עסק ביום | פיצ'ר

בעלי חומוס ח'ליל ברמלה נקנסו ב-5,000 שקל ונסגרו לשבוע

קרי בלה הוא מבעלי חומוסיית ח'ליל ברמלה • "אם המדינה לא תתחשב ותעזור לעסק כמו שלנו, שקיים 50 שנה, גם אנחנו נקרוס" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

מסעדת חליל, רמלה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מסעדת חליל, רמלה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קרי בלה, בן 34, מבעלי חומוסיית ח'ליל ברמלה, עובד בעסק המשפחתי כבר 24 שנים. מאז גיל 10 הוא עובד יחד עם אביו מיכאל בעסק, ולדבריו מעולם הוא לא חווה משבר דוגמת משבר הקורונה. "גדלתי בעסק הזה, ולא הייתה תקופה כזאת. בסגר הראשון עוד איכשהו שרדנו והחזקנו מעמד. בסגר הזה שיש בו בלגן עם המגבלות על המשלוחים, זה כבר על הפנים. כל יום משנים חוקים ותקנות. אני בעצמי נכה ומוגבל בפעילות; אני עוזר לאבא שלי, שהוא בנאדם מבוגר ומתקשה בפעילות, יחד עם אחותי. אנחנו עובדים בעסק לבד - חלק מהעובדים פוטרו, ואת היתר הוצאנו לחל"ת, כתוצאה מהמצב".

בלה הבין כי הדרך היחידה להמשיך את העסק תהיה באמצעות משלוחים. "היו בחוץ שלושה לקוחות שהתחשבו במצבי. לפי החוק מותר להם לעמוד במרחק של 7 מטר מהעסק, אבל הם רצו להתחשב בי ולעזור, והתקרבו. אין לי מטר למדוד מה המרחק המדויק - הם המתינו בחוץ שאוציא את המנות, ועמד בחוץ שוטר שחיכה לי. קיבלנו קנס של 5,000 שקל, סגירה של המקום לשבוע והזמנה לשימוע. לא עניין אותם המצב שלנו".

יש לכם לקוחות נאמנים שדואגים לכם?
"בטח. בואי תראי מה קורה בטוויטר שלנו. אנשים רוצים משלחים, וחלק התחילו לארגן מימון המונים כדי לשלם עבורנו את הדוח. אבל הבעיה היא לא הדוח. הבעיה היא סגירת המקום. זה קהל שבנינו. עסק שקיים כבר 50 שנה. ממילא אנחנו לא מרוויחים היום כלום, גם לא ממשלוחים. כל מה שאנחנו רוצים זה לתת שירות לאנשים שיחייכו. אז לפחות שיתחשבו בזה - אנחנו אנשי חוק, לא מוכרים סמים. צריך להתחשב גם במי שאנחנו. הרי כמה משלוחים יש כבר ביום? אנחנו לא מרוויחים מהמשלוחים כרגע, בטח לא כשאנחנו מוציאים מנות גם לתל אביב, אבל חשוב לי לשרת את האנשים שרוצים".

קיבלתם כסף בפעימות?
"קיבלנו חלק מהמס שאנחנו אמורים לשלם. זה כל מה שקיבלנו".

אז איך אתם מסתדרים כלכלית?
"יש כסף משנים קודמות, אבל גם זה הולך להיגמר. יש לי בית לפרנס, ההורים שלי מבוגרים, למה לא להתחשב? אם המדינה לא תתחשב ותעזור לעסק כמו שלנו, שקיים 50 שנה, גם אנחנו נקרוס".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il