מונופול נשאר מונופול? אספקת הגז מתמר לחברת החשמל נעצרה כדי לא להוריד במחיר

השותפות במאגר הגז תמר, שסיכמו עם חברת חשמל על מחירים מופחתים, פנו לממונה על התחרות • נובל אנרג’י, מפעילת המאגר שנרכשה בידי ענקית האנרגיה שברון, מסרבת לספק את הגז בפועל

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

המאבק בין מאגרי תמר ולוויתן על אספקת גז טבעי לחברת החשמל (חח"י) נמשך. שותפויות ישראמקו, תמר פטרוליום, דור גז ואוורסט תשתיות - המחזיקות בחלק מהזכויות על מאגר תמר ואינן שותפות במאגר לוויתן - פנו לממונה על התחרות במשק, עו"ד מיכל הלפרין בטענה כי "התנהלותה של נובל עולה כדי שימוש פסול בכוחה כבעלת מונופולין בתחום הגז הטבעי". זאת לאחר שנובל אנרג'י, שנרכשה על ידי שברון בתחילת השבוע, החליטה שלא לספק גז טבעי לחברת חשמל במחיר מופחת.

בתחילת השבוע הודיעה חברת החשמל כי סיכמה עם השותפויות הללו על רכישת כמות נוספת של גז ממאגר תמר במחיר מופחת ודיפרנציאלי. ההסכם נחתם בניגוד לדעת נובל אנרג'י ודלק קידוחים, המחזיקות ביתר הזכויות בתמר.

בפנייה להלפרין מציינות השותפויות, כי "הסירוב הינו בלתי סביר שכן אין מחלוקת שמאגר תמר יכול מבחינה תפעולית לספק את הגז לחח"י, והטעם היחיד לסירוב הוא ניגוד העניינים בו נובל פועלת לאור החזקותיה העודפות במאגר לוויתן". לכן, הן מבקשות מהלפרין "להפעיל את סמכויותיה על פי חוק התחרות ולהורות לנובל לספק גז לחח"י בהתאם לתוספת להסכם באופן מיידי".

במאגר תמר מחזיקות ישראמקו (28.75%), נובל אנרג'י (25%), דלק קידוחים (25%) תמר פטרוליום (16.75%), דור גז (4%) ושותפות אוורסט תשתיות (3.5%). במאגר לוויתן מחזיקה דלק קידוחים ב-45.3% מהזכויות, נובל אנרג'י ב-39.66% ושותפות רציו ב-15%. נובל אנרג'י, שנרכשה כאמור על ידי ענקית האנרגיה שברון, היא המפעילה של שני המאגרים ולכן מחזיקה למעשה את "היד על השיבר", כך שלמעשה שברון היא זאת שמפעילה את מאגרי תמר ולוויתן כיום.

הוזלה של עשרות אחוזים מהמחיר הנוכחי

המחיר בהסכם החדש תלוי בכמות הנרכשת, והוא בכל מקרה נמוך מזה שעליו סוכם במקור. על פי הערכות, המחיר המרבי הוא 4.4 דולרים ליחידת חום, נמוך ביותר מ-30% לעומת המחיר הנוכחי שחברת החשמל משלמת לתמר על הגז הטבעי.

במסגרת ההסכם צפויה חח"י לרכוש כמות נוספת של גז מהמאגר עד לחודש יולי 2021, שצפויה להגיע לעד כ-2 מיליארד מטר מעוקב (BCM). השותפויות מעריכות כי התמורה שיקבלו עבור הגז (אם חח"י תרכוש את כל הכמות) צפויה להסתכם בכ-290 מיליון דולר. במחצית השנייה של 2021 צפויים מאגרי כריש-תנין של חברת אנרג'יאן להתחיל באספקת גז טבעי ללקוחות בישראל ואז ייווצר לראשונה מצב של תחרות בין שלושה מאגרים לאספקת גז טבעי, מה שצפוי להוזיל את מחיר הגז שרוכשת חח"י בעשרות אחוזים.

ההסכם אליו הגיעה חברת החשמל נערך כאמור רק עם חלק מהשותפות במאגר תמר, ונחתם לאחר עיכוב ממושך של יותר משנה. זאת בגלל התנגדותן של דלק ונובל להסכם, שיבוא על חשבון מכירות הגז לחברת החשמל ממאגר מלוויתן (בו הן מחזיקות כאמור חלקים גדולים יותר). על רקע זה נוצר סכסוך ממושך בין קבוצת ישראמקו ותמר פטרוליום לבין דלק ונובל.

ההסכם מאפשר לחברת החשמל לרכוש גז במחיר נמוך ב-10% ויותר מהמחיר שהיא משלמת על הגז שהיא קונה מתחילת השנה ממאגר לוויתן - 4.8 דולרים ליחידת חום. בכך הוא פותח למעשה מחדש את התחרות בין מאגרי תמר ולוויתן ומאפשר לחברת החשמל לרכוש גז מתמר במחיר נמוך מהמחיר שקיבלה מלוויתן. ההסכם צפוי להוזיל את תעריף החשמל באחוזים בודדים.

הסוגיה הרגישה ביותר במשק הגז

ישראמקו ותמר פטרוליום כבר פנו בעבר לממונה על התחרות וביקשו את התערבותה בטענה כי דלק ונובל מנועות מלסכל את חתימת ההסכם בתמר. הלפרין ביחד עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני כלכלה, עו"ד מאיר לוין, קבעו כי דלק אכן פועלת שלא כדין ונובל עומדת גם היא להפר את הוראות מתווה הגז - כל עוד אינן מאפשרות את חתימת ההסכם החדש בין תמר לחברת החשמל.

מחיר הגז מתמר הוא הסוגיה הרגישה ביותר במשק הגז. חברת החשמל רוכשת כיום כמעט את כל הגז הטבעי המשמש אותה לייצור חשמל מהמאגר לפי הסכם מ-2012, כך שלמחיר הגז בהסכם יש השפעה ניכרת על תעריף החשמל שמשלמים הצרכנים. מעבר למחיר הבסיס שנקבע בהסכם - שנחשב היום לגבוה מאוד - התעוררה ביקורת רבה על נוסחת ייחודית שמצמידה את מחיר הגז למדד המחירים לצרכן בארה"ב. הנוסחה הזו הביאה להתייקרות הגז שרוכשת חברת החשמל מ-5.3 דולרים ב-2013 ל-6.4 דולרים ליחידת חום כיום, בזמן שמחירי הנפט והגז בעולם צנחו בעשרות אחוזים. מבקר המדינה העריך כי מחיר הגז ונוסחת ההצמדה שלו יגרמו עלות עודפת של עד כ-8 מיליארד שקל לצרכני החשמל על-פני 15 שנות קיום החוזה. המדינה ניסתה לתקן מעט את הנזק כשקבעה במסגרת מתווה הגז מחיר גג. 

יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים ורציו רשמו ביום רביעי עליות של 3%-5% ומנגד ישראמקו רשמה ירידה קלה ותמר פטרוליום נסחרה ביציבות.