בעלי המניות אותתו לדשא שלא יצביעו לו והוא פורש מראשות ישראכרט

בעקבות הודעת היו"ר התחזקו העליות במניית החברה • בסביבת החברה מציינים כי ארז יוסף ואמנון דיק מתחרים על תפקיד היו"ר

אייל דשא / צילום: יונתן בלום
אייל דשא / צילום: יונתן בלום

לאחר שבעלי מניות גדולים בישראכרט סימנו לאייל דשא שאינם רוצים בו עוד כיו"ר ישראכרט, ולאחר שקיבל איתותים ברורים שלא יצביעו עבורו באסיפה הכללית הקרובה, הודיע דשא על פרישתו מהתפקיד. ישראכרט דיווחה כי "דשא החליט שלא להעמיד את עצמו לבחירה מחדש באסיפה השנתית הקרובה של החברה".

דשא, ששימש בעבר כמנהל הכספים של חברת טבע, יעזוב את תפקיד יו"ר ישראכרט בתחילת דצמבר. הוא מונה לתפקיד על-ידי בנק הפועלים ביולי 2017, לפני כשלוש שנים וחצי, בעת שהבנק עדיין היה בעל החברה.

המשקיעים בבורסה בת"א קיבלו בחיוב את הודעת דשא, ולאחר הדיווח על התפטרתו עברה מניית ישראכרט לעליות ניכרות של כ-6%. עליות אלה עדיין רחוקות מלסגור ירידה של כ-35% שרשמה מניית החברה מאז שהונפקה בבורסה אשתקד - ביצועים שמספקים הסבר לאי-שביעות הרצון של משקיעים רבים מתפקוד החברה תחת היו"ר. בגין עבודתו בישראכרט זכה דשא לשכר בעלות של 180 אלף שקל בחודש (2.1 מיליון שקל בשנה) עבור 75% משרה.

בסביבת ישראכרט מציינים כי ארז יוסף, לשעבר משנה למנכ"ל בנק הפועלים, ואמנון דיק, לשעבר מנכ"ל בזק וכיום דח"צ בקבוצת התקשורת (בעבר דירקטור בבנק הפועלים), היו המתחרים על תפקיד היו"ר מול דשא, שהבין כנראה שסיכוייו להיבחר נמוכים. גורמים בשוק ציינו היום כי גם דני ימין, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, מתמודד על מקום בדירקטוריון החברה, וכמה מהם העלו את האפשרות שאפשר וילטוש עיניים לתפקיד היו"ר.

מבחינת בעלי המניות, הפוטנציאל של ישראכרט ענק ולכן לתפיסתם היא צריכה דרך ניהולית חדשה. "כמו בספורט לעיתים צריך להחליף את המאמן", אמר היום בעל מניות בחברה, בעוד שאחר הסביר כי האיתותים נשלחו לדשא "בגלל הביצועים של ישראכרט כשסיפור כהונתו בטבע נמצא ברקע ואין לשכוח אותו".

מטעם דשא (68) נמסר היום, בין היתר: "החלטתי לפרוש נובעת מתחושת מיצוי ומרצון להתמקד בנושאים אחרים שבהם אני עוסק, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה והבריאות". לדבריו, "גויסתי על-ידי יו"ר בנק הפועלים עודד ערן ז"ל על מנת לממש את ההפרדה של ישראכרט מבנק הפועלים".

בראיון ל"גלובס" מלפני כחודש, כשדשא ניסה להשיג תמיכה במועמדותו בקרב בעלי המניות, הוא אמר בין היתר, וביחס למתיחות מול המוסדיים כי "לא הגיעו אליי או להנהלת החברה בתקופה האחרונה בעלי מניות שהביעו אי-שביעות רצון מהצורה שבה החברה מתנהלת, אבל כן היה דיבור עם בעל מניות מסוים... בכל מקרה לבעלי המניות יש זכויות, אנחנו עובדים אצלם, לא הם אצלנו".

הוא הוסיף בתשובה לשאלה, האם הוא יכול להבין את אכזבת בעלי מניות בחברה מתוצאות השקעתם, כי "משקיעים לא מרוצים אם המניה לא מתנהגת בהתאם לציפיות שלהם. זו זכותם וזה בסדר. אני חושב שצריך לתת להנהלה ולדירקטוריון שמפקח עליה קצת יותר זמן כדי לבנות באופן נכון חברה שהייתה 40 שנה בבעלות של הפועלים ורק עכשיו השתחררה".

הליך הבחירה שונה מזה שנהוג בבנקים

ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, והיא חדלה מלהיות בשליטת בנק הפועלים באפריל אשתקד כשהנפיקה בבורסה כשני שלישים ממניותיה. המהלך הושלם מוקדם יותר השנה, כשהפועלים חילק את יתרת המניות שהחזיק בישראכרט כדיבידנד לבעלי המניות אצלו. בחודשים האחרונים מנהלת החברה הליך לבחירת דירקטורים, שמתוכם יגיע יו"ר חדש.

מדובר בחברת כרטיסי האשראי היחידה שאין בה גרעין שליטה. עם זאת, בניגוד לבנקים ולמה שמתקבע בענף הביטוח, הליך בחירת הדירקטורים בישראכרט נשלט על-ידי החברה ועל-ידי בעלי מניותיה, ולא מובל על-ידי ועדה חיצונית שפועלת בסיוע גופי הרגולציה. מנכ"ל החברה הוא רון וקסלר.

נכון לסוף הרבעון השני השנה ישראכרט מחזיקה בנתח שוק של 46% משוק כרטיסי האשראי במונחי מחזור עסקאות שנעשות באמצעות כרטיסי החברה, כאשר היא מחזיקה ב-44.5% מכלל כרטיסי האשראי הפעילים שהנפיקו שלוש חברות כרטיסי האשראי המקומיות. את המחצית הראשונה של 2020 סיימה החברה עם הרווח הגבוה בענף כרטיסי האשראי, שעמד על 74 מיליון שקל (ושגבוה מהותית מהרווח של שתי המתחרות שלה). במרץ השנה חילקה החברה דיבידנד של 73 מיליון שקל.

במסגרת יישום הוראות חוק שטרום, החברה הונפקה באפריל אשתקד בבורסה בת"א, באמצעות הצעת מכר של בנק הפועלים. שורה של גופים מוסדיים מובילים, ולצדם כמה משקיעים פרטיים - שהבולט בהם הוא אבי באום, בעל השליטה בחברת שירותי המחשוב חילן - הפכו לבעלי המניות של חברת האשראי, שהונפקה לפי שווי של כ-2.7 מיליארד שקל.

מאז, כאמור, הידרדרה המניה, ואת יום המסחר הנוכחי החלה ישראכרט לפי שווי חברה של קצת פחות מ-1.78 מיליארד שקל. ביצועי המניה החלשים בלטו עוד קודם למשבר הקורונה, שהעמיד אתגרים אדירים לכל חברות כרטיסי האשראי בשוק המקומי.

כאמור, טרם מינויו ליו"ר ישראכרט שימש דשא כמנהל הכספים הראשי של טבע, תפקיד שאותו מילא תשע שנים. לצד המנכ"ל לשעבר ארז ויגודמן, ראו רבים בדשא אחראי מרכזי להשמדת הערך העצומה של מי שהייתה בעבר חברה מפוארת והידרדרה למצב שבו ריחף סימן שאלה באשר ליכולתה לשרת את התחייבויות הענק שלקחה על עצמה, בעקבות הרכישות הממונפות שבוצעו בתקופתו.