מדינה לא מנוהלת: ממלאי מקום מלשכת המפכ"ל ועד לבכירים בלשכת רה"מ

עמדות שלטון בכירות בישראל אינן מאוישות באופן קבוע בעקבות השיתוק הממשלתי • המינויים הזמניים מוארכים מעת לעת, בהצבעות וואטסאפ שנערכות בדרך כלל ברגע האחרון

מה משותף למפכ"ל המשטרה, נציב שירות בתי הסוהר, פרקליט המדינה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ראש מערך הסברה של ראש הממשלה, מנכ"ל רשות החירום הלאומית, היועץ המשפטי של הכנסת, מנכ"ל הרשות להגנת הפרטיות, ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, סמנכ"ל רכש נכסים ולוגיסטיקה (לשכת רה"מ), פרקליט מחוז חיפה פלילי, פרקליט מחוז ת"א מיסוי וכלכלה, החשב הכללי של האוצר, מנכ"ל משרד האוצר וראש אגף התקציבים באוצר?

בראשות כל היחידות החשובות הללו, עמדות שלטון בכירות מוצבים ממלאי מקום. חלקם נמצאים במצב מילוי המקום כשנתיים (מפכ"ל), אחרים כשנה (פרקליט המדינה), כמה חודשים או כמה ימים. כך נראית המשילות תחת הנהגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו (לגבי התפקידים במשרדי האוצר והמשפטים, ראו ידיעות נפרדות). להלן רשימה חלקית של תפקידים לא מאויישים במדינה:

מפכ"ל המשטרה

שר בכיר אמר לאחרונה ל"גלובס" שניצבי המחוזות של משטרת ישראל עושים ככל שעולה על רוחם, ואין להם שום קשב למפכ"ל ולהנחיות שלו, מכיוון שהם מבינים שהוא זמני בתפקידו. ב- 30 בספטמבר, תחת הכותרת "דחוף! משאל טלפוני", הוארכה כהונת מ"מ המפכ"ל מוטי כהן בפעם השביעית. "בהתאם לתקנון עבודת הממשלה, אודה לכם אם תאשרו את ההצעה בהקדם האפשרי לטלפון ***** או לקבוצת 'ממשלת ישראל' שחברים בה חברי הממשלה בלבד", כתב מזכיר הממשלה צחי ברוורמן. לשרי הממשלה יש קבוצת וואטסאפ, שבה הם אמורים לכתוב את אישוריהם להחלטות ממשלה (או להתקשר).

אישור המינוי של כהן התבצע כמה שעות לפני פקיעת המועד. הממשלה החזיקה אותו באוויר עד לרגע האחרון. היום כהן נמצא במעמד ממלא מקום עד ל-31 במרץ 2021.

כהן נכנס לתפקידו במקום המפכ"ל בדימוס רוני אלשיך, אחרי שהשר לביטחון פנים הקודם גלעד ארדן לא הצליח להוביל את משה אדרי לתפקיד מפכ"ל. אדרי נפסל על ידי הוועדה למינוי בכירים. השר לביטחון פנים הנוכחי אמיר אוחנה כינס ב-15 ביולי מסיבת עיתונאים דרמטית, שבה הודיע כי תוך 30 יום יודיע על מינוי מפכ"ל. אוחנה דיבר אז על רקע הפגנות במגזר החרדי והפגנות בבלפור נגד ראש הממשלה.

הימים חלפו עברו ואוחנה לא הודיע. תקופת איסור המינויים, לפי ההסכם הקואליציוני, עמדה על 100 ימים וחלפה באוגוסט, ומפכ"ל - אין.

ברקע אי-מינוי מפכ"ל עומדים כמובן גם טעמים פוליטיים. מפכ"ל עומד בראש הגוף החוקר את השחיתויות בשלטון. ראש הממשלה, שעומד בפני משפט על שלושה כתבי אישום חמורים בתחום השחיתות הציבורית, רואה במפכ"ל הקודם אויב אישי ובכל מפכ"ל עתידי - אויב פוטנציאלי. היועמ"ש אביחי מנדלבליט הניח בפני נתניהו הסדר ניגוד עניינים, שיאסור על נתניהו להתערב בנושא מינוי המפכ"ל, אך נתניהו טרם חתם עליו וגם אם יחתום - מי יבטיח שהוא באמת ימשוך ידיו מעיסוק בדבר.

ראש שירות בתי הסוהר

גם לשירות בתי הסוהר אין מפקד. נציבת השב"ס האחרונה עופרה קלינגר סיימה את תפקידה בינואר 2019 ולא מונה לה מחליף. במסגרת הצבעות הוואטסאפ ממונה גונדר אשר וקנין, מי שהיה סגן נציבת שב"ס, לראש השירות. גם במקרה הזה המשרד האחראי על מינוי נציב שב"ס הוא המשרד לביטחון פנים של השר אוחנה.

ההארכות הללו מאושרות פעם אחר פעם על ידי היועץ המשפטי לממשלה, כאשר בהודעת מזכיר הממשלה ברוורמן הנמסרת לשרים על ההארכה הנדרשת מצוין (באמצעות "העתק-הדבק"), שב"ישראל מכהנת כיום ממשלת אחדות, בעקבות מצב משטרי תקדימי, בו כיהנה ממשלת מעבר לאורך תקופה ארוכה לאחר שכנסת ישראל התפזרה שלוש פעמים ברצף. במסגרת ממשלת אחדות זו, טרם גובשו הסכמות, בנוגע לאופן הסדרת מינויים בכירים בשירות המדינה … ביום 11 במרץ 2020 הכריז ארגון הבריאות העולמי על נגיף הקורונה כפנדמיה, מגפה כלל עולמית ובעקבות התפשטות הנגיף בישראל והסכנה המידית לבריאות הציבור, קיים מאמץ לאומי למניעת התפשטות הנגיף. משכך, נדרש פרק זמן נוסף להמשך תקופת שירותו של ממלא מקום נציב בתי הסוהר".

הנימוקים הללו, נקראים בתדהמה. דווקא לאור המצב, ההגיון היה מחייב שיהיו מינויים קבועים. אך בממשלה משתמשים בדברים הללו כתירוץ, ולא כתמריץ.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה

לראש הממשלה עומדת הזכות למנות מנכ"ל משרד במשרת אמון, אולם מאז יוני 2018 , אחרי עזיבתו של אלי גרונר, התפקיד מוחזק על ידי ממלאי מקום . עד ליוני 2019 היה יואב הורביץ ממלא מקום המנכ"ל, והמשיך למלא גם את תפקיד ראש המטה של נתניהו. אחרי עזיבת הורביץ, מונה לתפקיד רונן פרץ, שזוכה להארכת מינוי מדי כמה חודשים. בפעם האחרונה שזה קרה, נתניהו שהה בדיוק בוושינגטון לרגל החתימה על הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ומישהו נזכר בדקה ה-90 , שצריך החלטת ממשלה כדי להאריך את כהונתו. בלשכת ראש הממשלה נוהגים להפיץ הודעות בהן מכונה פרץ "מנכ"ל משרד ראש הממשלה" ולא "ממלא מקום ".

באוגוסט עתרה התנועה לטוהר המידות לבג"ץ בנוגע למעמדו של פרץ. בעתירה צוין, כי כהונה של ממלא מקום אפשרית רק לתקופה של שישה חודשים. לטענת התנועה, מצב זה נוח לראש הממשלה, שכן למנכ"ל השפעה רבה על השתתפות המדינה בהוצאות ראש הממשלה ומשפחתו וכהונה כממלא מקום מחלישה את עמדת המנכ"ל מול לחצים מראש הממשלה ומשפחתו למימון הוצאות. על פי דיווחים, זו הייתה סיבת עזיבתם של שני המנכ"לים הקודמים.

ביוני האחרון הגיש פרץ את הבקשה המפורטת לוועדת הכספים של הכנסת לכך שהמדינה תישא בהוצאות מס של נתניהו בגין הטבות שהוא קיבל על חשבון המדינה, במעונו הפרטי בקיסריה. פרץ אף ניסה לקדם סעיף שיאפשר לנתניהו לבצע בעתיד עבודות בקיסריה על חשבון המדינה, באמצעות עובדים חיצוניים.

מי שאמור להיות מעורב במינוי מנכ"ל משרד ראש הממשלה הוא נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, ששותק בנושא. "גלובס" פנה למשרד ראש הממשלה ולנציב שירות המדינה בניסיון לברר האם מקודם מינוי של קבע, אך לא התקבלה תשובה.

במשרד ראש הממשלה יש עוד תפקידים לא מאויישים. אחרי שלירן דן עזב את תפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי בלשכת ראש הממשלה בסוף 2015, עומד התפקיד ללא איוש. תפקיד נוסף הוא סמנכ"ל נכסים במשרד, תפקיד בו ישב עבר עזרא סיידוף עד להרשעתו בעסקת טיעון. התפקיד ממתין לכינוס ועדת בוחנים. היעדר מינוי זה זכה לדו"ח ביקורת של מבקר המדינה.

מנכ"ל רשות החירום הלאומית

רשות החירום הלאומית עומדת כאבן שאין לה הופכין מראשית משבר הקורונה. אחרי עזיבתו של ראש רח"ל הקודם, תא"ל (מיל') זאב צוק רם בנובמבר 2019, מונו ממלאי מקום ושר הביטחון קיים מכרז על התפקיד. לתפקיד נבחר תא"ל יורם לרדו, אך המינוי שלו לא פורסם ולא הובא להצבעה בממשלה. רח"ל הוקמה במסגרת לקחי מלחמת לבנון השניה, וזה הגוף שיכול היה לקחת אחריות על ניהול משבר הקורונה. הרשות פוזרה ויובשה באופן כמעט מלא. סמכויות רבות נלקחו מידיה והועברו לפיקוד העורף, כך שהגוף נותר ללא יעדים.

יועץ משפטי לכנסת

עו"ד איל ינון שמילא את התפקיד במשך עשור, סיים את כהונתו ב-1 באפריל 2020, לאחר שבחודשיו האחרונים בתפקיד הוא הותקף על ידי נתניהו ושר המשפטים דאז אמיר אוחנה. מאז ממלאת המקום היא עו"ד שגית אפיק, שמשמשת גם כיועצת המשפטית של ועדת הכספים. יו"ר הכנסת מינה ועדת איתור בראשות השופט אשר גרוניס ותהליך המינוי החל.

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה כי הנחתה ומנחה את המשרדים לטפל באיוש המשרות אשר בסמכותה. "מינהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה פונה מעת לעת להנהלות המשרדים במעקב ובקרה לאיושן של המשרות המנויות על הסגל הבכיר. עם כינון הממשלה, הנציב נתן עדיפות עליונה לאיושן של משרות המנכ"לים ומוקבליהם, ולאור זאת כונסה ועדת המינויים בתדירות יומית, להבטחת המשך הניהול השוטף והתקין של משרדי הממשלה.

התפקידים הבכירים הלא מאויישים

משטרה
מפכ"ל

שב"ס
ראש השירות

משרדי ממשלה
משרד השפטים
פרקליט מדינה
מנכ"ל רשות להגנת פרטיות
ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע
פרקליט מחוז חיפה פלילי
פרקליט מחוז ת"א מיסוי וכלכלה

משרד האוצר
מנכ"ל
חשב כללי
ראש אגף תקציבים

משרד רה"מ
מנכ"ל המשרד
ראש מערך הסברה
סמנכ"ל רכש נכסים ולוגיסטיקה

משרד הביטחון
מנכ"ל רח"ל

כנסת
יועץ משפטי