ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בבנק לאומי

ההסתדרות הכריזה על סכסוך העבודה על רקע דרישת הנהלת הבנק להעסיק עובדי מיחשוב במיקור חוץ • לאומי: "צר לנו כי ההכרזה על הסכסוך מצד נציגות העובדים נעשתה במקביל להליך המתקיים בבית הדין לעבודה

סניף בנק לאומי / צילום: בר אל, גלובס
סניף בנק לאומי / צילום: בר אל, גלובס

ההסתדרות הודיעה היום כי הכריזה על סכסוך עבודה בבנק לאומי. זאת על רקע דרישת הנהלת הבנק להעסיק עובדי מיחשוב במיקור חוץ, ללא קיום משא ומתן עם נציגות העובדים, כנדרש ביחסי עבודה מאורגנים. העובדים דורשים להשאיר את כל שירותי הליבה המיחשוביים בידי עובדי הבנק, וחוששים כי מדובר במהלך שמטרתו להחליש את העבודה המאורגנת בבנק.

הסכסוך נוגע לכ-7,700 עובדי הבנק בכל הארץ, והכרזתו מאפשרת להסתדרות לנקוט בצעדים ארגוניים. הליך גישור שהתנהל בין ההסתדרות, נציגות העובדים וההנהלה - לא צלח, בעקבות התבצרות ההנהלה בדרישתה להעסיק עובדים במיקור חוץ.

בהסתדרות ציינו כי "בין הסתדרות המעו"ף, המייצגת את עובדי בנק לאומי, לבין הנהלת הבנק - קיימים הסכמים קיבוציים מזה שנים, אשר מסדירים את יחסי העבודה בחברה. אלא שלאחרונה החליטה ההנהלה חד-צדדית על העברת פעילות לחברת מיחשוב חיצונית, ודרשה מעובדי המיחשוב שלה, לסייע בהכשרתם של עובדי אותה חברה במיקור חוץ. זאת, באופן חד-צדדי, כוחני, וללא ניהול משא ומתן עם נציגות העובדים ועם ההסתדרות, כנדרש כאשר יש שינוי מהותי במתכונת העבודה". 

מהנהלת בנק לאומי נמסר: "צר לנו כי ההכרזה על הסכסוך מצד נציגות העובדים נעשתה במקביל להליך המתקיים בבית הדין לעבודה. אנו מקווים כי ועד העובדים החדש יחזור למשא ומתן ישיר ומכבד כפי שנהוג בלאומי שנים רבות".

הסכסוך החדש פרץ אגב דיון המתנהל בדלתיים סגורות בבית הדין לעבודה. במסגרת זו אף הודיע מנכ"ל הבנק, חנן פרידמן, בפני בית הדין, וככל הידוע הסביר כי מבחינתו מדובר במהלך נדרש ומחויב עבור הבנק.

בעקבות הדיון הראשון בנושא שהתקיים עוד בשבוע שעבר, רון לוי, יו"ר ועד העובדים הארצי בבנק, ואלי זרקה, יו"ר ועד המנהלים, מסרו לעובדי הבנק כי "הנהלת הבנק הגישה בקשה דחופה לבית הדין לעבודה כנגד ההסתדרות וכנגד ועד הפקידים וועד המנהלים, ולמעשה נגד כל אחת ואחד מאיתנו", תוך שפירטו כי מבחינתם יש לנהל משא ומתן עם נציגות העובדים בבנק בעניינים אלה, שאינם מפורסמים עדיין.

מאז סוף שבוע שעבר ועד אתמול ניהלו הצדדים גישור בפני השופטת בדימוס אורנית אגסי, שלפי שעה לא הבשיל לכדי הבנות. לוי, נזכיר, החליף לאחרונה את יו"רית ועד העובדים הוותיקה מירי רובינו, שפרשה מהבנק.