קבוצת בנקים מרכזיים פרסמה מתווה עקרוני משותף למטבעות דיגיטליים לאומיים

דוח ראשון מסוגו, שנכתב על ידי שבעה בנקים מרכזיים, ובהם הפדרל ריזרב, מגדיר מהם העקרונות היסודיים הדרושים לכל מטבע דיגיטלי ריבוני • הבנק המרכזי של יפן יתחיל ניסוי בתחום בשנה הבאה

כריסטין לגארד / צילום: שאטרסטוק
כריסטין לגארד / צילום: שאטרסטוק

קבוצה של שבעה בנקים מרכזיים גדולים, ובהם הפדרל ריזרב האמריקאי, פרסמה היום יחד עם הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS) דוח ראשון מסוגו, הכולל מתווה עקרונות משותף להנפקה של מטבע דיגיטלי לאומי על כל ידי בנק מרכזי בעולם. שיתוף הפעולה של קבוצת הבנקים המרכזיים מסתמן כמאמץ להתמודד עם ההתקדמות של כמה מדינות בעולם, ובראשן סין, בפיתוחו של מטבע דיגיטלי ריבוני, לצד פרויקטים שמוביל בתחום המגזר הפרטי, כמו ארגון ליברה של פייסבוק.

בתוך כך, היום הודיע הבנק המרכזי של יפן כי בשנה הבאה יתחיל לבצע ניסוי שבו יבחן כיצד לתפעל מטבע דיגיטלי משלו. הכרזה זו תואמת את המדיניות שעליה הצהיר באחרונה יושיהידה סוגה, ראש הממשלה החדש של יפן, שתתמקד על קידום דיגיטליזציה ורפורמה מינהלית שתחזק את התחרותיות של הכלכלה היפנית.

הדוח על מטבעות דיגיטליים ריבוניים שפורסם היום, נכתב על ידי הבנקים המרכזיים של קנדה, בריטניה, יפן, האיחוד האירופי, ארה"ב (פדרל ריזרב), שבדיה ושווייץ יחד עם BIS - ארגון בינלאומי של בנקים מרכזיים, שגם בנק ישראל חבר בו. הדוח מגדיר מהם העקרונות היסודיים הדרושים לכל מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי (CBDC) כדי לסייע לבנקים לעמוד ביעדי המדיניות הציבורית שלהם.

הדוח מציין שלושה עקרונות מפתח עבור כל CBDC: עיקרון ראשון הנדרש למטבע דיגיטלי ריבוני הוא "דו-קיום עם מזומנים וסוגים אחרים של כסף במערכת תשלומים גמישה וחדשנית"; עיקרון שני קובע כי "כל השקה (של מטבע דיגיטלי) צריכה לתמוך ביעדי מדיניות רחבים יותר, ולא לפגוע ביציבות המוניטרית והפיננסית"; ועיקרון שלישי הוא ש"תכונות (המטבע הדיגיטלי) צריכות לקדם חדשנות ויעילות".

על בסיס עקרונות אלה, קבוצת הבנקים המרכזיים קבעה מהן תכונות הליבה שצריכות להיות לכל מערכת עתידית של מטבע דיגיטלי ריבוני. תכונות אלה כוללות, על פי הדוח, "גמישות ואבטחה לשמירה על שלמות התפעול" של המטבע הדיגיטלי; "נוחות וזמינות, בעלות נמוכה מאוד או ללא תשלום למשתמשי קצה" במטבע; "התבססות על סטנדרטים מתאימים ומסגרת משפטית ברורה"; ונוסף על כך, לכל מטבע דיגיטלי מסוג זה, נדרש "תפקיד מתאים במגזר הפרטי וכן בקידום התחרות והחדשנות".

"הוכחה לשיתוף הפעולה הבינלאומי"

בראש קבוצת הבנקים המרכזיים האחראית על הדוח יושבת כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי (ECB). לדברי לגארד, "בעוד טכנולוגיה משנה את הדרך שבה אנו משלמים, לבנקים מרכזיים יש אחריות להגן על אמון האנשים בכסף. בנקים מרכזיים חייבים להשלים את המאמצים המקומיים שלהם בתחום עם שיתוף פעולה הדוק, כדי להנחות את ההשקה של מטבעות דיגיטליים ריבוניים שתזהה עקרונות מהימנים ותעודד חדשנות. הדוח הנוכחי הוא הוכחה משכנעת לשיתוף הפעולה הבינלאומי הזה".

על פי הודעת BIS, קבוצת הבנקים המרכזיים שהשתתפו בכתיבת הדוח, "תמשיך לעבוד יחד על מטבעות דיגיטליים, בלי לקבוע מראש החלטה כלשהי אם כן או לא להנפיק CBDC בתחומי השיפוט שלהם". בהתאם לכך, "פעילויות עתידיות יכללו בחינה של עוד שאלות פתוחות הנוגעות למטבעות דיגיטליים ריבוניים ולאתגרים של תשלומים חוצי גבולות, נוסף על המשך סיוע מקומי ופעילות עם בנקים מרכזיים נוספים כדי לעודד דיאלוג מושכל לגבי בעיות מרכזיות".

בין הבנקים המרכזיים המובילים כיום בפיתוח של מטבע דיגיטלי לאומי, בולט הבנק המרכזי של סין (PBoC). בספטמבר האחרון, כפי שפורסם ב"גלובס", הציג הבנק המרכזי הסיני את עמדתו בתחום זה במאמר שפרסם במגזין הרשמי שלו, ולפיו, סין צריכה להיות המדינה הראשונה בעולם שתנפיק מטבע דיגיטלי ריבוני. מטבע כזה, לפי אותו מאמר, יסייע לסין להפוך את היואן למטבע בינלאומי ולהפחית את התלות במערכת התשלומים הדולרית.