היזם הסדרתי אריה בלדגרין שוב חתום על הנפקת ענק: קרונוס גייסה 250 מיליון דולר

חברת התרופות לסרטן הדם הונפקה לפי שווי של מיליארד דולר, וזינקה 43% ביום הראשון • בלדגרין הוביל עד היום כמה אקזיטים, ובהם מכירת קייט פארמה ב-11.9 מיליארד דולר

אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה
אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

חברת התרופות האמריקאית קרונוס ביו, שנוסדה על-ידי יזם הפארמה הסדרתי הישראלי-במקור פרופ' אריה בלדגרין, השלימה בסוף השבוע גיוס של 250 מיליון דולר, לפני שווי של כ-1 מיליארד דולר.

ההנפקה נסגרה בביקושי יתר, שהובילו להגדלת סכום הגיוס מ-150 מיליון דולר שתוכננו תחילה. גם המחיר - 19 דולר למניה - היה מעל הטווח שנקבע מראש, 16-18 דולר. ביום המסחר הראשון, יום שישי, עלתה מניית החברה 42% לשווי של כ-1.4 מיליארד דולר. את ההנפקה הובילו החתמים גולדמן זאקס, ג'פריז, קוון ופייפר סנדלר.

בלדגרין הוא רופא, אורואונקולוג בהכשרתו, ורוב החברות שהקים פועלות בתחום הטיפול בסרטן. קרונוס ביו פיתחה תרופה לסרטן הדם מסוג AML (ספציפית לכאלה שיש להם מוטציה מסוג NPM1) והיא עדיין בשלב הניסויים הקליניים, ללא הכנסות.

המוצר של החברה פותח במקור ע"י ענקית התרופות האמריקאית גיליאד, שהוציאו אותו כספין אוף לקרונוס כנגד תמלוגים עתידיים. תוצאות מניסוי שלב II/III של קרונוס, הנערך בימים אלה, צפויות רק ב-2023, אולם ייתכן כי ניסוי זה יספיק כדי להשיג למוצר אישור שיווק. לחברה מספר מוצרים נוספים בצנרת, גם הם לסרטן הדם. בעקבות ההנפקה של קרונוס מחזיק בלדגרין 9.5% מהחברה, השווים כעת כ-136 מיליון דולר. 

בלדגרין מוכר לשוק הישראלי בעיקר כמייסד ומנכ"ל חברת קייט פארמה שנמכרה בשנת 2017 לחברת התרופות גיליאד לפי שווי של 11.9 מיליארד דולר. קייט היא אחת החברות החלוצות בתחום ה-CAR-T - טיפול חדשני מבוסס הנדסה גנטית לסרטן הדם - ובשאיפה גם לסוגי סרטן אחרים.

אבל בלדגרין כבר היה יזם מצליח שרשם אקזיטים אדירים עוד קודם לכן, כשמכר את חברת התרופות אג'נסיס ב-537 מיליון דולר לחברת הפארמה היפנית אסטלס, והקים את חברת התרופות קוגאר, שנמכרה לג'ונסון אנד ג'ונסון תמורת כמיליארד דולר.

אחרי המכירה של קייט לגיליאד, הקים בלדגרין חברה בתחום דומה של טיפול מבוסס תאי גזע לסרטן, בשם אלוג'ן, שנסחרת כעת לפי שווי של 5.8 מיליארד דולר בנאסד"ק. נוסף על כך הוא אחד מהמייסדים והשותפים בקרן הון הסיכון Vida Ventures, המנהלת כמיליארד דולר, ויש לו כמה "פרויקטי צד" מצליחים, ביניהם חברת יורוג'ן הישראלית, שבה הוא משמש כיו"ר, והיא נסחרת לפי שווי של 488 מיליון דולר בנאסד"ק, ועומדת להשיק את המוצר הראשון שלה, בתחום סרטן דרכי השתן.

בתחילת 2020 הספיק בלדגרין בן ה-71 לחלות בקורונה - הוא היה אחד מאנשי תעשיית הביו שנדבקו במחלה כשרק הגיעה לארה"ב, בכנס של התעשייה שנערך בבוסטון, אך הוא החלים באופן מלא, כפי שניתן לראות.

בהנהלה - בכיר לשעבר בגיליאד

קרונוס ביוטק מנוהלת על-ידי נורברט בישופברגר, אחד מבכירי הצוות המדעי של גיליאד, שעבר לקרונוס לפני כשנתיים אחרי 30 שנה בחברת התרופות שהפכה לענקית. בלדגרין ידוע כמי שמצליח למשוך לחברות שלו את בכירי תעשיית התרופות העולמית. כך למשל, ליורוג'ן גייס בלדגרין את ליז בארט, שניהלה את תחום הסרטן בנוברטיס.

שוק ההון האמריקאי פתוח בימים אלה מאוד להנפקות, ובמיוחד להנפקות בתחום הרפואי. מתחילת אוקטובר הונפקו שש חברות בתחום הרפואי, מתוך 12 הנפקות בוול סטריט. מתוך אלה, חמש הן חברות תרופות ואחת היא חברת מכשור רפואי. שוק ההנפקות פתוח למדי לחברות בתחום הרפואי מתחילת השנה, עם עצירה קלה בפברואר-מרץ. החברות הישראליות שהפסיקו לנצל זאת הן איילה פארמה, פוליפיד וננוקס.