אחרי תביעה ובקשה לצו מניעה: קשת וארגון אק"ט פונים לגישור

בין ארגון אק"ט לבין הגופים המפיקים והמשדרים קיימת בחודשים האחרונים מתיחות רבה סביב הניסיונות של אק"ט להביא לחתימה על הסכם קיבוצי חדש • קשת הגישו תביעה וצו מניעה זמני כנגד אק"ט, אך השופטת לא התרשמה מהדחיפות וקבעה דיון רק לאחר סוכות

איתמר אביטן, מנכ"ל אק"ט / צילום: רוני שיצר
איתמר אביטן, מנכ"ל אק"ט / צילום: רוני שיצר

קשת וארגון אק"ט, המאגד את בעלי המקצוע העצמאיים העובדים בתחום הפקות הטלוויזיה והקולנוע, בדרך להליך גישור שינסה להסדיר בדרכי שלום את המחלוקות ביניהם בנושאי תנאי ההעסקה לעובדים - כך נודע ל"גלובס". זאת, לאחר שקשת הגישה לבית המשפט המחוזי ביפו תביעה נגד אק"ט בדרישה לאכוף על הארגון ליישם את החוזה ביניהם שנחתם ב- 2008 ולאחר בקשה לצו מניעה זמני שימנע מהארגון לבצע צעדים ארגוניים שעלולים היו לשתק את הפקות קשת.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", בין ארגון אק"ט המאגד את עובדי מקצועות הסט בטלוויזיה ובקולנוע לבין הגופים המפיקים והמשדרים קיימת בחודשים האחרונים מתיחות רבה סביב הניסיונות של אק"ט להביא לחתימה על הסכם קיבוצי חדש. בין אק"ט וארגון המפיקים קיים הסכם שנחתם ב-2008 ששימש בסיס לעבודה בתחום. ההסכם אומץ ב-2018 על ידי קשת, ובהמשך גם על ידי ערוץ עשר (שהעביר אותו לאחר המיזוג לרשת).

אק"ט מנסים בחודשים האחרונים לייצר הסכם חדש וניסו בין היתר להפוך את העובדים העצמאיים של הארגון לשכירים של חברות ההפקה. בנוסף, ביקשו באק"ט לייצר הגדרת תשלום שכר מינימום חדש לעובדים השונים - זאת למרות שההסכם מ-2008 מתעדכן בכל שנה. עם זאת, קשת טוענת כי באק"ט דורשים כעת כי מחירי המקסימום יהפכו למחירי מינימום - בניגוד להסכם בין הצדדים.

נזכיר כי בעקבות משבר הקורונה קוצצו באופן משמעותי כלל ההפקות בישראל, ובקשת ספציפית הוכרז על קיצוץ של 15% בתקציב הפקותיה. בין המפיקים, קשת ואק"ט התרחשו בשבועות האחרונים מספר מהלכים של כיפופי ידיים שבשיאם התבטל יום צילום של התכנית ארץ נהדרת.

"אסטרטגיה לשבור את קשת ואז לגרום לכל שאר גופי השידור האחרים להתיישר"

מהתביעה שהגישה קשת לבית המשפט עולה כי בערוץ סבורים כי אק"ט והמנכ"ל שלה איתמר אביטן מבקשים להשתמש בקשת כאמצעי לחץ על השוק כולו. בתביעתה האשימה קשת את אק"ט ואת איתמר אביטן באופן אישי בהפעלת פעולות כוחניות נגד קשת והפקותיה באופן שאיננו זהה נגד הפקות החברות המשדרות האחרות "כנראה מתוך אסטרטגיה של הנתבעים (אק"ט) לשבור את קשת ואז לגרום לכל שאר גופי השידור האחרים להתיישר בהתאם".

קשת טענה כי הפעולות של אק"ט "הולכות ומחמירות במשך תקופה של למעלה מחצי שנה עד כדי איום מיידי על היכולת של קשת לקיים הפקות של תכניות טלוויזיה, בימים אלה ממש". לטענתם, אנשי הפקה מבטלים בזה אחר זה את השתתפותם בהפקה, למרות סכומי כסף נדיבים אותם מציעה קשת, גם בתקופת הקורונה הקשה כלכלית. "אנשי הפקה מסבירים, לפעמים בדמעות ממש, כי בניגוד לרצונם הם נאלצים לבטל את השתתפותם בצילומים, לאור שיחות איום בשעות היום והלילה ממר אביטן וממי מטעמו, כי אנשי ההפקה חברי אק"ט לא יעבדו איתם בעתיד וכך יגרמו לפגיעה קשה בפרנסתם בעתיד".

קשת טענה כי הפנייה לבית המשפט בבקשה לצו מניעה נעשתה לאחר שמיצתה את כל נתיבי ההידברות האחרים: "בימים אלה קשת מפיקה בעצמה או באמצעות חברות הפקה עצמאיות, את התוכניות 'ארץ נהדרת', 'עובדה', 'חתונה ממבט ראשון' ועוד הפקות שבעבר כבר שובשו על ידי אק"ט וקיימת סכנה ממשית כי ימי הצילום ישובשו, כאשר כל יום צילום עולה עשרות אלפי שקלים, ומעורבים בו עשרות אנשי מקצוע וצדדים שלישיים המתפרנסים מתעשיית הטלוויזיה" .

למרות שהתביעה הוגשה לפני שבועיים ואק"ט הגישו תגובה כבר בשבוע שעבר נראה כי השופטת לא התרשמה מהדחיפות ששידרה קשת וקבעה דיון רק לאחר סוכות. לאחר מכן הציע אביטן לקשת לפנות להליך גישור, ועתה יש לקוות כי הצדדים יצליחו להגיע להסכמות ללא התערבות בית משפט.

בקשת סרבו להגיב לידיעה. מאק"ט נמסר בתגובה: "אנו שמחים לחזור לשולחן המו"מ עם קשת. אנו תקווה כי תחת תהליך גישור נגיע להסכם שיסדיר בצורה טובה והגונה את תנאי העבודה והשכר של עובדי מקצועות הסט".