיעה נוכח המשבר הכלכלי הקשה שפוקד את נובל אנרג'י וסקטור האנרגיה נוכח משבר הקורונה

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

ענקית האנרגיה שברון השלימה את רכישת נובל אנרג'י המחזיקה כ-25% מהזכויות בקידוח הגז "תמר" וכ-40% מקידוח לוויתן, שבו היא שותפה עם דלק קידוחים (45%) ורציו (15%). נובל אנרג'י היא גם המפעילה של שני הקידוחים.

ב-20 ביולי האחרון דווח לראשונה על העסקה, אז הודיעה חברת הענק שברון (Chevron) כי בכוונתה להשתלט על חברת נובל אנרג'י המפעילה את שדות הגז בישראל, סביב כ-5 מיליארד דולר. עם זאת, לפי רויטרס, העסקה נסגרה ביום שישי האחרון תמורת כ-4.2 מיליארד דולר, לא כולל חוב של כ-8 מיליארד דולר ששברון נוטלת על עצמה. העסקה מגיעה על רקע המשבר הכלכלי הקשה שפוקד את נובל אנרג'י. התרסקות מחירי הנפט בעקבות מגפת הקורונה פגעו בהשקעותיה של נובל בתעשיית פצלי הנפט בארה"ב ואילצו אותה למכור את נכסיה במחירים נמוכים יחסית.

קליי ניף, נשיא שברון, האחראי על פעילות החברה באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, עדכן את שר האנרגיה יובל שטייניץ על השלמתה הסופית של העסקה בין שברון לנובל, ועל ההנפקה בבורסה שהתקיימה בבוקר זמן יוסטון.

שטייניץ הביע תקווה כי שברון תיקח חלק גם בענף ההייטק של ישראל בנושאי הגז -סייבר, יעילות אנרגטית, אגירת חשמל ועוד, יחד עם מעורבות בהקמת צינור הגז ישראל אירופה (eastmed). בנוסף, סוכם על ביקור של הנהלת שברון בארץ לאחר התייצבות המצב הבריאותי. "כניסתה של ענקית אנרגיה עולמית היא בשורה אדירה לכלכלת ישראל ופותחת הזדמנויות להשקעה בענף ההייטק והסטרטאפ בתחום האנרגיה", אמר שטייניץ.