לא עוצרים: למרות הקורונה, נקבע תאריך לשימוע על מינוי מועמדת טראמפ לעליון

הרפובליקנים נחושים לאשר את המינוי לבית המשפט העליון בטרם הבחירות לנשיאות • למינוי בטווח זמן קצר כזה, פחות מחודש, יכולה להיות משמעות כבירה בבחירות - שכן אם טראמפ יפסיד בהן ויערער על התוצאות ההחלטה בנושא תתגלגל לידי שופטי העליון

קוני בארט והנשיא טראמפ באירוע ההכרזה למועמדות שלה לעליון בגן הורדים / צילום: Alex Brandon, Associated Press
קוני בארט והנשיא טראמפ באירוע ההכרזה למועמדות שלה לעליון בגן הורדים / צילום: Alex Brandon, Associated Press

ועדת המשפטים של הסנאט האמריקאי הודיעה כי השימוע בעניינה של המועמדת לבית המשפט העליון של הנשיא טראמפ, איימי קוני בארט, יתקיים ב-12 באוקטובר. זהו איתות ברור לכל מי שחשבו שבשל נגיף הקורונה שהדביק סנטורים ואנשי הבית הלבן המינוי עשוי להידחות לאחרי הבחירות.

"אנחנו נמשיך בתהליך האישור היסודי והמלא שמגיע לשופטת בארט ולבית המשפט העליון", אמר מיץ' מקונל, מנהיג הרוב בסנאט, שמעוניין במינויה המהיר לפני הבחירות.

עוד אמר מקונל כי חלק מחברי הסנאט יתחברו באמצעים טכנולוגיים מבתיהם בגלל הקורונה. זאת לאחר ששניים מחברי הוועדה, הסנטורים הרפובליקנים תום טיליס ומייק לי, נמצאו חיוביים לקורונה בימים האחרונים. שניהם שהשתתפו בטקס הכרזת מועמדותה של השופטת איימי קוני בארט בגן הוורדים בבית הלבן ב־‏26 בספטמבר. באירוע נדבקו ככל הנראה משתתפים נוספים מתוך המאות שהשתתפו בו, שכן רובם ישבו ללא מסכות.

הרפובליקנים יודעים היטב למה הם רוצים למנות את בארט לעליון במהירות האפשרית. מינוי שופטת שמרנית לעליון, שידועה כמתנגדת להפלות וכתומכת בעמדות רפובליקניות מסורתיות, הוא קלף פוליטי חשוב בתקופה בה הסקרים מנבאים שטראמפ יהיה זקוק לכל קול. בסקר של וול סטריט ג'ורנל ו-NBC השבוע נמצא כי ביידן מוביל עליו כרגע ב-14%.

כמו כן, יש למינוי גם משמעות פרקטית: במקרה שטראמפ יפסיד, קיימים סיכויים גבוהים שתוצאות הבחירות יתגלגלו לידי בית המשפט העליון - כפי שהנשיא כבר הצהיר שיעשה במספר ראיונות ואף בעימות מול המתמודד הדמוקרטי ביידן. מינוי של שופטת שמרנית נוספת ש"חייבת" לטראמפ הוא הימור לא רע בעניין הזה.

שינוי המאזן בבית המשפט העליון

מינוי של שופטת שמרנית נוספת בדמותה של בארט ישנה לגמרי את המאזן בעליון לאחר מותה של השופטת רות ביידר גינסבורג, שהובילה את השופטים הליברלים. בשנים האחרונות עמד המאזן על 5 שופטים שמרנים מול 4 שופטים ליברלים, כאשר נשיא העליון רוברטס משמש לעתים כ"מאזן" ומצביע עם הליברלים. כך פסיקות בית המשפט לא נטו באופן מוחלט לעמדות הימין האמריקאי בכל תיק שנידון, וזאת למרות שטראמפ מינה בקדנציה האחרונה שני שופטים שמרניים.

כמו כן, המינוי של בארט לא ישפיע רק על ההווה אלא גם עשרות שנים קדימה בסוגיות עומק חברתיות, חוקתיות ואזרחיות בארה"ב. כך מבטיח טראמפ, אולי ברגעיו האחרונים בבית הלבן, את הנצחת העמדות השמרניות-רפובליקניות בעליון.