בקונגרס האמריקאי מגבשים המלצה לפרק את ענקיות הטכנולוגיה

תת הוועדה להגבלים עסקיים של בית הנבחרים האמריקאי צפויה לפרסם המלצות שיחייבו את חברות הטכנולוגיה למכור חלק מנכסיהן • ההמלצות רוצות להכיל על חברות האינטרנט רפורמה דומה לזו שהפרידה בין בנקים להשקעות לבנקים מסחריים ב-1933 

ענקיות האינטרנט גוגל ופייסבוק / צילום:Shutterstock  א.ס.א.פ קרייטיב
ענקיות האינטרנט גוגל ופייסבוק / צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

תת הוועדה להגבלים עסקיים של בית הנבחרים האמריקאי צפויה לפרסם המלצות דרמטיות שיגבילו את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה. לפי הפרסומים בארה"ב בימים האחרונים, תת הוועדה מתכוונת להמליץ כי חברות הטכנולוגיה הגדולות - אמזון, אפל, גוגל ופייסבוק - לא יוכלו להחזיק פלטפורמות חזקות ובאותה העת למכור או לקדם בהן שירותים ומוצרים משלהן.

המלצה כזו תמנע למשל מאמזון למכור מוצרים של עצמה בתוך השוק האינטרנטי שלה. באותו האופן המלצה כזו יכולה למנוע מאפל למכור ולקדם אפליקציות מטעמה בתוך חנות האפליקציות שלה. ההמלצה יכולה להוביל לדרישה מחברות הטכנולוגיה למכור חלק מנכסיהן, כך שגוגל לא תוכל להחזיק גם במנוע החיפוש המוביל בעולם וגם בשירות כמו יוטיוב, שמקודם על ידי אותו מנוע חיפוש.

תת הוועדה להגבלים עסקיים של בית הנבחרים, הנשלטת על ידי רוב דמוקרטי, ניהלה חקירה של 16 חודשים נגד ענקיות הטק. במהלכה דרשה וקיבלה הוועדה מיליוני עמודים של מסמכים וקיימה שורה של שימועים, באחרון שבהם בחודש יולי נחקרו מנכ"לי אפל, גוגל, פייסבוק ואמזון. הוועדה אמורה היתה לפרסם את המלצותיה השבוע אך הפרסום נדחה ברגע האחרון בשל מידע חדש שהגיע לפי הדיווח על הרכישה של פייסבוק את אינסטגרם ב-2012. הפרסומים עד כה מתבססים על הדלפות ועל מסמך תשובה של חבר בית הנבחרים רפובליקני, בו הוא מונה את הסתייגויותיו מההמלצות המסתמנות.

כרגע ההמלצות הן עדיין בגדר טיוטה ולכן תוכנן עשוי עוד להשתנות. בנוסף עדיין לא ברור מי מחברי תת הוועדה יתמוך בהן, במיוחד בקרב החברים הרפובליקנים. כדי ליישם את ההמלצות בכל מקרה נדרש תהליך ארוך בקונגרס של חקיקה ושינוי בחוקי ההגבלים העסקיים, שיהיה השינוי הגדול ביותר זה עשרות שנים.

דיוויד סיסילין הדמוקרטי, העומד בראש תת הוועדה, אמר בראיון לאחרונה בהתייחס לענקיות הטכנולוגיה כי "אתה לא יכול לקבוע את החוקים, לשלוט בפלטפורמה וגם למכור בה, בדרך שאמזון עושה". סיסילין שואף להכיל על תחום האינטרנט רפורמה דומה לחוק גלאס-סטיגל מ-1933, שהפריד בין בנקים להשקעות ובנקים מסחריים.

המלצות מסתמנות אחרות של תת הוועדה הן להגביל את הכניסה של חברות הטכנולוגיה לתחומים עסקיים חדשים ולהקשות עליהן ברכישות ומיזוגים בעתיד. המלצה נוספת היא לסייע למשתמשים להעביר את המידע שלהם בקלות רבה יותר מאתר לאתר.

ההמלצות הללו מצטרפות לשורה ארוכה של חקירות הגבלים עסקיים נגד אמזון, גוגל ופייסבוק בארה"ב, הן ברמה הפדרלית והן ברמת המדינות השונות. אולם עד היום אף אחד מהחקירות הללו עדיין לא הבשילה להגשת כתבי אישום.