מחאת בלפור | ניתוח

האם אפשר לקיים בת"א הפגנות רבבות במגבלות הקל"ב?

הפגנת המונים שתעמוד בכל ההגבלות? החישובים מראים: זאת רק אפשרות תיאורטית • "המשרוקית של גלובס"

יזהר שי, כחול לבן / צילום: דוברות הכנסת
יזהר שי, כחול לבן / צילום: דוברות הכנסת

כמה גדולה יכולה להיות הפגנה שתעמוד בכל הכללים שקבעה הממשלה? שר המדע יזהר שי, איש כחול לבן שהתנגד להגבלות האחרונות, ניסה בכל זאת להרגיע בראיון לרדיו ירושלים. "הדיקטטורה לא פה", הוא אמר, "אנשים יכולים לצאת מביתם. אני גר ביישוב קטן שיש בו כ-10,000 אנשים, וחישבתי שבמגבלת 1,000 מטר יכולה להתבצע כאן הפגנה של כ-7,000 תושבים. לא תוכלו לנסוע לירושלים, אבל תוכלו להפגין, ובתל אביב ברוב השכונות אפשר להגיע גם ל-15 אלף איש, 20 אלף איש, בהפגנה שכל אחד הולך אליה 1,000 מטר מביתו".

באמת? נעשה חשבון: נניח שההפגנה מתקיימת בנקודה X בלב שכונה כלשהי. מה שטח המעגל שכל הנקודות בו נמצאות בטווח ק"מ מ-X? הנוסחה לשטח מעגל היא, כזכור, פאי כפול ריבוע הרדיוס. כיוון שהרדיוס הוא ק"מ אחד, התשובה היא 3.14 קמ"ר. היות שצפיפות האוכלוסייה בת"א בסוף 2018 הייתה 8,718 נפש לקמ"ר, במעגל כזה מתגוררים בממוצע יותר מ-27 אלף נפש. זה פוטנציאל המשתתפים בהפגנה אם 100% מהתושבים יגיעו אליה; אבל זה פוטנציאל תיאורטי לחלוטין.

מובן שיש שכונות צפופות יותר. בעצת האדריכל יונתן לבנדיגר מ"פלאנט תכנון ערים" חישבנו צפיפות שכונתית לפי הנתונים על האזורים הסטטיסטיים של למ"ס. ת"א מבותרת לכמאתיים נתחים כאלה. בצפון פלורנטין מצטופפים 1,800 איש על שישית קמ"ר - כמעט 11 אלף נפש לקמ"ר. להפגנה באזור כזה יוכלו להגיע, תיאורטית, כ-34 אלף איש. חזרנו על התרגיל במקומות אחרים. בסביבות צהלה ונווה דן הגענו ליותר מ-25 אלף איש; בצהלון ביפו - 30 אלף; בתקווה וביד אליהו - 38 אלף; בצפון אבן גבירול - 58 אלף; וסביב שוק הכרמל - שם נבלמה ההפגנה במוצ"ש - יותר מ-60 אלף.

אלא שהפוטנציאל הזה יקרוס אם הממשלה תקצר את טווח היציאה. כיוון ששטח מעגל תלוי בריבוע הרדיוס, צמצום המרחק פי 2 מצמצם את השטח פי 4. בטווח חצי ק"מ מנקודה ממוצעת בת"א חיים פחות מ-7,000 איש, ובטווח 200 מטר - כ-1,100. בשכונות הצפופות ביותר נגיע רק לאלפים בודדים.

ועוד לא דיברנו על הקפסולות. כדי לעמוד בהגבלות ההתקהלות, המפגינים צריכים לעמוד שני מטר זה מזה, בקבוצות של 20, שהמרחק ביניהן 20 מטר. חישוב מהיר יגלה שבכיכר רבין כולה אי-אפשר להפגין כחוק עם יותר מאלף מפגינים, ללא קשר למגבלת היציאה מהבית.

בשורה התחתונה: דברי שי חצי נכונים. בטווח של קילומטר מרוב הנקודות בת"א גרים רבבות אנשים, לעתים אפילו 60 אלף. אבל לא סביר שכולם יגיעו להפגנה אחת, ותקנות הקפסולות מאפשרות רק למאות בודדות להתכנס.

תחקיר: יפתח בריל