מקורות תשקיע 30 מיליון שקל במעבר לשימוש ברשת סיבים אופטיים

מקורות חברת התשתיות הראשונה בישראל שתפעיל את מתקניה באמצעות רשת סיבים אופטיים • הסיבים שייפרשו לאורך קווי המים הראשיים יסייעו במאבק בגניבות המים ויוכלו לשמש חברות נוספות

מנכ"ל מקורות אלי כהן / צילום: אוראל כהן
מנכ"ל מקורות אלי כהן / צילום: אוראל כהן

חברת המים הלאומית מקורות תהיה חברת התשתיות הראשונה בישראל שתעבור לשימוש ברשת סיבים אופטיים לצורך תפעול תשתיות המים. המשרד למשאבי מים אישר לאחרונה את תוכנית פריסת רשת הסיבים האופטיים של החברה.

לאחרונה השלימה מקורות את היערכותה לביצוע השלב הראשון בתוכנית המקיפה להנחת הסיבים האופטיים בפריסה ארצית. בשלב זה תניח חברת המים הלאומית סיבים לאורך כ-1,000 ק"מ, צמוד לקווי מים ראשיים, בעלות הנאמדת בכ-100 מיליון שקל. בהמשך צפויה החברה להרחיב את פריסת הסיבים לאורך קווי מים קיימים נוספים וקווי מים מתוכננים חדשים. במסגרת היערכותה תבצע מקורות בקרוב פיילוט לפריסת הסיבים בתחנת מים באזור דרום השרון.

להערכת גורמים במשק המים, היקף הפרויקט כולו יגיע לכ-30 מיליון שקלים והוא יבוצע בהדרגה על-פני חמש שנים.

במקורות מתכוונים לעשות ברשת שימוש לצורך הפעילות השוטפת של החברה אך לא פוסלים גם השכרת קיבולת לגורמים נוספים ובהם חברות תשתית כמו נתיבי ישראל ורכבת ישראל. בהודעה שפרסמה החברה נאמר כי " חברות התשתית יוכלו להשתמש בתשתית הסיבים האופטיים של מקורות לצורכי העברת נתונים, גלישה ותקשורת בדור 5".

במקורות הוסיפו כי "מערכת הסיבים האופטיים שתטמיע מקורות בתפעול משאבי המים ברחבי הארץ, מושתתת על טכנולוגיה ביטחונית ונועדה לאתר במהירות ובדיוק מרבי נקודות של חבלות, גניבות ונזילות בקווי מים ובאספקת המים. בנוסף, תאפשר המערכת המתקדמת להעביר דרכה תקשורת נתונים בדור 5, ממתקני המים בכל נקודה בישראל למערכות השליטה והבקרה, באופן מהיר, יעיל ומאובטח יותר.

לדברי שר משאבי המים ח"כ זאב אלקין מדובר בפרויקט בעל חשיבות לאומית. "הסיבים האופטיים יסייעו לאתר דליפות וחבלות לאורך צינורות המים, ישמשו לתקשורת מהירה ומאובטחת בין מתקני החברה ויאפשרו לחברות תקשורת לרכב על התשתיות ובכך לחבר גם את הפריפריה לתשתיות תקשורת מתקדמות ומהירות. לפרויקט יש חשיבות עצומה במיוחד בתקופת הקורונה, בה אנשים נאלצים לעבוד וללמוד מהבית, דבר הדורש תשתיות מתקדמות ומהירות יותר של תקשורת".

מנכ"ל מקורות אלי כהן אמר כי החברה "גאה להיות חברת התשתית הראשונה בישראל, שתעבור לשימוש בסיבים אופטיים ולהעברת תקשורת נתונים בדור 5, תוך חיבור הפריפריה לטכנולוגיה התקשורתית המתקדמת ביותר בעולם. זהו נדבך משמעותי נוסף בתהליכי החדשנות שמובילה מקורות לטובת הפיכת משק המים בישראל למשק טכנולוגי, לשמירה על משאב המים הלאומי ולהגדלת היצע המים לאזרחי ישראל".

מוטי שירי, סמנכ"ל טכנולוגיות במקורות, הסביר כי "תשתית הסיבים האופטיים מבוססת על טכנולוגיה ביטחונית בעלת הרגישות הגבוהה ביותר לאיבוד מים כתוצאה מגניבות, נזילות או חבלות בקווי אספקת המים. לכן, חשיבותה עצומה בפריסת הצנרת הארצית הראשית של מקורות כדי להמשיך ולחסוך מים למשק המים הישראלי, בצד חיזוק ביטחון המים ואספקתם השוטפת".

התמודדות עם תופעות גנבות מים וחבלות בצינורות מים

המעבר של מקורות לשימוש במערכת סיבים אופטיים נועד לסייע לחברה להתמודד עם התגברות תופעות של של גנבות מים וחבלות בצינורות מים באזורים שונים בארץ, בדגש על אזורי פריפריה מרוחקים ואזורים אסטרטגיים בישראל. גורמים בחברה ציינו כי הנפגעים העיקריים מגנבות המים הם יישובים הסמוכים למקורות הפגיעה, שמכסת המים הקבועה שהם מקבלים פוחתת בעקבות החבלה בצנרת ושאיבת המים הפיראטית. לדברי גורמים במקורות, "אספקת המים ליישובים אלה פוחתת לעיתים בשיעורים של 17% עד 50% בעקבות הפגיעה או החבלה בצינורות". אותם גורמים מוסיפים, כי "שיעור פחת המים במערכות אספקת המים של מקורות הוא נמוך במיוחד ועומד על פחות מ-3%. עם זאת, אירועי הפגיעה במים וגניבות המים מתבצעים דווקא היכן שמשאב המים מהווה שכפ"ץ לאומי ואישי".

חברת המים הלאומית מספקת כיום למעלה מ-1.5 מיליארד קוב מים בשנה ל-4,800 לקוחות ולכ-7 מיליון צרכני קצה, באמצעות ניהול ותפעול של 3,000 מתקנים ומעל ל-12,000 ק"מ של קווי מים וצנרת. הגורמים במקורות מסבירים, כי "קווי המים מנוטרים כיום באופן חלקי ואינם מנוטרים באופן רציף הן מבחינת תחזוקה והן מבחינת ניסיונות חבלה. תשתית הסיבים האופטיים תאפשר זיהוי און-ליין של המקומות שנפרצים בצנרת ותתריע און-ליין על כל התרחשות המתקיימת בסמוך לקו המים, כמו תנועה של הולך רגל, נסיעה של רכב לאורך קו המים או חצייה של הקו".