המנהיגים מזלזלים בחיי הציבור, הרופאים הצילו את חיי

האתגר המרכזי שעומד בפני הנהגת המדינה כיום הוא האתגר הבריאותי - למנוע מוות של אלפים וסבל בל יתואר של עשרות אלפים שעלולים לחלות בקורונה • לממשלה אסור להיכנע לאף קבוצת לחץ, ולקבל החלטות רק בהתאם לנתונים בריאותיים

עובדי חברת קדישא ממוגנים מובילים גופה של אדם שנפטר מקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
עובדי חברת קדישא ממוגנים מובילים גופה של אדם שנפטר מקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

האתגר המרכזי העומד לפני המדינה היום אינו מלחמה באויב, מלחמה בשחיתות, או מלחמה על הדמוקרטיה והכלכלה. האתגר המרכזי הוא המלחמה על חיי הציבור בישראל אשר נתון בסכנה הולכת וגוברת של מותם של אלפים רבים וסבל בל יתואר של עשרות אלפים אחרים.

תפקידה של הנהגת המדינה הוא להתרכז בעיקר, וזהו העיקר כרגע. מנהיגות לא צריכה להתנחמד לאוכלוסייה, למצוא חן בעיני מאן דהוא ולא משנה מי זה - קבוצות לחץ פוליטיות, חרדים על שבטיהם השונים או כוחות פוליטיים שהממשלה מתקיימת בגלל תמיכתם - כל אלה בלתי חשובים לעיקר המאבק.

ההנהגה צריכה לנקוט בצעדים הקיצוניים ביותר נגד כל המפרים ללא הבדל מי הם. הנהגה אמיצה שתפעל כך תציל ממוות רבים מאוד מאזרחי ישראל , וגם אם יכעסו על צעדי הענישה הם בסוף יגידו תודה על הצלת חייהם.

לצערי, בגלל הידבקות בנגיף קורונה, אושפזתי בטיפול נמרץ  ביית החולים הדסה שבירושלים לכ-10 ימים. שם הצוות המטפל הציל את חיי ממש. הטיפול המדהים של הרופאים והאחיות במחלקה, יום ולילה, 24 שעות ביממה ללא הפסקה, עם תשומת לב לכל פרט של כל אחד מהמאושפזים, חמם את הלב והראה לי את ההתגייסות והערבות ההדדית שיש בין אזרחי ישראל, שבאה לידי ביטוי בשעות קשות במדינה, כמו שעת חירום הנוכחית שהיא מלחמה במגפת הקורונה.

זוהי הזדמנות עבורי לשוב ולהודות לכל הצוותים הרפואיים בהדסה שעושים עבודת קודש בהצלת חיי אדם ואני מניח שכל הצוותים בכל רחבי הארץ עושים אותו דבר וכל הכבוד להם.

זוהי גם הזדמנות עבורי לפנות לציבור ולומר, חברים ונשמרתם לנפשותיכם. אל תזלזלו בשום הוראה. מלאו אחרי ההנחיות, לא שווה לקחת את הסיכון של אובדן החיים בגין אי שמירה על הכללים הברורים ביותר.

שאלות קשות ביותר על עתיד המדינה

כאשר אני רואה את ההתנהגות של חלק מהציבור אשר מצפצף על ההנחיות, ומצטופף ללא הגנה תוך סיכון נפשות של אלפים רבים, ובדרך גם תוקפים את השוטרים, משתעלים עליהם ומכנים אותם 'נאצים' כי הם מנסים להציל את החיים שלהם זה מקומם, מרגיז ומעלה את השאלות הקשות ביותר על העתיד המדינה, ועל הסיכוי לשוב ולהיות חברה אחת שבה ישראל ערבים זה לזה.

לכן אני קורא להנהגת המדינה, הפסיקו לנסות למצוא חן, עשו את כל מה שדרוש ללא שום סייגים כלשהם כדי להשיב את הסדר על כנו. אחרת אתם מועלים בתפקידכם ויכולים לגרום למותם של רבים. זוהי הציפייה שלי מהנהגת המדינה היום. וזהו גם האתגר הגדול ביותר שעומד בפני המנהיגות. אין כיום שום דבר חשוב יותר מאשר הצלת נפשות 'וכל המציל נפש אחת כאילו קיים עולם מלא'. זכרו כי כל המרחם על אכזרים סופו שמתאכזר לרחמנים. 

הכותב הוא ראש ההתמחות במנהיגות אסטרטגיה וניהול בכיר בתוכנית ה- MBA , במרכז האקדמי רופין, לשעבר שר בממשלות ישראל (בין השאר כיהן כשר האוצר וכשר המשפטים)