פנייה למשטרה: הימנעו מאיסוף מידע על מפגינים בסלולריים האישיים של השוטרים

המכתב נשלח מארגון "פרטיות ישראל" ליועצת המשפטית של המשטרה בעקבות "פניות על תיעוד ואיסוף מידע על מפגינים באמצעות מכשירי הסלולר הפרטיים של שוטרים ושיתוף המידע באמצעות הוואטסאפ" • כותבי המכתב מזהירים "איסוף שיטתי של מידע מעורר חשש ממשי ליצירת מאגר מידע של מתנגדי משטר"

שוטרים עוצרים מפגין בת"א. מפגינים בכל הארץ יצאו במחאה על הניסיון להגביל את ההפגנות נגד ראש הממשלה / צילום: Ammar Awad, רויטרס
שוטרים עוצרים מפגין בת"א. מפגינים בכל הארץ יצאו במחאה על הניסיון להגביל את ההפגנות נגד ראש הממשלה / צילום: Ammar Awad, רויטרס

עמותת "פרטיות ישראל" שיגרה היום מכתב ליועצת המשפטית של משטרת ישראל תנ"צ אילת אלישר ובו קריאה להפסיק את השימוש שעושים לטענתה שוטרים במכשירי הסלולר האישיים שלהם במהלך הפגנות.

במכתב שנשלח תחת הכותרת "שימוש בטלפונים אישיים בפעולות שיטור ואכיפה", טוענת העמותה כי "קיבלנו פניות רבות בדבר איסוף פרטים אישיים מאזרחים שמשתתפים בהפגנות ורישומם במאגרים המשטרתיים וכן איסוף מידע אישי על ידי שוטרים באמצעות הטלפונים האישיים שלהם במהלך פעולות שיטור - לרבות צילום תעודות זהות, תיעוד פעולות אכיפה ושיתוף תמונות עם מידע מזהה באפליקציה מסחרית, 'וואטסאפ' בנוסף לפניות לעיל, נחשפנו לאחרונה לתיעוד נרחב ברשתות החברתיות של שוטרים שמשתמשים בטלפון הנייד (כנראה הפרטי) שלהם לצורך ביצוע תפקידם".

העתקים של המכתב נשלחו לממלא מקום המפכ"ל, היועץ המשפטי לממשלה, השר לביטחון פנים, שר המשפטים וממלא מקום ראש הרשות להגנת הפרטיות.

עמותת פרטיות ישראל הוקמה בתחילת משבר הקורונה על ידי שורה של מומחי משפט וטכנולוגיה מהבכירים בישראל. באתר העמותה הוסבר כי על הרקע להקמתה הוא "תקופת מגפת הקורונה, שבה המעקב אחר אזרחים התהדק באופן חסר תקדים בהשוואה לדמוקרטיות אחרות; השליטה שלנו במידע האישי שלנו נחלשה, והמדינה, שתפקידה לדאוג שזכויותינו נשמרות, מעודדת ומתמרצת גופים שלטוניים ופרטיים להשתמש באופן נרחב במידע לצרכים מרחיקי לכת".

פרטיות ישראל טוענת במכתב כי "איסוף שיטתי של מידע מעורר חשש ממשי ליצירת מאגר מידע של מתנגדי משטר, שכמוהו מוכרים במשטרים אפלים בלבד". העמותה מפנה את תשומת הלב אל עצם איסוף המידע על המפגינים, כמו גם אל העובדה שהוא נאסף, לטענתה, על ידי מכשירי הסלולר האישיים של השוטרים.

האם המידע נשמר במאגרי המשטרה

באשר לעצם איסוף המידע, נטען במכתב כי "לא קיימת הצדקה חוקית לאיסוף המידע ורישום פרטיו של אזרח שלא ביצע עבירה ושאיננו חשוד בביצוע עבירה, במאגר מידע משטרתי". לפיכך, המכתב מפנה שאלה ליועצת המשפטית של המשטרה - "מכוח איזו פקודה ו/או סמכות מתבצע רישום זה", ו-"האם המידע האמור נשמר במאגרי המידע המשטרתיים, ואם כן לאלו מטרות, למי יש גישה למידע, ובאילו נסיבות ?".

באשר לעצם איסוף המידע באמצעות המכשירים אישיים של השוטרים, מפנה המכתב את תשומת הלב לפקודת המטה הארצי הקובעת כי "שוטר יתעד אירועים שבהם הוא נדרש לטפל מתוקף תפקידו באמצעי תיעוד משטרתי ולא במכשיר טלפון סלולרי אישי".

על פי המכתב, הבעייתיות בשימוש במכשירים אישיים של שוטרים היא ש"מטבעם של דברים, שליטת המשטרה במכשיר הטלפון האישי של שוטרים מועטה משליטתה מאשר במכשירים ייעודיים המשמשים לביצוע תפקידה כדין. כשנאסף מידע במכשיר טלפון אישי אין המשטרה יכולה להבטיח שהמידע יאובטח, ישמש אך ורק לייעודו, לא יועבר לצדדים שלישיים או למטרות שלשמן נאסף ויימחק במועדו".