מנכ"לית האוצר קרן טרנר פורשת מהתפקיד חצי שנה בלבד לאחר שמונתה

ערן יעקב מונה לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל המשרד עד למינוי קבע שיסוכם בהמשך • מקורביה: "זו לא רק מערכת היחסים עם השר אלא השתקה כוללת של הפקידים בידי הדרג הפוליטי ושיתוק כללי שלא מאפשר לעבוד"

קרן טרנר / צילום: ששון תירם
קרן טרנר / צילום: ששון תירם

מנכ"לית האוצר קרן טרנר תסיים את תפקידה. בהודעה שפרסם דוברו של שר האוצר, ישראל כ"ץ, נאמר כי פרישתה של טרנר היא ב"הסכמה משותפת" ונעשית "לאור בקשתה האישית". כ"ץ מינה את מנהל רשות המסים, ערן יעקב, לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל המשרד עד למינוי קבע שיסוכם בהמשך.

במדינה ללא תקציב, לא היה לקרן טרנר מה לחפש במשרד האוצר | טל שניידר, דעה

כ"ץ אמר כי "עבודתה של קרן הייתה יוצאת דופן ותרמה רבות למגזר הציבורי ולאזרחי המדינה. אני מודה לה בשמי ובשם ממשלת ישראל על שנים של עבודה משותפת במשרדי התחבורה והאוצר, שהובילה להישגים רבים שהשפיעו על כל בית בישראל. אני מאחל לקרן הצלחה רבה בהמשך הדרך".

טרנר הודתה לכ"ץ על עבודתם המשותפת במשרדי התחבורה והאוצר ואמרה כי "אני משוכנעת שיחד עם אנשי המקצוע המסורים במשרד, הוא ינהיג תכנית כלכלית רחבה לטיפול במשבר הכלכלי עקב התפרצות נגיף הקורונה. אני רוצה להודות לשר כ"ץ על האמון ועל הזכות הגדולה לעבוד איתו לאורך הדרך בתפקידים השונים ולשרת את אזרחי המדינה במשך שנים ארוכות של עשייה במגזר הציבורי".

עימותים בין טרנר לכ"ץ

טרנר כיהנה כמנכ"לית משרד התחבורה תחת כ"ץ, והוא מינה אותה לתפקיד במשרד האוצר זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד במאי האחרון. אולם מאז הגיעה לאוצר נרשמו חילוקי דעות בין השניים. היא נחשבת מקורבת מאוד לראש אגף התקציבים היוצא - שאול מרידור, שהתפטר תוך הטחת האשמות חריפות בשר כ"ץ. בחודשים האחרונים נרשמו מספר עימותים בינה ובין השר וההערכה הייתה כי לא תחזיק זמן רב בתפקיד.

כ"ץ נזף בטרנר לאחר שזו פרסמה בטוויטר פוסט תמיכה במרידור (שהתפטר מאז). בנוסף כ"ץ העיר לטרנר בישיבות רבות משתתפים באוצר. כך למשל כשטרנר התעקשה לצרף לישיבה את היועץ המשפטי עו"ד אסי מסינג העיר לה כ"ץ כי מבחינתו היא ומסינג יכולים לשבת בחדר נפרד.

ביום שישי האחרון הודיע שר האוצר על המינוי הצפוי של החשב הכללי וההערכות הן כי איוש שני התפקידים הבכירים באוצר (ראש אגף תקציבים וחשב כללי) האיץ את פרישתה.

לדברי גורמים שהיו בקשר עם טרנר בימים האחרונים ההחלטה שלה היא תוצאה של תהליך ארוך ולא נובעת מאמירה כזו או אחרת של שר האוצר. לדבריהם, "אם זה היה תלוי רק בכ"ץ טרנר הייתה יכולה להישאר. הבעיה הרבה יותר רחבה מהתבטאות כזו או אחרת. זו מערכת היחסים המקצועית עם ראש הממשלה, עם יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, השיתוק ואי העברת תקציב המדינה, השתקת הדרג המקצועי וההתנהלות הכללית של הממשלה".

הסיטואציה בהנהלת משרד האוצר נחשבת היום חריגה ומתוחה. ברקע: נטייתו של השר שלא לקבל את עצת הפקידות הבכירה (למשל בנושא מענק לכל אזרח). גם היעדר תקציב מדינה מאושר, ובעיקר היעדר אופק פוליטי לאישורו מקשים על התפקוד.

התפטרותה של טרנר לא באה בהפתעה, ובאה על-רקע התפטרותו של מרידור בסוף חודש אוגוסט. בניגוד למרידור שליוה את התפטרותו בהטחת האשמות קשות בשר האוצר ובהתנהלותו טרנר פורשת בהסכמה עם כץ, אם כי יש לזכור שמונתה על-ידו כמשרת אמון. מדובר בעזיבה השלישית של בכיר באוצר מאז נכנס כ"ץ לתפקידו כשעוד קודם לכן הודיע החשב הכללי רוני חזקיהו על כוונתו לפרוש באוקטובר או קודם לכן אם אישור תקציב מדינה חדש.

יעקב שמונה ב-2018 למנהל רשות המסים שימש קודם לכן בתפקיד הממונה על השכר באוצר. יעקב נחשב מקורב מאד למנכ"ל האוצר הקודם שי באב"ד, שהיה מסוכסך עם הממונה על התקציבים שפרש שאול מרידור