שר האוצר: יוקדמו התשלומים לעצמאים לתחילת נובמבר

השר כ"ץ אמר הערב דברים חריפים מאוד בדיונים הפנימיים במשרד האוצר: "לא ייתכן שמאפשרים התקהלות עד 10 אנשים, אבל אוסרים על פתיחת עסקים עד 10 עובדים - אף אחד לא מקבל את זה"

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

לאחר שהממשלה אישרה אמש את הארכת מגבלות הסגר בשבוע נוסף, הערב יוצא שר האוצר, ישראל כ"ץ, נגד החלטות משרד הבריאות, בין היתר על השבתת המשק. בדיונים פנימיים שנערכו לפני שעה קלה על גיבוש תוכנית הסיוע הכלכלית לעצמאים ולמובטלים אמר כ"ץ כי "לא אתן למיליוני אנשים לשקוע לייאוש ולחרפת רעב בגלל החלטות לא נכונות של משרד הבריאות לסגור את המשק ללא אבחנה וללא שום הצדקה בריאותית".

שר האוצר נגע בלב הוויכוח הציבורי והממשלתי בימים אלו על סגירת חלקים מהמשק לעומת ההחלטה שהתקלה על סגירה כמעט מוחלטת ואמר "במקום לבצע אכיפה במקומות שמדביקים, סוגרים מקומות עבודה שלא מקבלים קהל ואין בהם שום הדבקה. לא ייתכן שמאפשרים התקהלות עד 10 אנשים, אבל אוסרים על פתיחת עסקים עד 10 עובדים - אף אחד לא מקבל את זה". יש לציין שהשבועפרסמנו לראשונה ששרי הליכוד נתקלים בביקורת חריפה לא רק מבחוץ על ניהול המשבר הכלכלי, אלא גם מבית על ידי קבוצות השפעה במפלגה, מה שאולי מוביל למנגינות שנשמעות הערב ממשרד האוצר.

במישור המעשי, כ"ץ אמר הערב כי הוא יפעל להקדים תשלומים לעצמאיים וציין כי החודשיים הקרובים צפויים להמשיך להיות קשים לעובדים ולמובטלים: "לצד המאבק על פתיחת המשק והעסקים הקטנים, אוודא שיהיה לאנשים בינתיים ממה לחיות וזו מטרת התוכנית. נתנו מענק למקבלי מס הכנסה שלילי, שאלה העובדים שמשתכרים את השכר הכי נמוך וגם לעצמאים הקטנים וכעת חייבים לחזק את המובטלים שמקבלים שכר נמוך ואין להם כרגע אלטרנטיבה תעסוקתית. אם המשק יפתח - הזכאות תעבור עם העובד למקום העבודה. חייבים גם להקדים תשלומים לעצמאים. אלה הולכים להיות חודשיים מאוד קשים".

על פי המתווה שהוחלט עליו הערב במשרד האוצר, יתוגברו המקדמות והתשלומים לעצמאים והם יוקדמו לתחילת נובמבר. עוד נקבע בדיונים שנערכו באוצר כי יקבע קריטריון למובטלים לקבלת המענקים עד רף השכר הממוצע העומד על 8,000 שקל, לאלו שהיו מובטלים לפחות 100 יום בתקופה זאת עד לחודשים ספטמבר- אוקטובר. בנוסף, המענק השני יוגדל וישמש תמריץ לחזרה לעבודה והוא יתקבל ב- 4 תשלומים בנוסף לשכר, במסגרת פרוייקט התעסוקה.

סגן שר הבריאות, יואב קיש צייץ בטוויטר: "האמירות האלו הן בדיוק חזרה על הטעות של היציאה מהסגר בגל הראשון. מי שכלכלת ישראל חשובה לו חייב לדרוש יציאה מדורגת מהסגר ולא להיכנע ללחצים."

 

מלשכת רה"מ נמסר: ראש הממשלה נתניהו עומד בתוקף על ההכרח בסגר בעת הזאת כשכולם רואים שהוא מחוייב המציאות ונותן תוצאות ראשונות. ראש הממשלה לא נכנע ללחצים מתוך הממשלה או מחוצה לה מצד אלה שמנסים לקושש קולות על חשבון בריאות הציבור. הכלכלה תהיה חזקה יותר רק כשהציבור יהיה בריא יותר.