הגל השני של הקורונה סחף מטה את המדד - שאיבד בספטמבר 3%

מדדי הייחוס איבדו בחודש שעבר יותר מ-5% • תת-מדד מדעי החיים איבד כ-2.8% לעומת יציבות יחסית במדדים המקבילים, ואילו תת-מדד הטכנולוגיה איבד בספטמבר 3.6%, לעומת ירידה של 4.8% במדד ת"א טכנולוגיה ושל 3.8% בנאסד"ק טכנולוגיה

הנפקת JFROG / צילום: SO&CO event management
הנפקת JFROG / צילום: SO&CO event management

בחודש ספטמבר, שבו התרחב הגל השני של הקורונה בישראל, נסחרו החברות הישראליות בוול סטריט במגמה שלילית. מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר החברות האלו, ירד בספטמבר ב-3%, ובאותה תקופה מדד ת"א-125 איבד 5.5% ומדד נאסד"ק נחלש ב-5.2%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים איבד מערכו בספטמבר כ-2.8%, בזמן שמדד ת"א ביומד רשם עלייה מתונה של 0.3% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה נותר יציב עם ירידה של 0.1%.

המצטרפת החדשה לתת-המדד החודש היא חברת PainReform שהשלימה גיוס של 23 מיליון דולר, עם שווי של 70 מיליון דולר אחרי הכסף. החברה מפתחת תרופה לטיפול בכאבים, על-ידי שחרור מושהה של משכך כאבים במשך 72 שעות, המשמש בעיקר להתאוששות לאחר ניתוחים. מההנפקה ועד סוף ספטמבר מנייתה ירדה ב-42.5%.

גלובס-פרומתאוס---ספטמבר-2020
 גלובס-פרומתאוס---ספטמבר-2020

חברה נוספת הראויה לציון היא נובוקיור, שזינקה בכ-35% בספטמבר, מה שמשלים עלייה של 65% בחצי השנה האחרונה, ומקנה לחברה שווי שוק של כ-11.2 מיליארד דולר. החברה קיבלה לאחרונה את אישור הרשות הלאומית הסינית למוצרים רפואיים לשווק את המוצר Optune, המשמש לטיפול בגידולים סרטניים מוצקים.

במקביל, תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה ירד בספטמבר ב-3.6%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה איבד מערכו 4.8% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה ירד ב-3.8%.

מצטרפת חדשה לתת-המדד החודש היא חברת JFrog, שהנפיקה במחיר של 44 דולר למניה וגייסה כ-352 מיליון דולר. JFrog סיימה את החודש עם נסיקה של 92.4% במחיר המניה ועם שווי שוק של 7.6 מיליארד דולר. JFrog היא חברת תוכנה ישראלית המתמקדת בתחום עדכוני התוכנה בענן על-ידי אופטימיזציה, מעקב והפצה. בין לקוחותיה ענקיות כמו גוגל, טארגט וסוני.

נציגת החודש: חברת הביוטק אבוג'ן

נציגת החודש במדד גלובס-פרומתאוס היא חברת הביוטק אבוג'ן, אשר נסחרת כיום בנאסד"ק בשווי של כ-121 מיליון דולר, לאחר עליות חדות בספטמבר.

אבוג'ן היא חברת ביולוגיה מחשובית ישראלית העוסקת בפיתוח מוצרים בתחומי בריאות האדם, החקלאות והתעשייה. לפי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס ייעוץ כלכלי: "ליבת הפעילות של אבוג'ן מבוססת על סט של שלושה כלים עיקריים: ביג דאטה, בינה מלאכותית והבנה מדעית מעמיקה בביולוגיה. החברה פועלת באמצעות פלטפורמה שפיתחה לחיזוי ביולוגי המבוסס בינה מלאכותית, שנקראת CPB או Computational Predictive Biology, שמטרתה להעלות את סיכויי ההצלחה של פיתוח מוצרים מתחום מדעי החיים, תוך צמצום משך הזמן ועלויות הפיתוח".

בפרומתאוס מוסיפים כי תהליך המו"פ של אבוג'ן כולל שני שלבים עיקריים: שלב הגילוי - שבו מתבצע ניתוח חישובי לחיזוי המועמדים (לדוגמה, מולקולה/חיידק/גן) בעלי הסיכוי הטוב ביותר להפוך למוצר - ושלב הפיתוח, שבו מתבצעת אופטימיזציה, ושמתבצע אף הוא תוך שימוש בפלטפורמות הטכנולוגיות של החברה.

אבוג'ן נוסדה ב-2002 כספין-אוף של קומפיוג'ן, והתמקדה בראשית דרכה ביישום יכולות הביולוגיה המחשובית שלה בתחום החקלאות, בעיקר באמצעות הנדסה גנטית. שינויים בשוק החקלאות ובהעדפות הצרכנים הובילו את אבוג'ן להרחיב את הפעילויות לתחומים ופלחי שוק נוספים. גיוס ההון בסך 85 מיליון דולר בהנפקה לציבור ב-2013 אפשר לחברה לממש אסטרטגיה זו, ובשנים שלאחר מכן היא הרחיבה את היכולות הטכנולוגיות שלה בתחום הביולוגיה המחשובית, והתרחבה לתחומים נוספים בחקלאות, תעשייה ואף תחום בריאות האדם.

בפרומתאוס מציינים כי לחברה שני מודלים עסקיים: המודל הראשון הוא של שיתופי פעולה, שבמסגרתו אבוג'ן חוברת לחברות ענק בתחום מדעי החיים; אבוג'ן מבצעת את תהליכי המו"פ המוקדמים והמסוכנים באמצעות הפלטפורמה שלה, ובמקרה של הצלחה, החברות השותפות ממשיכות את התהליך עד למסחור המוצר. התמורה של אבוג'ן היא בדרך כלל בצורה של תשלום חד-פעמי או תשלומים עבור פעילות המו"פ ובהמשך תגמול לפי אבני דרך וכן תמלוגים מהמוצר הסופי.

פוטנציאל מסחרי משמעותי בחברות הבנות

המודל העסקי השני של אבוג'ן הוא פיתוח in-house של מוצרים שבהם תהליכי הגילוי והאופטימיזציה מבוצעים על גבי הטכנולוגיה שלה. מדובר במודל עסקי חדש יחסית, שבמסגרתו אבוג'ן מקימה חברות בנות (spin-offs) שמשתמשות בטכנולוגיה לפיתוח ומסחור מוצרים. בפרומתאוס מציינים את החברות הבנות של אבוג'ן, המציגות פוטנציאל מסחרי משמעותי.

ביומיקה - חברה בת (90%) המתמקדת בתרופות המבוססות על המיקרוביום האנושי. ב-2019 ביצעה החברה בהצלחה ניסויים ראשוניים (פרה-קליניים) על בעלי חיים. השנה נערכו מחקרים פרה-קליניים מורחבים שגם התוצאות שלהם היו חיוביות. ניסוי ההיתכנות הראשון בבני אדם צפוי להתחיל בשנת 2021.

קאנוניק (100%) - מתחום הקנאביס רפואי, עוסקת בהשבחת צמחי קנאביס לצורך פיתוח צמחים שבהם ישנה יציבות (הדירות) בכמות ובאיכות של החומרים הפעילים, כמות גבוהה של חומרים פעילים והרכב חומרים פעילים ייחודי, עם דגש על חומרים לטיפול בדלקת ובכאב. ככל שתירשם הצלחה בפיתוח העונה על קריטריונים אלו, יהיה למוצרים ערך מסחרי רב. ב-2022 צפויים מוצרי החברה להגיע לשלב המסחור.

אגפלנוס (98%) - מפתחת מוצרים כימיים להגנת הצומח וביניהם קוטלי עשבים, חרקים ופטריות. החברה הודיעה השנה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת קורטבע לפיתוח קוטלי עשבים, ונוסף על כך החלה בניסוי שדה שתוצאותיו צפויות להתקבל עד תום השנה. המשמעות של השגת תוצאות חיוביות היא התקדמות לשלב פיתוח מתקדם בתוכנית לקוטלי עשבים בעלי מנגנון פעילות חדש.

לביא-ביו (72%) - מתמקדת במוצרים משפרי יבול ומגינים מפני מזיקים לתחום החקלאות המבוססים על המיקרוביום של הצמח וסביבתו. המוצר המוביל, המשפר יבול בחיטה, נמצא כעת בניסוי שתוצאותיו צפויות להתקבל עד סוף השנה. תוצאות חיוביות צפויות לאפשר לחברה להשיק את המוצר ב-2022.

בתחילת ספטמבר אבוג'ן גייסה 10 מיליון דולר בהובלת קרן ההשקעות האמריקאית ARK Investment Management.

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, נכון להיום, הכנסות אבוג'ן עדיין אינן מהותיות והן הסתכמו בכ-373 אלף דולר במחצית הראשונה של 2020, בהשוואה לכ-540 אלף דולר בתקופה המקבילה.

בשורה התחתונה ההפסד הנקי של החברה במחצית גדל ביותר מ-50%, והסתכם בהפסד נקי של כ-12 מיליון דולר, בהשוואה לכ-8 מיליון דולר בתקופה המקבילה. זאת, כתוצאה מגידול של כ-21% בהוצאות המו"פ, גידול של כ-37% בהוצאות הנהלה וכלליות וגידול משמעותי של כ-48% בהוצאות פיתוח עסקי.

העלייה הניכרת בהוצאות תפעוליות אלו נבעה בעיקר מהוצאות שאינן כרוכות בתזרים מזומנים - בהיקף של כ-2.8 מיליון דולר - שנבעו מעלות תשלום מבוסס מניות בגין אופציות. נוסף על כך, בתקופה המקבילה נרשמו הכנסות מימון מהותיות שלא חזרו על עצמן במחצית הראשונה של 2020.

בפרומתאוס מציינים כי לאבוג'ן היו בסוף המחצית הראשונה מזומנים ופיקדונות בסך 38 מיליון דולר, ובסך הכול לחברה נכסים בשווי של יותר מ-61 מיליון דולר. מנגד, לחברה אין התחייבויות לבנקים, וסך ההתחייבויות עומד על כ-10 מיליון דולר. ההון העצמי שלה נאמד ב-51 מיליון דולר, בעוד ששווי השוק של אבוג'ן כיום הוא כ-121 מיליון דולר, כלומר החברה נסחרת מעל להונה העצמי.

לפי שבח, "בחצי שנה האחרונה מניית אבוג'ן זינקה ב-236%, וסביר להניח שהדבר קשור באסטרטגיה החדשה של החברה להקמת חברות בנות ולהפנמת הפוטנציאל על-ידי השוק".

שבח מוסיף, כי "נראה שלחברה יתרון טכנולוגי והיא מכוונת לביצועים משמעותיים וקריטיים לפעילות העסקית במהלך השנתיים הבאות. בכלל זה צופה החברה לדווח על מספר ניסויים במוצרי ליבה של החברות הבנות, ואם אלו יצליחו תתחיל החברה להניב הכנסות ממסחור המוצרים שלה, וכולנו תקווה שהיא תצליח לעמוד ביעדים הגבוהים שהציבה לעצמה". 

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות