משבר המזון העולמי מתרחב על רקע הקורונה

מומחים הומניטריים אומרים שמאות מיליונים ניצבים בפני מחסורים במזון  • הקורונה הכפילה את מספר האנשים שאין להם ביטחון תזונתי ל-270 מיליון

אנשים עומדים בתור לתרומות מזון בניו יורק / צילום: John Minchillo, AP
אנשים עומדים בתור לתרומות מזון בניו יורק / צילום: John Minchillo, AP

משבר מזון ברחבי העולם מחריף כאשר מגפת הקורונה נמשכת ונמשכת. המגפה הכפילה את מספר האנשים שאין להם ביטחון תזונתי, אומר אריף חוסיין, הכלכלן הראשי של תוכנית המזון העולמית של האו"ם, מ-135 מיליון בני אדם ב-2019 ל-270 מיליון כעת. השנה הסיוע במזון יהיה בשיא, אמר חוסיין, כשהוא מקווה ש-138 מיליון בני אדם בעולם יקבלו מזון וכסף, דבר שישבור את השיא הקודם בסיוע שנרשם אחרי מלחמת עיראק.

"יש לנו רעב בעלייה, עוני בעלייה, אבטלה בעלייה, הכנסות יורדות ומחירים עולים", אמר חוסיין בפורום המזון העולמי של הוול סטריט ג'ורנל שלשום (ב'). "כל זה ביחד אומר שהרבה מאוד אנשים בעולם כבר לא יכולים להרשות לעצמם ארוחה הגונה".

חוסיין אמר שהעולם טרם ראה הלם כזה גם באספקת המזון וגם ביקוש למזון בקנה מידה כזה במאה האחרונה. המגפה הגיעה בעיתוי של יבולי שפע ואספקת מזון טובה, אבל השיבושים במסחר וההפסקות בעיבוד ובמשלוחים הותירו מיליוני אנשים רעבים בכמה מהאזורים הפגיעים ביותר בעולם.

חוסיין הוסיף שמגפת הקורונה יצרה אובדן של כ-500 מיליון מקומות עבודה בעולם, פגעה בכוח הקנייה של אנשים והובילה למשבר פיננסי עולמי.

הנצחה של מעגל העוני

הנקה פייבר, נשיאת חטיבת המזון של תאגיד יונילבר, אמרה שהבראה עולמית חזקה חיונית לצמצום חוסר הביטחון התזונתי. "יש מיליארדי רעבים בעולם כי אין להם כסף לקנות אוכל", הוא אמרה. "זו באמת הבעיה הגדולה ביותר שלנו".

הירידה בהכנסות הביאה לעלייה במספר בני האדם שחיים ברעב כרוני ובמספר הילדים שסובלים מתת-תזונה, ופוגעת בגדילה שלהם, אמרה אן וינמן, מנהלת קרן הילדים של האו"ם לשעבר. מצבם של פעוטות עד גיל שנתיים מדאיג במיוחד, מפני שתת-תזונה בשלב חשוב של התפתחות המוח עלולה לפגוע ביכולות הלמידה וההשתכרות בשלב מאוחר יותר של החיים. "זה מנציח אחר כך את מעגל העוני", היא אמרה.

כ-370 מיליון ילדים בעולם מסתמכים על ארוחות צהריים בבתי הספר, שהן במקרים רבים הארוחה העיקרית שלהם, אמרה וינמן. ילדים רבים אינם יכולים כעת להגיע לבית הספר בגלל המגפה. הגידול בעוני גם מגדיל את הלחץ על משפחות, גורם להורים להסתמך על ילדיהם כדי לעזור בפרנסה, ומגדיל את שיעורי עבודת הילדים וכן את הנישואים של ילדים.

שיבוש שרשראות האספקה מאתגר גם מבחינות נוספות בתעשיית המזון. עובדים חקלאיים במקומות כמו אירופה אינם יכולים לחצות גבולות בגלל הגבלות הקורונה, כדי להגיע לקציר של יבולים. עובדים חקלאיים נפגעו קשה מהמגפה בארה"ב, וכך גם עובדי אריזת בשר בארה"ב ובאירופה.

וונדה פאשה, מגדלת חזירים ממינסוטה, אמרה שהמימדים של המגפה פגעו בה בחג הפסחא באפריל, כשנודע לה על סגירת מפעל אריזת בשר בארה"ב. "ידעתי מה זה אומר: מה נעשה עם כל החזירים הללו", היא אמרה. "יש לנו מערכת שברירית מאוד".