סכסוך העבודה בבנק לאומי - הראשון בקדנציה של המנכ"ל פרידמן, בצל מתיחות בקרב נציגי העובדים

הדיון לגבי הסכסוך בבנק נערך בבית הדין לעבודה בדלתיים סגורות ותחת איסור פרסום • הסכסוך מציף מאבק על ההובלה בוועד עובדי לאומי, לקראת הבחירות על ראשות הוועד שיהיו בעוד כשנה

חנן פרידמן / צילום: איל יצהר, גלובס
חנן פרידמן / צילום: איל יצהר, גלובס

הודעה על  סכסוך עבודה בבנק לאומי, שנסיבותיו עדיין אינן ברורות, נמסרה ביום שני בערב על ידי ההסתדרות. הדיון לגבי הסכסוך נערך בבית הדין לעבודה בדלתיים סגורות ותחת איסור פרסום. בכך הגיע לשיא זמני עימות, שנהפך לפומבי בסוף השבוע שעבר, כשוועד עובדי הבנק הודיע על קיומו לעובדים. העימות לא נפתר למרות מאמצי גישור קצרים, שנעשו בהוראת בית הדין, שככל הידוע, מבחינתו מדובר בנושא שמצריך הידברות בין הצדדים.

העימות בין ההנהלה, בראשותו של המנכ"ל חנן פרידמן, לבין ועד העובדים, שבראשות רון לוי, וכן ועד המנהלים בארגון, שבראשות אלי זרקה, מלמד בין השאר על אי-אמון ותחילתו של משבר ביחסים בין המנכ"ל הטרי עדיין, שנכנס לתפקידו בתחילת נובמבר 2019, לבין יו"ר ועד העובדים הארצי החדש, שנכנס לתפקידו לפני כחודש. זאת, לאחר פרישתה של היו"רית הוותיקה של הוועד, מירי רובינו. בקרב העובדים עצמם נשמעים קולות שונים, כשנראה כי מתפתח מאבק מסוים גם בקרב העובדים הקבועים והמאוגדים בבנק.

הסכסוך שעליו הודיעה ההסתדרות, הוכרז אגב הטחת האשמות בהנהלת הבנק, שמקורבים לה מציינים מצדם כי מדובר בהאשמות שווא, שנועדו לתדלק תחרות על דומיננטיות בבחירות שיהיו לוועד בעוד כשנה ותו לא. לטענת המקורבים להנהלה, התזמון של הכרזת הסכסוך, בעיצומו של משבר הקורונה, אינו ראוי.

ההסתדרות מסרה בהקשר זה כי "העילה לסכסוך - דרישת הנהלת הבנק מעובדי המחשוב להכשיר עובדי מחשוב במיקור חוץ", ו"זאת, ללא מו"מ עם ההסתדרות ועם נציגות העובדים, כנדרש במסגרת יחסי העבודה הקיבוציים בין הצדדים". ההסתדרות הוסיפה כי "העובדים חוששים כי מדובר במהלך שמטרתו להחליש את העבודה המאורגנת בבנק".

למהות הסכסוך אין קשר לפיטורי עובדים, ככל הידוע. עוד ציינו בהסתדרות כי "הסכסוך נוגע לכ-7,700 עובדי הבנק בכל הארץ, והכרזתו מאפשרת להסתדרות לנקוט צעדים ארגוניים".

בהקשר זה נציין כי בקבוצות של עובדים בבנק לאומי ברשתות החברתיות, ישנם עובדים שטוענים כי מדובר בתוכנית של מיקור חוץ וירידה במשמרות שתפגע בעובדים, כשלדבריהם, מדובר בהליך שנועד להביא בעתיד לסגירת לאומי טכנולוגיות ולשינוי בחוקת העבודה בבנק.

מנגד, הבנק מסר בדיווח לבורסה כי "לעמדת הבנק, ההודעה על השביתה והנימוקים לסכסוך אינם מוצדקים, ומכל מקום החוק מחייב מתן הודעה של 15 ימים ממועד ההכרזה בטרם תינקט שביתה". נוסף על כך, ככל הידוע, מקורבים להנהלה טוענים כי לא מדובר במהלך שנועד להביא למיקור חוץ של פעילויות בבנק, אלא ביצירת גיבוי חיצוני לשעת חירום בלבד, ליחידה שהיא קטנה מאוד, אבל שאנשיה מקורבים ליו"ר הוועד החדש, ושלא תהיה פגיעה באף עובד קבוע בבנק ובמשמרות של עובדים.

כך או כך, נראה כי הסכסוך מציף מאבק על ההובלה בוועד העובדים, תוך הטחת האשמות - לקראת הבחירות על ראשות הוועד שיהיו בעוד כשנה. לפי שעה, נראה כי המשקיעים במניות לאומי לא מתרגשים מההכרזה על הסכסוך, כשמניית הבנק נסחרה במגמה חיובית קלה נכון לצהרי יום המסחר (יום ג'). מתחילת השנה איבדה מניית לאומי 36% מערכה, כשהיא משקפת כיום לבנק שווי שוק של יותר מ-23 מיליארד שקל.