חברת מאפי פארמה מייעדת את המפעל שלה בהר חוצבים לייצור של חיסוני קורונה

מאפי פארמה כבר מייצרת במפעל בהר חוצבים מנות של החיסון לניסויים קליניים, שמבצעת אחת החברות המובילות במירוץ לחיסון • אם החיסון יאושר, הייצור המקומי עשוי להעניק לישראל קדימות בהשגתו על פני מדינות אחרות

חברת מאפי פארמה שבבעלות אהוד מרום, הודיעה היום (ד') כי היא מייעדת את המפעל שלה בהר חוצבים, ליצור של חיסוני קורונה, אם חיסונים כאלה יאושרו. ל"גלובס" נודע כי החברה כבר החלה לקיים מגעים עם לפחות אחת החברות המובילות במירוץ לחיסון.

כיום ישנם חמישה חיסונים בניסויים קליניים מתקדמים מול רשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA , או מול רשויות מקבילות באירופה. החברות פייזר האמריקאית וביונטק הגרמנית הודיעו כי תוצאות ראשוניות לגבי יעילות החיסון שלהן צפויות להתפרסם במהלך החודש הנוכחי, וחברת מודרנה האמריקאית מצפה לתוצאות ראשוניות במהלך נובמבר. חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון עשויה לפרסם תוצאות ראשוניות עד סוף השנה.

החברות אסטרהזנקה הבריטית ונובהווקס האמריקאית נמצאות בניסויים מתקדמים בבריטניה, אולם בארה"ב הניסוי של אסטרהזנקה הופסק בגלל תופעת לוואי חמורה אצל אחת החולות, ואילו הניסוי של נובהווקס בארה"ב עוד לא התחיל. כל ניסוי כזה נערך בעשרות אלפי מתנדבים, אולם התוצאות הראשוניות יפורסמו אחרי בדיקת מאות מתנדבים בלבד. יש לקחת בחשבון אפשרות כי אף חיסון לא יימצא יעיל ובטוח, וכן אפשרות כי התוצאות הראשוניות לא יהיו חד משמעיות.

בנוסף, אושרו מספר חיסונים לשימוש חירום בסין וברוסיה מבלי שנערכו בהם ניסויי יעילות ובטיחות מקיפים, אולם כעת נערכים ניסויים כאלה, אחרי האישור.

מדינות משריינות מנות חיסון לאזרחיהן

במידה ואכן ימצא אחד החיסונים בטוח ויעיל, צפוי להתחיל מאבק בין המדינות על הזכות לתת את החיסון לאזרחי אותה המדינה. ארה"ב וחלק ממדינות אירופה כבר חתמו על חוזים עם החברות שהוזכרו לעיל, ושריינו מנות של החיסון עבור אזרחיהן.

גם בישראל נחתמה עסקה אחת, מול חברת מודרנה האמריקאית, למספר מוגבל של מנות. אם גורם ישראלי יהיה מורשה של החברה הבינלאומית הרלוונטית לייצר חיסון שימצא בטוח ויעיל, ייתכן וישראל תתקדם בתור של המדינות שלאזרחיהן תהיה נגישות לחיסון.

המפעל של מאפי פארמה מתאים ליצור מוצרים מוזרקים סטריליים והוא אושר בכל האישורים הדרושים על ידי משרד הבריאות הישראלי, ומתוך כך מוכר כמפעל מאושר גם עבור האיחוד האירופי.

במפעל הושקעו מעל 100 מיליון דולר על ידי חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון כשהייתה הבעלים של חברת אומריקס, אולם כאשר ג'ונסון החליטה להפסיק את היצור של המוצרים של אומריקס שיוצרו במפעל זה, מאפי רכשה והרחיבה אותו.

כרגע לא כל כושר היצור של המפעל מנוצל, אלא רק הכמות הדרושה ליצר את המוצר המוביל של מאפי, קופקסון בשחרור מושהה למתן אחת לחודש, עבור ניסוי קליני. למאפי הסכם עם חברת מיילן, שהשקיעה בחברה, ועורכת את הניסוי הקליני. היא גם צפויה לשווק את הקופקסון בשחרור מושהה אם וכאשר יאושר. היום החברה מייצרת חומרי גלם לתרופות.