הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסת ת"א; מניית אופקו איבדה 8.3%

חשש לשינוי דירוג האשראי של ישראל נוכח התפטרות נוספת בצמרת האוצר • אליום זינקה על רקע אישור לשיווק באירופה • אנרג'יקס צנחה ב-3.6%, טבע איבדה 2.6% ואנלייט אנרגיה עלתה ב-6% במחזור חריג

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בבורסת ת"א נסגר היום בעליות קלות. ת"א-125 עלה ב-0.1% ות"א-35 ות"א-90 ננעלו ללא שינוי. ת"א-בנקים טיפס ב-0.6%, ת"א-טכנולוגיה עלה ב-0.7% ות"א-ביומד איבד 1.1%.

מניית אופקו צנחה 8.3%, אנרג'יקס צנחה ב-3.6%, איי.סי.אל נפלה ב-3.5% וטבע ירדה ב-2.3%. אומרת טכנו' עלתה ב-3.5%, שפיר הנדסה הוסיפה 3.2% ופריגו עלתה ב-2.7%. אנלייט אנרגיה עלתה ב-6% במחזור חריג. אליום מדיקל עלתה ב-4%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.55 מיליארד שקל. 

16:40

המסחר בבורסת ת"א מתנהל ביציבות ברובו. ת"א-35 ות"א-125 נסחרים ללא שינוי, אך ת"א-90 מאבד 0.2%. ת"א-בנקים עולה ב-0.6%, ות"א-ביומד מאבד 1.35%. 

במדד ת"א-35, שפיר הנדסה עולה ב-3.3%, נייס מוסיפה 2.7% ואורמת טכנולוגיות עולה מטפסת ב-2.3%. מנגד, אופקו מתרסקת ב-7%, אנרג'יקס מאבדת 4%, איי.סי.אל יורדת ב-3% וטבע מאבדת 2.6%.  

אנלייט אנרגיה עולה ב-4.9%, בבילון מוסיפה 4.7%, וקרסו מטפסת ב-3.5%. 

14:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל ביציבות וללא שינוי מהותי במדדים המובילים, וזאת בדומה לסנטימנט מעבר לים. 

מניית האנרגיה הירוקה אנלייט בולטת בזינוק של 5.3% במחזור חריג, מנגד אנרג'יקס צונחת ב-4.3%. בזק עולה ב-1.9, אורמת מטפסת ב-1%.

וי.בי.אל תרפיוטיקס קיבלה פטנט באירופה המגן על נוגדני MOSPD2 לטיפול במחלות דלקתיות לפחות עד יולי 2036.

קרן SIBF תוביל גיוס של 8.5 מיליון שקל להשקעה בחברת הביוטק הישראלית בונוס ביוגרופ  במחיר של 50 אגורות למניה. הקרן עצמה תשקיע כ-7 מיליון שקל. בונוס ביוגרופ, היא חברת ביוטכנולוגיה מחיפה, המפתחת טכנולוגיה של הנדסת רקמות לגידול שתל חי של עצם אנושית, להשלמת חסר בעצם בבני אדם.

12:00

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, אמר בהתייחס להתפטרותה של מנכ"לית האוצר קרן טרנר: "ההתפטרות מחדדת את ההערכה כי אין עבודת הכנה רצינית ורלוונטית לתקציב 2021 וכן לא קיימת נכונות להעביר את תקציב זה במועד. לתרחיש של אי העברת תקציב ל-2021 במועד ישנן מספר השלכות שליליות ובראשן: הסתברות גוברת להליכה לבחירות במהלך 2021 ושנה נוספת שמרביתה תתנהל עם תקציב המשכי, למרות שהמשק המקומי בעיצומו של מיתון חריף בעוצמתו. אם במהלך 2020, חוסר הנכונות להעביר תקציב, שוב משיקולים פוליטיים ולא מקצועיים, נעקף ע"י העברת חקיקה עוקפת תקציב וקופסאות חוץ-תקציביות, הרי שתרחיש של הליכה לבחירות יקשה גם על העברת צעדים דומים שכן סביר שהם לא יזכו לשיתוף פעולה מצד כחול-לבן על רקע ההבנה שהסכם הרוטציה לא יתקיים.

"כמו כן, תרחיש זה של התפטרות ראשי האוצר ושנה נוספת שבה לא עובר תקציב והמשק מתנהל עם תקציב המשכי מרסן תפגע באופן משמעותי בהתאוששות המשק, הן על רקע הריסון התקציבי והן על רקע פגיעה באמון העסקי והצרכני. בנוסף, תרחיש זה מותח את החבל מול חברות דירוג האשראי וסביר כי במידה ויתממש יוביל להפחתת דירוג (כתגובה להליכה לבחירות ולתקציב המשכי)", כתב גוזלן.

11:00

אליום מדיקל , המתמחה בטכנולוגיות זעיר פולשניות למתן פתרונות חדשניים בשווקים גדולים לצרכים קליניים להם לא קיים מענה מספק, הודיעה כי הסטנטים האורולוגיים אשר פותחו על ידה קיבלו אישור לשיווק (CE Mark) באירופה עבור אינדיקציה חדשה לטיפול בפיסטולה (Fistula) של השופכן (חתך בשופכן) לאחר ניסוי מוצלח.

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בירידות קלות של המדדים המובילים. ת"א 35 מאבד 0.16%, ת"א 90 יורד בשיעור דומה.

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב הודיעה היום על פתיחת תת-ענף חדש לחברות הקנאביס תחת ענף הביומד. תת-ענף קנאביס יכלול את החברות שעיסוקן העיקרי הוא בתחומי מחקר, גידול, ריבוי, מכירה או ייצור ושיווק של מוצרי קנאביס רפואי. חברות העוסקות במכירה ושיווק בלבד של מוצרי קנאביס לא ייכללו בתת ענף זה. בהמשך הבורסה מתכננת להשיק מדד על תת ענף הקנאביס. בתת הענף החדש צפויות להיכלל 11 חברות בשווי שוק כולל של כ-1.8 מיליארד שקל, ושווי החזקות הציבור בהן מסתכם בכ-700 מיליון שקל.

1. מה קורה במשק

 
 מנכ"לית האוצר קרן טרנר פורשת מהתפקיד חצי שנה בלבד לאחר שמונתה. טרנר כיהנה בעבר כמנכ"לית משרד התחבורה תחת ישראל כ"ץ, והוא מינה אותה לתפקיד במשרד האוצר זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד במאי האחרון. אולם מאז הגיעה לאוצר נרשמו חילוקי דעות בין השניים. היא נחשבת מקורבת מאוד לראש אגף התקציבים היוצא - שאול מרידור, שהתפטר תוך הטחת האשמות חריפות בשר כ"ץ. בחודשים האחרונים נרשמו מספר עימותים בינה ובין השר וההערכה הייתה כי לא תחזיק זמן רב בתפקיד. התפטרותה מגיעה בהמשך להתפטרותו של הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור, ופרישתו של החשב הכללי. עיקר החשש הוא כי התפטרותם שלבכירי צמרת האוצר עלולה להשפיע על דירוג האשראי של ישראל.

2. מה קורה בוול סטריט

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בניו יורק נסחרים בשעה זו בטריטוריה הירוקה, וזאת בהמשך לעליות שנרשמו בסוף השבוע האחרון, כאשר המדדים רשמו את החודש הטוב ביותר מזה חודש בשווקים. ביום המסחר האחרון בניו יורק הנאסד"ק עלה ב-1.4%, הדאו ג'ונס טיפס ב-0.6% ומדד S&P 500 הוסיף 0.88% לערכו. העליות נרשמו על רקע הציפייה לאישור חבילת תמריצים נוספת לכלכלה האמריקאית, אם כי בשבת נדחתה הצעתו של טראמפ ל'פשרה' בדמות תוכנית של 1.8 טריליון דולר. הצעתו נדחתה על ידי יו"ר בית הנסחרים ננסי פלוסי בטענה כי היא לא כוללת תוכנית יציאה ממשבר הקורונה. בשעה זו החוזה העתידי על מדד הנאסד"ק מטפס ב-0.4%, החוזה על הדאו ג'ונס ללא שינוי מהותי. 

3. מה קורה בתל אביב

אתמול בתל אביב המסחר בבורסה ננעל בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.5%, ת"א בנקים הוסיף 0.13%, מדד ת"א טכנולוגיה התחזק בכ-1.6%. פתאל החזקות קפצה ב-5.75%, בזק ירדה בכ-2% נגד המגמה, גילת צנחה ב-4.7%.

 4. העומק של הבור

היום צפוי להתפרסם מאזן התקציב של האוצר, בהמשך לאי הכנת תקציב ממשלתי בצל חילוקי הדעות הפוליטיים. הכלכלנים בשוק מעריכים כי גרעון של 8% מהתוצר היה בגדר הסביר, ולעומת זאת, גירעון מעל ל-10% ישקף מצב גרוע בהרבה.

5. בורסות המזרח ומאקרו עולמי

המסחר באסיה מתנהל בשעה זו בעליות שערים בהמשך לעליות שנרשמו בוול סטריט ביום המסחר האחרון. מדד ההאנג סאנג מזנק ב-2%, הבורסה בשנחאי עולה ב-2.3% ומנגד הניקיי משיל 0.3%.

ביפן פורסמו נתוני ייצור מעודדים בחודש אוגוסט שהצביעו על עלייה של 0.2% בהזמנות מכונות בסקטור הפרטי, בעוד שהכלכלנים בשוק חזו ירידה, אם כי בסך הכל האינדיקטורים הכלכליים נותרו חלשים.

עיני השוק נשואות ליואן לאחר שבסוף השבוע האחרון המטבע הסיני צנח כאשר הבנק המרכזי בסין נקט צעד שנראה כמטרתו לרסן את חוזקו.