ה-CDC משנה גישה: "תועדו מקרים נדירים שהנגיף נשאר שעות באוויר"

המשמעות? במקומות לא מאווררים גם 2 מטר זה לא מספיק רחוק • במרכז האמריקאי לשליטה במחלות ממליצים לנקוט בזהירות אם שוהים בחדר לא מאוורר שבו שהו לאחרונה במשך זמן רב אנשים שעסקו בשירה, בתפילה או בהתעמלות

טיפול בחולי קורונה בבית חולים בטקסס, ארה"ב / צילום: Eric Gay, AP
טיפול בחולי קורונה בבית חולים בטקסס, ארה"ב / צילום: Eric Gay, AP

כשלושה חודשים אחרי שארגון הבריאות העולמי שינה גישה והודיע כי "לא ניתן לשלול" שהווירוס נישא באוויר לעיתים רחוקות, בחללים סגורים, צפופים ובלתי מאווררים, גם ה-CDC, המרכז האמריקאי לשליטה במחלות, מצטרף ומצהיר שהצטבר מידע המעיד שזה יכול לקרות. 

דרך העברה של הנגיף - האם הוא מועבר רק בטיפות נוזל זעירות אך גדולות מכדי לחדור דרך מסכה וכבדות מכדי להישאר תלויות באוויר לאורך זמן או שמא הוא שורד גם בתוך רסיסי נוזל זעירים עוד יותר, שמתפזרים בחלל החדר ונשארים תלויים בו - זו אחת משאלות המפתח בהתמודדות האישית של כל אחד מאיתנו עם הקורונה ובגיבוש ההנחיות לציבור על ידי גורמים מקצועיים. 

תועדו מקרים נדירים בחדרים לא מאווררים

בניגוד לארגון הבריאות העולמי, ל-CDC יש גם הנחיות אופרטיביות בעקבות שינוי הגישה המדעית. לדברי ה-CDC, תועדו מקרים נדירים, שבהם אנשים נדבקו בקורונה מחולים ששהו במרחק של יותר משני מטר מהנדבק החדש. הדבקות כאלה התרחשו בחדרים סגורים, לא מאווררים, בהם עסקו הנוכחים בפעילות שגרמה לנשימה אינטנסיבית יותר כמו שירה, או התעמלות.

ה-CDC הדגיש כי זו אינה דרך ההדבקה העיקרית. "הרבה הרבה יותר נפוץ", נאמר בהצהרה, להידבק כאשר מישהו משתעל, מתעטש, שר, מדבר או נושם במרחק של שני מטר מכם ללא מסכה, ומפיץ לכיוונכם טיפות נוזל גדולות יותר יחסית, עתירות חומר ויראלי.

אולם, כעת מומלץ לנקוט גם זהירות אם בכוונתכם לשהות בחדר לא מאוורר שבו שוהים או שהו לאחרונה במשך זמן רב אנשים שעסקו בפעילות נשימתית, שירה או תפילה, גם אם כרגע אתם לא קרובים לאותם אנשים או שהם כבר אינם. במקום כזה, הווירוס יכול להישאר באוויר אפילו כמה שעות.