הבנק המרכזי האירופי רוצה שהאינפלציה תחרוג כלפי מעלה מהיעד שלו

הכלכלן הראשי של ה-ECB, פיליפ ליין, אומר ש"השלב השני של ההבראה ממשבר הקורונה יהיה קשה יותר"

פיליפ ליין, הכלכלן הראשי של ה-ECB / צילום: GARY HE, רויטרס
פיליפ ליין, הכלכלן הראשי של ה-ECB / צילום: GARY HE, רויטרס

בכיר בבנק המרכזי האירופי אומר שהבנק יהיה אגרסיבי כמו הפדרל ריזרב בהמרצת כלכלת מרחב האירו שמתאוששת ממגפת הקורונה, ובמשתמע מכך יניח לאינפלציה לעלות על היעד של הבנק.

פיליפ ליין, הכלכלן הראשי של ה-ECB, אמר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" שכלכלת מרחב האירו ניצבת בפני דרך קופצנית אחרי ההתאוששות הראשונית מן ההתכווצות החדה באביב שעבר, עם אינפלציה חלשה הרבה יותר מדי. "השלב הבא יהיה קשה יותר", אמר ליין, "האינפלציה הנוכחית נשארה רחוקה מאד מהיעד שלנו" של קצת מתחת ל-2% בשנה. האינפלציה באירופה ירדה למינוס 0.3% בספטמבר.

גם כאשר כלכת מרחב האירו האטה, והעלתה חששות ממיתון כפול אפשרי, האירו החזיק מעמד מול הדולר ומטבעות נוספים. זה משקף בחלקו את חששות המשקיעים של-ECB יש פחות מרחב תמרון להוריד את הריביות - מה שיוריד את האירו - מאשר לבנקים מרכזיים אחרים כמו הפד.

זה נכון במיוחד מאז שדוברי הפד אמרו באוגוסט שהם ינסו להחזיק את האינפלציה בממוצע של 2%, כלומר להחזיק אותה לפעמים מעל לרמה הזו אחרי שהיא יורדת ממנה והריביות קצרות המועד קרובות לאפס. ה-ECB, לעומת זאת, מנסה להחזיק את האינפלציה ממש מתחת ל-2%, ולא הגיע ליעד זה לאורך רוב העשור האחרון. כעת הוא בוחן את האסטרטגיה הזו שלו, אך התוצאות צפויות רק בשנה הבאה.

ליין טען שה-ECB כבר חותר לאסטרטגיית אינפלציה דומה לזו של הפדרל ריזרב. "אני לא רואה שה-ECB מאמץ אסטרטגיית הידוק מבני במדיניות המונטרית שלו" יותר מאשר הפדרל ריזרב, הוא אמר. "כל מי שמקדיש תשומת לב למדיניות שלנו ולהנחיות לעתיד יודע שלא נהדק את המדיניות בלי שהאינפלציה תופיע בנתונים בצורה סולידית".

דבריו מאותתים שיש פחות חילוקי דעות פנימיים לגבי הצורך בתמריצים נוספים של ה-ECB מכפי שהמשקיעים מניחים.

ינס וידמן, נשיא הבונדסבנק, הבנק המרכזי השמרני של גרמניה, אותת לאחרונה שהוא ספקן לגבי התרת החריגה של האינפלציה מן היעד של ה-ECB אחרי שהיא הייתה נמוכה זמן רב מדי. אבל ליין אמר שהאסטרטגיה הזו כבר משתמעת מההנחיות של ה-ECB, שמדגישות "מחויבות לסימטריה".

הבראת כלכלת מרחב האירו הואטה בשבועות האחרונים על רקע גל שני של הידבקויות בקורונה, שגרר הגבלות חדשות על פעילות חברתית ועסקית.

ליין אמר שהבנק המרכזי האירופי יעקוב מקרוב אחרי הנתונים הכלכליים בסתיו הנוכחי כדי להחליט אם להגדיל את התמריץ המוניטרי שלו, שכולל ריביות שליליות וקניות אג"ח בכ-3 טריליון דולר עם הלוואות זולות לבנקים המסחריים השנה.

"השאלה הגדולה, ולכן יש כה הרבה אי ודאות, היא: כמה מהר אפשר לייצב את הדינמיקה הזו של עלייה בהידבקויות הקורונה", הוא אמר. "בכל ישיבה שלנו אנחנו חייבים לנסות לנחש לאן האינפלציה הולכת. התחזית הנוכחית, של 1.3% בשנת 2022, רחוקה מהיעד שלנו".

האנליסטים מעריכים שיהיה סבב נוסף של רכישות אג"ח

אנליסטים רבים צופים שה-ECB יחשוף סבב חדש של רכישות אג"ח בישיבתו הבאה ב-10 בדצמבר. ליין אותת שההחלטה תתקבל אולי בשבועות הקרובים כאשר מידע חדש יגיע, כולל על מחירי הנפט, שער החליפין של האירו והתוכניות התקציביות של ממשלות אירופה לשנה הבאה.

לקניית עוד אג"ח תהיה אמנם יותר השפעה בנסיבות הנוכחיות, אך גם הפחתה נוספת של הריבית נשארת על השולחן, הוא אמר.

ליין הזהיר גם את הממשלות שהנדיבות של ה-ECB לא תימשך לנצח, וקרא לפקידים להתכונן להפחית את רמות החוב שלהם כאשר המשבר ידעך. הוא אמר שהבנק המרכזי יפחית בסופו של דבר את אחזקות האג"ח שלו אם התנאים יאפשרו זאת.

"צריך ליצור מרחב כלשהו בשנים הטובות, כשכלכלת אירופה מתאוששת", הוא אמר על החוב הממשלתי האירופי. "לכן נרצה לראות ששיעורי החוב יורדים במידה מסוימת. המסר הזה צריך לעבור".