7 מוקדים ופינוי תושבים מהבתים: כך נראות השריפות שמשתוללות כעת ברחבי הארץ

כוחות כיבוי גדולים פועלים במקום, בשיתוף ארבעה מטוסי נציבות כבאות והצלה • כוחות מד"א פרוסים גם הם במקום, ועד כה אין נפגעים בגוף

שריפה / צילום: דוברות המשטרה
שריפה / צילום: דוברות המשטרה

שירותי כבאות והצלה פועלים משעות הבוקר בשבעה מוקדי שריפה ברחבי ישראל, חלקם משמעותיים מאוד. נכון לשעה זו, פונו אלפים תושבים מביתם בשלושה יישובים, נגרם נזק לרכוש, ומספר תושבים נפגעו משאיפת עשן. הכוחות עדיין פועלים בכדי להשיג שליטה על האש, בין היתר באמצעות כיבוי מוסק וכוחות גדולים בשטח.

שריפות גדולות פרצו היום בקרבת כפר אורנים, וכל המתגוררים ביישוב פונו. האש פרצה בשטח פתוח ומיוער, בין מודיעין עילית לכפר אורנים. כוחות כיבוי גדולים פועלים במקום, בשיתוף ארבעה מטוסי נציבות כבאות והצלה (טייסת "אלעד"). לאחר שהוחלט לפנות את התושבים המתגוררים בקו הבתים הראשון, האש גברה, וכלל התושבים כאמור פונו. עד כה, לא הושגה שליטה באש. כוחות מד"א פרוסים גם הם במקום, ועד כה אין נפגעים בגוף.

לפני כשעה קלה החלה האש להתפשט לכיוון הבתים, וכמה מהם עלו באש. ישנה סכנה לבתים נוספים. לפי מכבי אש, כוחות כיבוי רבים עושים את דרכם למקום, וישנה בקשה נוספת לכיבוי מוטס. הכוחות ממשיכים לפעול לכיבוי השריפה בכפר האורנים, ובמקביל נערכים להתפשטות השריפה ליישובים לפיד וכפר רות.

בשירותי כבאות והצלה מעדכנים כי בשעות הצהריים המוקדמות פרצו עוד שתי שריפות נוספות, באזור הצפון, בסמוך לנוף הגליל (נצרת עילית). עד כה פונו משם כ-5,000 תושבים. השריפות פרצו ביער צ'רצ'יל, וכ-100 משפחות המתגוררות בשכונת מליבו בעיר, נקראו להתפנות מבתיהם, בזמן שעשן כבד מורגש באזור. בשלב זה מדווחת משטרת ישראל על שני פצועים משאיפת עשן שמטופלים במקום. כוחות משטרה וכיבוי אש ממשיכים לפעול להשתלטות על האש ולהבטחת שלום התושבים.

מתנדבי איחוד הצלה מסייעים בפינוי האזרחים מהבתים למרכזי סיוע, ובין המפונים חולה מאומתת לקורונה. עד כה פונו באמבולנסים של איחוד הצלה למרכזי סיוע כ-8 אזרחים. כמו כן ברגעים אלו צוות אמבולנס מיוחד של איחוד הצלה יוצא על מנת לפנות חולה מאומתת לקורונה מביתה עקב השריפה המשתוללת. אלעד בכר, פראמדיק ראשי באיחוד הצלה אשר מנהל את האירוע במקום מטעם איחוד הצלה סיפר: "מזה כשעה פועלים שלושה אמבולנסים ו-25 מתנדבים של איחוד הצלה לפינוי אזרחים מבתיהם בעקבות השריפה הגדולה באזור. כמו כן אנו נערכים בדקות אלו להעברת חולה קורונה מאומתת מביתה באמבולנס מיוחד בעקבות השריפה".

צוותי כיבוי מתחנה אזורית שומרון מעדכנים גם על שריפה נוספת שפרצה ביער מבוא דותן. האש מתפשטת במהירות בשל התנאים הטופוגרפיים והרוחות החזקות, ומסכנת את היישוב. הכוחות בשטח מבצעים פעולות כיבוי, והיישוב מבוא דותן פונה.

במועצה אזורית מנשה, סמוך לאום אל קוטוף, בוערת שריפת חורש. במקום בוצעה הערכת מצב בשיתוף כב"ה, משטרת ישראל, מד"א. מדובר בשטח סלעי והררי אשר מקשה על תנועת הכוחות, שעדיין פועלים בשטח בניסיון לעצור את התפשטות האש ולהגן על קו היישובים. המשטרה מעדכנת כי היא נערכת לפינוי במידת הצורך.

שריפות נוספות החלו בחורש קרוב לישובים באיזור להבות חביבה ויער עירון, צוותים רבים בשיתוף מתנדבים וכוחות כוננות פועלים במקום.

למוקדי השריפות, הוקפצו גם כוחות צה"ל. לוחמי צה"ל מסייעים בשעה זו בשריפה שהתלקחה סמוך ליישוב בת חפר שבמרחב החטיבה המרחבית "מנשה" ובפינוי מאות משפחות מקו האש. בנוסף, מסוק כיבוי הוקפץ לאזור והציר לבת חפר נחסם לתנועה. כמו כן, הלוחמים מסייעים בשריפה שהתלקחה ביישוב מבוא דותן שבמרחב החטיבה המרחבית "מנשה". הלוחמים החלו בפינוי קו בתים ראשון ביישוב. מוקדם יותר, עשרות לוחמי צה"ל הוקפצו לסייע בפינוי התושבים בעקבות שריפה שפרצה ביישוב כפר האורנים שבמרחב החטיבה המרחבית "אפרים".

ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי, מסביר את התנאים שקדמו להתפתחות השריפות הגדולות; "גל החום הממושך והחריג שחווינו בישראל בחודש ספטמבר 'הכין את השטח' וייבש מאוד את הצמחייה הטבעית. אוקטובר הוא חודש עם התפלגות רחבה מאוד של תופעות מזג אוויר - מגלי חום/יובש/שרקייה ועד לשברי ענן, שיטפונות וברד. כל יום בו לא מתחיל גשם מגדיל את הסכנה להתלקחות בשטחים הפתוחים וביערות. אוקטובר/נובמבר צחיחים מסוכנים מאוד בהיבט הזה. עונת הסתיו מועדת לפיכך במיוחד לשריפות גדולות, בפרט היות ואחרי חודשי הקיץ הארוכים העשבייה יבשה לחלוטין והדלק היבש על קרקעית היער מרובה, כך נוצרה גם התשתית לשריפות הגדולות בנובמבר 2016, בדצמבר 2010".