לראשונה מזה עשור: ירידה משמעותית במספר מתווכי הנדל"ן

מספר המחזיקים ברישיון תיווך בישראל ירד ב-10% לעומת סוף 2019 • הסיבה: הקושי למכור דירות בתקופה הקורונה בשילוב עם מספרם הגדול של הצעירים שרוכשים דירות במסגרת מחיר למשתכן

דירה למכירה דרך תיווך / צילום: גיא ליברמן
דירה למכירה דרך תיווך / צילום: גיא ליברמן

לראשונה מאז 2013 חלה ירידה במספרם של מחזיקי רישיון תיווך המקרקעין בישראל. לפי נתוני משרד המשפטים שהגיעו לידי "גלובס" כיום רשומים בישראל 19,839 מתווכי מקרקעין ברישיון, מה שמצביע על ירידה של כ-10% לעומת סוף שנת 2019. יודגש כי לא כל מי שמחזיק ברישיון תיווך אכן עובד בפועל בתחום, או שעובד בתחום כמקצוע עיקרי. בדיקה של מספר המתווכים לאורך השנים מעלה, כי מ-2009 ועד 2019 מספרם כמעט הוכפל. המספרים מלמדים על מגמה ברורה, כשלמעט שנת 2013 שאז חלה ירידה של קלה במספרם, הגידול היה עקבי לאורך כל השנים, עד עכשיו.

השינוי במספר המתווכים הרשומים הוא מאזן בין המתווכים החדשים שנכנסים לתחום, לבין ותיקים שנוטשים. בכל שנה מתווכים נוטשים את הענף, דבר שבא לידי ביטוי בכך שהם מפסיקים לחדש את תשלום הרישוי השנתי לאגף רשמת המתווכים שבמשרד המשפטים, שנכון ל-2019 עמד על 217 שקל בלבד. לפי הנתונים שבידינו, השנה נטשו למעלה מ-3,500 מתווכים את הענף - מספר שגבוה ממספר המתווכים שנטשו ב-2018 וב-2019 ביחד.

דיווח על מתווכים במצוקה כלכלית

יו"ר לשכת המתווכים, איציק לוי, מצביע על מגפת הקורונה כגורם המרכזית שמשפיע על הירידה במספר המתווכים. "ענף הנדל"ן ותחום תיווך הנדל"ן בישראל ספגו מכה קשה מאוד עקב משבר הקורונה, ברבעון השני של השנה חלה ירידה חדה בשיעור 40% לעומת השנה שעברה במכירת דירות חדשות ודירות יד שנייה", כתב לוי בשבוע שעבר בנייר עמדה שנשלח ליו"ר שדולת העסקים בכנסת, לבקשתו של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו). כן כתב לוי כי, "אנו נתקלים בלא מעט לקוחות שנמצאים כעת במצוקת זמן ממשית כדוגמת בעלי נכסים אשר רכשו דירות וחייבים למכור את דירתם, קונים שחייבים לקנות לאחר שמימשו ומכרו את הנכס שלהם, משכירי נכסים אשר עומדים ריקים ושוכרים אשר חייבים למצוא מקום מגורים. מתווכים לא רשאים לצאת ולעבוד עם לקוחות, קונים או מוכרים, ואף לא להגיע למשרדים... מספר לא מבוטל של מתווכים נקלעו למצוקה אמיתית ומשפחותיהם נזקקות לעזרה במחייה וצרכים בסיסיים".

בעלי רשת התיווך רי/מקס, ברנרד רסקין מסביר כי הירידה במספר המתווכים אמנם קשורה לקורונה, אך נובעת בעיקר מבעיה בירוקרטית שזו יצרה. לדבריו רשמת המתווכים, אתי מויאל, הורתה על ביטול שתיים מתוך ארבע בחינות הרישוי השנתיות במרץ וכעת באוקטובר, דבר שהפחית באופן טבעי את מספר המתווכים.

סיבה אחרת שעשויה להסביר את עזיבת הענף היא תוכנית מחיר למשתכן שפגעה בצורה עקיפה במתווכי המקרקעין. התוכנית עודדה צעירים לרכוש דירות חדשות, דבר שמפחית את "כמות הפונים למתווכים. כפי שאנו למדים מנתוני אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, התוכנית מביאה בין היתר, לצמצום בהיקף הדירות שרוכשים משפרי הדיור, שהם אולי הלקוח החשוב ביותר עבור המתווכים.

לוי מסכים שתוכנית מחיר למשתכן הבריחה לקוחות פוטנציאליים, אך לדבריו דווקא אחרי הסגר הראשון, אפשר היה לראות גם אותם חוזרים לשוק, לרבות שוק היד שנייה. "דיברתי עם משרדי תיווך ורשתות תיווך וכולם אמרו שזו הייתה תקופה פורחת, חלקם אפילו אמרו שהפורחת ביותר", מסביר לוי.

בטווח הארוך יצטרפו מתווכים לענף

לדברי לוי הקורונה הרפואית אמנם גורמת לשיתוק ולבעיות בענף התיווך, אך הקורונה הכלכלית המסתמנת תביא דווקא לעלייה במספר המתווכים הרשומים. זאת כיוון שרבים שנפלטים למעגל האבטלה וחלק מבעלי העסקים שנאלצו לסגור אותם, ינסו לעשות הסבה לתיווך.

ברנרד רסקין מסכים. לדבריו בקורס התיווך האחרון שערכה הרשת נרשם מספר שיא של משתתפים (כמאה), מה שמלמד על פוטנציאל המקצוע. "מהעולם אנו לומדים, שבמקומות עם אחוזי אבטלה גבוהים, יש הרבה מתווכים, וזה צפוי להיות כך גם בישראל" הוא אומר. רסקין, שידוע כמי שתומך ביוזמה לבטל את מבחני הרישוי לתיווך, רואה בסיפור הנוכחי עוד עדות לחוסר הנחיצות שלהם. "מבחני התיווך הם דוגמה כיצד ממשלה צריכה לקחת צעד אחד אחורה ולא קדימה, כדי לתת לאנשים להתפרנס. את כל המאמץ צריך להשקיע בפיקוח על המתווכים, ולדאוג לכך שיעבדו בצורה הוגנת, במקום לפקח על חתיכת הנייר הזה. תגביר את הפיקוח אבל שחרר את המדינה מהבחינה הזו, שמונעת מאנשים להתחיל לעבוד".