בורסות עולם | סיקור שוטף

טראמפ הקפיץ את וול סטריט: הדאו קפץ ב-1.7%, מניות התעופה המריאו

פרוטוקול הפד: "ללא תמריץ נוסף, קצב ההתאוששות של הכלכלה עשוי להיות איטי יותר" • רופאו האישי של הנשיא: "טראמפ נקי מסימפטומים ב-24 שעות האחרונות" • הנפט איבד גובה בצל עלייה במלאי בארה"ב • טראמפ דוחק בחילוץ של 25 מיליארד דולר לענף התעופה

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות על רקע סדרה של ציוצים נפרדים שפרסם הנשיא טראמפ. מדד דאו ג'ונס קפץ ב-1.7%, הנאסד"ק ניתר ב-1.9%.

לאחר שדחה אתמול את המגעים בנושא התמריצים עד לאחר הבחירות, צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מוכן לחתום עכשיו" על צו למתן סיוע של 1,200 דולר למשפחה, הקלות בסך 25 מיליארד דולר לחברות התעופה (מה שהקפיץ את הסקטור) ואספקה של 135 מיליארד דולר לעסקים קטנים.

הלילה צפוי להתקיים העימות בין סגנו של טראמפ מייק פנס, לבין קאמילה האריס מי שעתידה להיות הסגנית של ג'ו ביידן אם ייבחר. 

סך האשראי הצרכני בארה"ב בחודש אוגוסט ירד בקצב שנתי של 2.1% לעומת עלייה של 4.3% ביולי. יתרות כרטיסי האשראי ירדו זה החודש השישי ברציפות בצל התמתנות הוצאות הצרכנים, לצד צמצום תוכנית ההטבה של 600 דולר לשבוע.

21:15

החוזים על הנפט (WTI) למסירה בנובמבר ירדו ב-1.9% על רקע עלייה חדה מהצפוי במלאים בארה"ב, למחיר של 39.95 דולר לחבית.

החוזים על הזהב למסירה בדצמבר ירדו ב-18 דולר, או 0.9%, לרמה של 1,890.8 דולר לאונקייה.

21:00

הפרוטוקול מהישיבה של חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) שהתקיימה ב-16-15 בספטמבר בה הותיר הפד ללא שינוי את הריבית, מצביע כי מרבית החברים תומכים בחבילת תמריצים נוספת לשווקים. "אם התמיכה הפיסקלית העתידית תהיה קטנה משמעותית או תגיע מאוחר משמעותית מכפי שציפו, קצב ההתאוששות של הכלכלה עשוי להיות איטי יותר", לפי הפרוטוקול. עוד נאמר בישיבת ה-FOMC כי הבנק המרכזי כי לא יעלה את הריבית עד שהכלכלה תגיע לתעסוקה מלאה, והאינפלציה לתחום היעד של 2%, וכי נרשמה התאוששות מהרמות הנמוכות ברבעון השני.

20:38

"הנשיא טראמפ נקי מסימפטומים הקשורים לקורונה ב-24 שעות האחרונות, אינו זקוק לחמצן ואינו סובל מחום במשך יותר מארבעה ימים", כך לפי רופאו האישי של הנשיא. הדיווח מגיע נוכח ספקולציות שעלו לגבי מצבו הבריאותי האמיתי.

20:00

העליות בוול סטריט מתגברות. מדד דאו ג'ונס ומדד הנאסד"ק עולים ב-1.5%,ומדד S&P 500 עולה ב-1.3%. 

אמזון עולה ב-2.2%, אפל מטפסת ב-1.4%, אמג'ן עולה ב-2%, צ'ק פוינט מטפסת ב-1.5%, איביי עלה ב-2.2%, נטפליקס מזנקת ב-5.3%.

מחיר חבית נפט (WTI) צונח ב-3.2% לרמה של 39.3 דולר לחבית, וזאת על רקע עלייה חדה מהצפוי במלאי הנפט בארה"ב שרשם תוספת של 501 אלף חביות בשבוע שהסתיים ב-2 באוקטובר ל-492.9 מיליון חביות. התחזיות של הכלכלנים בשוק היו לעלייה צנועה יותר של 294 אלף חביות.

18:50

המסחר בבורסות אירופה ננעל ביציבות וללא שינוי במדדים המובילים. הדאקס הגרמני הוסיף 0.1% לערכו, הפוטסי הבריטי ננעל ללא שינוי מהותי, והקאק הצרפתי השיל 0.3 מערכו.

17:45

המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות על רקע סדרה של ציוצים נפרדים שפרסם הנשיא טראמפ, בהם קריאה למתן סיוע של 1,200 דולר למשפחה, למתן הקלות בסך 25 מיליארד דולר לחברות התעופה והעמדה של 135 מיליארד דולר לעסקים קטנים.

מניות התעופה מטפסות על רקע הציוץ של טראמפ, בהובלת אמריקן איירליינס שבולטת בעלייה של 5%. חברת התרופות אלי לילי  הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) בקשה לאישור חירום לטיפול בקורונה. מהודעת החברה עולה כי הניסויים עד כה הוכיחו שהטיפול הפחית את רמות הנגיף, הקל על הסימפטומים וצמצם את ימי האשפוז.

16:30

המסחר בניו יורק נפתח בעליות חדות לאחר שהנשיא טראמפ שינה כיוון מההתבטאות אמש לדחות את אישור התמריצים עד לאחר הבחירות. הדאו ג'ונס עולה ב-1.1%, מדד S&P 500 מטפס בשיעור דומה.

לאחר שטראמפ הורה אתמול להפסיק עד לאחר הבחירות את המו"מ עם המפלגה הדמוקרטית בנוגע לחבילת תמריצים כלכלים נוספת, היום צייץ הנשיא בעד חילוץ של 25 מיליארד דולר לענף התעופה, וכי הוא פתוח למספר תמריצים עצמאיים לכלכלה, וגם דחק ביו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי כשצייץ כי הוא ממתין לחתימה על הסכם הסיוע.

יום המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח בעליות קלות, לאחר שאתמול נרשמה מגמה שלילית.

בפתיחת המסחר נרשמות עליות במניות אפל , טסלה , נטפליקס, בואינג  ואנבידיה. 

חברת פריון  מצפה להציג בשנת 2020 הכנסות של 290-300 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת להכנסות של 276-286 מיליון דולר ובהשוואה להכנסות של 261 מיליון דולר שרשמה בשנת 2019. בכך תסתיים השנה עם צמיחה של כ-13% בהכנסות. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יסתכם בשנה זו ב-25-27 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת ל-20-22 מיליון דולר. מדובר על ירידה של כ-20% לעומת ה-EBITDA שנרשם ב-2019.

פייבר  מתכננת לגייס 400 מיליון דולר בהנפקת איגרות חוב להמרה. בכך היא מצטרפת למגמה הגוברת של חברות טכנולוגיה שמנצלות את המצב הנוח בשוק לגיוס חוב בריביות נמוכות ואף לעיתים אפסיות. כך עשו לאחרונה גם מספר חברות ישראליות, ובהן Wix, נייס וסולאראדג' שגייסו כל אחת מאות מיליוני דולרים בריבית של 0%. 

12:20

ירידות קלות בבורסות אירופה. המשקיעים ביבשת מודאגים מהמשך התפשטות מגפת הקורונה ומהאפשרות של הטלת סגר נוסף.

בצרפת נסגרו החל מאתמול (ג') כל הברים בפריז למשך שבועיים לפחות, וגם חלק גדול מבתי הקפה שמגישים אלכוהול. הגבלות חמורות יוטלו על מסעדות ובתי קפה. במארסיי הגבלות אלה קיימות כבר יותר משבוע. שר הפנים הצרפתי אף קרא לשינוי התנהגות: "אנחנו צרפתים - אנחנו אוהבים לשתות, לאכול, לחיות, לצחוק ולנשק אחד את השני... אבל אנחנו עושים זאת בין השאר כי אנשים מצפים שנעשה זאת". 

בבריטניה הוקדמה שעת סגירת הפאבים ל-22:00 בלילה, אך תמונות של מאות צעירים המתקהלים ברחובות לאחר שעה זו הביאה את הממשלה לדרוש מהמשטרה אכיפה טובה יותר של התקנה האוסרת התקהלות של יותר משישה אנשים שאינם בני משפחה אחת. המשטרה גם התערבה בפיזור מסיבות קמפוס של סטודנטים בסקוטלנד. הסכנה עליה מצביעים המומחים היא שתחלואה גבוהה בשכבת גיל זו תהפוך לאחר כמה שבועות לתחלואה מוגברת גם בקרב שכבות גיל מבוגרות יותר, שבהן המחלה קטלנית הרבה יותר.

10:35

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית. מדדי המניות המובילים מתקדמים בכ-0.2%. 

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות לאחר שאתמול ננעל המסחר במגמה שלילית.

08:00

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. הנפט ממשיך לאבד גובה לאחר ירידה חדה אתמול, וחוזה מסוג ברנט לדצמבר רושם ירידה של 1.5% לרמה של 42 דולר לחבית. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

אתמול בוול סטריט ננעל המסחר בירידות. מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.3%, נאסד"ק איבד 1.6% ומדד S&P 500 נחלש ב-1.4%. המדדים איבדו גובה לאחר שהנשיא טראמפ צייץ כי הורה להפסיק עד לאחר הבחירות את המו"מ עם המפלגה הדמוקרטית בנוגע לחבילת תמריצים כלכלים נוספת.

עוד לפני הציוץ של טראמפ קרא יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, לבית הלבן ולקונגרס לפעול להעברת החלטה על חבילת תמריצים פיסקאליים נוספת. פאוול ציין את ההתקדמות ביצירת משרות, בצריכה ובהקמת עסקים ואמר כי עתה הוא לא הזמן להוריד את הרגל מדוושת הגז. לעשות כן עשוי "להוביל להתאוששות חלשה יותר, שתיצור קושי לא הכרחי למשקי בית ולעסקים".

"לעומת זאת, הסיכונים של הפרזה נראים, לעת עתה, קטנים יותר", אמר יו"ר הפד, שנואם בפני האיגוד הלאומי לכלכה עסקית. "גם אם צעדי מדיניות יתבררו בסופו של דבר כגדולים יותר מהדרוש, הם לא יבוזבזו. ההתאוששות תהיה חזקה יותר ומהירה יותר אם המדיניות המוניטרית והמדיניות הפיסקאלית יוסיפו לעבוד זו לצד זו כדי לסייע לכלכלה עד שיהיה ברור שהיא יצאה מכלל סכנה".

"טראמפ לקח הימור גדול שכן אם הכלכלה תמשיך להיחלש עד לבחירות יהיה לו מאוד קשה להיבחר שוב. אמנם יהיה משחק האשמות בינו לבין הדמוקרטים לגבי מי אשם במצב שנוצר, אבל המצב שנוצר לא ישחק לטובתו", אמר ל-CNBC רודריגו קטריל, אסטרטג ב- National Australia Bank . 

בזירת המאקרו העולמית, בגרמניה יתפרסמו היום נתוני התפוקה התעשייתית לחודש אוגוסט (צפי לעלייה של 1.5%) ובארה"ב יתפרסם ב-21:00 פרוטוקול דיוני ועדת השווקים הפתוחים של הפד. 

בחזית המאבק בקורונה, אתמול הזהיר ארגון הבריאות העולמי מפני תופעה חדשה: למרות התמיכה הציבורית במאבק ובמנגנוני התגובה לקורונה, מדינות מדווחות על סימני "עייפות פנדמית" באוכלוסייה - המוטיבציה להתגוננות ולהגנה אישית מפני המגפה יורדת. הירידה במוטיבציה לציית להנחיות המפחיתות את הסיכוי להידבקות בנגיף, מופיעה באופן הדרגתי לאורך זמן, ומושפעת מרגשות, חוויות ותפיסות של האזרחים. בישראל, המוטיבציה הפוחתת לציות לכללי הזהירות גם היא נותנת את אותותיה, ומסכנת את היכולת להפחית את ממדי התחלואה הגבוהים.