המלצה לשלול מעיריית אלעד את סמכויותיה בתחום אכיפת עבירות בנייה

ההמלצה הועברה לאחר בדיקה שקיים השופט (בדימוס) דוד רוזן שמצאה כי מערכת האכיפה בעיר לא מתפקדת כראוי • הבדיקה של הנציב החלה בעקבות תלונות של התנועה לאיכות השלטון על העדפת מקורבים בהקצאות נדל"ן

דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

האם עיריית אלעד תמצא את עצמה נטולת סמכויות בתחום אכיפת עבירות בנייה? נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן, ממליץ ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפעול לנטילת סמכויות אכיפה בתכנון ובנייה מהעירייה, לאחר שנתגלה, לשיטתו, כי מערכת האכיפה ברשות אינה מתפקדת כנדרש.

"על פי תלונה שהוגשה לנציבות כנגד תובע הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה וכנגד המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועמ"ש לממשלה בפרקליטות המדינה, תלונות רבות שהוגשו על ידי תושבי העיר למספר גורמי אכיפה בתחום תכנון ובנייה ברשות המקומית, לא נענו כראוי ובמקרים מסוימים אף לא נענו כלל. מבדיקת הנציב רוזן התברר כי במחלקה להנחיית תובעים מכירים את מצב הדברים, ואף נמסר כי לתלונה יש בסיס של ממש. במהלך בדיקת הנציב הצטיירה תמונה חמורה ביותר בנוגע להתנהלות גורמי האכיפה בתחום התכנון והבניה בעיר, ומרבית הטענות שהועלו בתלונה נמצאו מוצדקות. יצוין כי בין הפונים לרוזן בנושא הייתה התנועה לאיכות השלטון.

בין היתר כתב רוזן במכתבו על המצב בעיר כי "מזה זמן אין אף מפקח אחד לרפואה, עובדה המשליכה ישירות גם על יכולתה של התביעה העירונית להתמודד עם תלונות תושבים וגורמים אחרים על הפרות חוק המתבצעות בעיר. במצב בלתי נסבל שכזה, לתושב העיר הרואה עצמו נפגע מהפרת חוק כאמור, אין כתובת לפנות אלי, ותלונותיו נותרות כקול קורא במדבר".

"בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה"

רוזן לא הסתפק בכך והוסיף עוד כי, "בעיר שורר לאורך תקופה ארוכה מעין ואקום באכיפת החוק, בבחינת 'בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה'. ואקום זה פוגע בבסיס הסדר הציבורי, באופן התנהלות הרשות, ובעיקר ברווחת התושבים, שלמות קניינם, תחושתם וכלל זכויותיהם כאזרחים במדיה מתוקנת.

"גם כאשר מוטל על תובע עומס רב - וכפי שהוחוור היטב לעיל , זהו המצב השורר בעיר - אין בכך כדי לפטור אותו מחובתו, הקבועה עלי חוק, להשיב לפניות המופנות אליו, בעניינים המצויים תחת אחריותו. הימנעות מלהשיב לטענות בדבר מעשי שחיתות ועבריינות, עשויה להתפרש אצל הפונים ואצל אחרים כשתיקה, שהיא חלילה בבחינת הסכמה או השלמה עם אותן עבירות על החוק", נכתב.

על רקע ממצאיו המליץ רוזן ליטול את סמכויות האכיפה מהוועדה המקומית של אלעד ולהעבירם לגוף אחר וזאת לפי סעיף 254יד לחוק התכנון והבנייה.

מעיריית אלעד נמסר: "הוועדה מתפקדת כפי שנדרש וכראוי, ובשנים האחרונות נרשם שיפור משמעותי מאוד בעבודת הוועדה. אכן, במשך תקופה היה מחסור בכוח אדם בתחום הפיקוח, בין היתר כתוצאה מתנאי שכרם של אנשי הפיקוח. לאחר מכרז שפורסם שלוש פעמים נקלט כוח אדם נוסף לצוותי הפיקוח, ובתקופה האחרונה לאחר קליטת המפקחים החדשים נרשמה התקדמות רבה בעבודת האכיפה.

"צר לנו שבעלי אינטרסים צרים פועלים כל העת להכפיש את העיר אלעד. אנחנו נמשיך בעשייה העירונית ופיתוח העיר, בינוי מוסדות ומבני ציבור לצד הרחבת העיר ותוספת דירות למגורים מול מצוקת הדיור החריפה במגזר החרדי.

"לעצם הטענה, אנחנו מדינה אחת ונשמח לקבל סיוע בנושא, כפי שביקשנו מספר פעמים ולא בוצע עד עכשיו".

מי שכאמור הגישה תלונה בנושא לרוז היא התנועה לאיכות השלטון, שאף מוזכרת במכתב של רוזן, שהוא הוא משבח את פעילות התנועה כמי ש"הסבה את תשומת ליבו" ל"מצב הבעייתי בעיר". לשון המכתב. בתגובה להמלצתו של רוזן הגיבו בתנועה לאיכות השלטון מסרו כי, "נציב תלונות הציבור, השופט בדימוס דוד רוזן, ביקר בחריפות את התנהלות עיריית אלעד ואף המליץ ליועמ"ש, באופן תקדימי, לשלול ממנה סמכויות אכיפה. זאת בעקבות תלונה מפורטת שהעבירה התנועה לאיכות השלטון על הנעשה בעיר. המידע בתלונה הגיע אל התנועה מתושבים בעיר אלעד, שתיארו את התנהלות ראשי העירייה, לגביהם כבר נקבע בשנת 2018 בפסק דין שהקצאות נדל"ן וקרקעות שחילקו למקורבים, מהווים "שוחד בחירות".

תלונת התנועה תיארה כיצד ממשיך להתקיים בעיר דפוס פעולה דומה ומתבצעת הקצאת קרקעות למקורבים בניגוד לדין, כאשר תובע העירייה מתעלם מדיווחים על הפרת חוק בקרקעות אלו, והתוצאה היא ש"עבירות בוצעו תוך מתן מידע כוזב לערכאות, ואף סיוע פעיל מצד הנהלת העירייה". התושבים תיארו בפנייתם אל התנועה "גישה לא שוויונית שנוקטת הרשות" באכיפת החוק, כדי להעדיף קהילות מסוימות. התלונות מהם התעלמו כלל גופי האכיפה, הצביעו על אפליה נגד הציבור הספרדי והעדפת קהילות של הציבור האשכנזי, כולל מקרים בהם "הגופים אשר להם זיקה ישירה לבעלי תפקידים במועצת העירייה, הם אלו שנהנו מהפרות חוק".

יצוין כי במכתבו של רוזן הוא מפרט לגבי תלונות מסוימות ששלחה לידיו התנועה ואף כותב לגבי כל אחת מהן אם היא מוצדקת בעיניו ואם לא.