ישראייר הגישה מחדש עתירה לבג"ץ נגד התקנות שאוסרות טיסות

ישראייר פונה בפעם השנייה לבג"ץ בבקשה לצו על תנאי כנגד החלטת הממשלה לאסור לטוס על מי שלא הספיק לרכוש כרטיס טיסה לפני ה-25 בספטמבר • העתירה הראשונה נדחתה על רקע אי מיצוי הליכים • בג"ץ הורה למדינה להגיב עד ה-13 באוקטובר

נוסעים בנתב"ג שהספיקו לרכוש כרטיסי טיסה לפני האיסור על טיסות / צילום: שלומי יוסף, גלובס
נוסעים בנתב"ג שהספיקו לרכוש כרטיסי טיסה לפני האיסור על טיסות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ישראייר הגישה הבוקר מחדש את העתירה שלה נגד התקנות האוסרות על הציבור לטוס. העתירה שהגישה בשבוע שבוע נדחתה על רקע אי מיצוי ההליכים וכעת מקווה ישראייר שבג"ץ ישמיע את קול ההיגיון המתבקש כנגד האיסור לטוס על מי שלא רכש כרטיס טיסה לפני ה-25 בספטמבר.

בית המשפט הורה לממשלת ישראל להגיב לעתירה לגופו של עניין עד ל-13 באוקטובר בשעה 10:00. מדובר ביום אחד בלבד לפני מועד פקיעת התקנות, כלומר ה-14 באוקטובר, והמועד שממנו מתכוונת שרת התחבורה מירי רגב, בהתאם לנתוני התחלואה להשיב את המצב בנתב"ג לימים שלפני הסגר, קרי לאפשר לישראלים לצאת ללא הגבלה. הנושא הזה עשוי לעלות לדיון בקבינט הקורונה שייתכנס ביום ב', ובו גם חברה רגב.

מבחינת ישראייר הציפייה של בג"ץ לתשובת המדינה היא "יותר מרמז שבית המשפט העליון מצפה כי ממשלת ישראל תודיע בתגובתה שאין בכוונתה להאריך את איסור היציאה למדינות ירוקות לאחר ה-14 באוקטובר. ישראייר מאמינה שיש בכך בשורה לעובדיה לכלל עובדי ענף התעופה והתיירות אשר יושבים בחל"ת בביתם ומשוועים לעבודה".

"התועלת שצמח למדינת ישראל מהאיסור לטוס היא אפסית"

ישראייר, בדומה לחברות התעופה האחרות ששותקות ותולות תקווה בעתירה הזו, אמנם כבר פספסה את עונת הנופש של חול המועד סוכות, אבל גם לה ברור שככל שהאיסור יעמיק היא לא תוכל להפעיל טיסות מחוסר הצדקה כלכלית. אף חברת תעופה לא יכולה להרשות לעצמה להטיס מטוס ובו יש יותר צוות מנוסעים בשל איסור בלתי מוצדק או בלתי מוסבר בצורה מניחה את הדעת.

כפי שפורסם "בגלובס" אתמול חברות התעופה הזרות כבר נאלצות לבטל טיסות לנתב"ג, כשהן אף מנמקות לנוסעים שהביטול נובע ממדיניות הממשלה ומהנחתות שאין ביכולתן להתמודד עמן. וכמצופה, מספר הנוסעים בנתב"ג פוחת מדי יום - היום (ד') צפויים לצאת 2,700 נוסעים בלבד, אלו שהספיקה לרכוש כרטיסים מראש. בטיסות שנחתו השבוע בנתב"ג היו מקרים בהם היו 10 ו-13 נוסעים בלבד.

בעתירה מבקשת ישראייר, באמצעות עוה"ד רועי בלכר וגיא זאבי ממשרד קריספין רובינשטיין בלכר ושות', מבג"ץ להוציא בדחיפות צו על תנאי כנגד החלטת ממשלת ישראל. "מדוע לא יורה בית המשפט למשיבה (ממשלת ישראל) להתיר לאדם לצאת ממקום המגורים לצורך יציאה לחו"ל גם כאשר רכש כרטיס טיסה לאחר ב-25 בספטמבר ובלבד שמדובר בטיסה מתוכננת של העותרת שכבר אושרה ליציאה משדה התעופה? מדוע לא תבחר המשיבה חלופות פחות פוגעניות מלבד איסור גורף על יציאת אדם ממקום המגורים לצורך יציאה לחו"ל שיעלו בקנה אחד עם הוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק?". מדובר בשאלות טובות שמענה הגיוני לא ניתן עליהן עד כה גם מקרב מי שקבע את האיסור הזה. ישראייר מצפה שאם לא ישתחרר האיסור היא תקבל פיצוי על הנזק העצום שנגרם לה, אותו היא מעריכה במיליוני שקלים.

ישראייר מזכירה בעתירה כי הממשלה היא שפתחה את השמיים (חלקית) באמצע חודש אוגוסט ואף הגיעה להסכמים מול מדינות ירוקות, שהישראלים ששבים מהן יהיו פטורים מחובת בידוד. בהתאם ישראייר טסה לאותם יעדים - יוון, בולגריה וסרביה אחרי שהיא נערכה שיווקית ותפעולית. ישראייר צירפה טבלאות שממחישות את הירידה בכמות הנוסעים בטיסות מתוכננות בהתאם למחסום ה-25 בספטמבר, כך למשל ב-30 "לגים" (טיסות) שמיועדות ל-11 עד ה-17 באוקטובר מתוך היצע של כ-4,000 מושבים בטיסות יוצאות, כמות הנוסעים נכון לעכשיו עומדת על 184 בלבד. כמות שלא מצדיקה כלל את הפעלת הטיסות הללו. ישראייר שבה ומדגישה כי תפוסה של פחות מ-60% היא תפוסה הפסדית, בשעה שבמועדים מסוימים התפוסה בטיסות ההלוך והחזור שלה צונחת לכ-20%.

ישראייר מזכירה את הנימוק שסיפקה ד"ר שרון אלרעי פרייס הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות לאיסור הטיסות מטעמי שוויוניות ואת נימוק ה"סולידריות" שסיפק ראש הממשלה כשנשאל בפייסבוק לייב מדוע אסור לטוס. שני נימוקים שלא יכולים להניח את הדעת לאור הנזק העצום שנגרם לחברות התעופה ולאור הנזק שנגרם לציבור ש"כלוא" במדינה. ישראייר גורסת כי מדובר בהחלטה שרירותית וחסרת סבירות שאינה מבוססת על איסוף נתונים כדין.

ישראייר תוהה ובצדק מה תורם האיסור לצאת מהארץ למניעת הידבקות בנגיף? "דווקא יציאה של נוסעים ממדינת ישראל האדומה למדינות ירוקות היא זו שעשויה למנוע הדבקה. התועלת שצמח למדינת ישראל מהאיסור לטוס היא אפסית אם בכלל, לעומת זאת העלות הכלכלית שתישא ישראייר כתוצאה מהטסת מטוסים ריקים כמעט היא עצומה קל וחומר בשעה שענף התעופה נמצא במשבר החמור בתולדותיו".