עסק ביום | פיצ'ר

"המדינה סייעה למי שהרים את הקול. אלה אנשים שלא צריך לעזור להם"

שרון וילנצ'יק-שרוני היא בעלת "ספא נווה צדק" בתל אביב • "השכירות היא מאוד גבוהה ומטבע הדברים זה יצר בור כלכלי כשאין הכנסה" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

בלב שכונת נווה צדק הקסומה וההיסטורית, במרכז סוזן דלל, שוכן ספא בוטיק, המעניק מגוון רחב של טיפולים ללקוחותיו. ב-12 השנים מאז הקמתו היו דלתות "ספא נווה צדק" הפסטורלי פתוחות מהשעה 9 בבוקר ועד 22:00 בלילה, ובכל זמן נתון נהנו שישה לקוחות במקביל מטיפולים ועיסויים מגוונים. כעת הדלתות סגורות. עיסויי לא נחשב לשירות חיוני. עבור העסקים בתחום הספא והטיפולים, משמעות הסגר הנה סגירה מוחלטת של העסק, ללא כל אפשרות "להמציא את עצמך מחדש" או לתת שירותים אונליין. "בניגוד לעסקים אחרים שיכולים לעבוד אונליין או על מתן שירותים אחרים שניתן להרוויח מהם אפילו מעט, לנו אין אפשרות כזאת. אנחנו לא יכולים לשלוח ידיים שיעסו אנשים דרך המחשב. בתחום שלנו סגר זה 100% השבתה", אומרת שרון וילנצ'יק-שרוני, בעלת "ספא נווה צדק".

וילנצ'יק-שרוני ובעלה הקימו את העסק לפני 12 שנים, בפריים לוקיישן, אך בתקופת המשבר הנוכחי המיקום נושא עמו את ההוצאה הגדולה ביותר כאשר העסק סגור. "אנחנו משלמים שכירות כרגיל. בסגר הראשון בעל הנכס התחשב בנו ודחה לנו 50% מתשלום השכירות למועד מאוחר יותר, ומאז ועד עכשיו אנחנו משלמים את השכירות כרגיל. ואני מבינה אותו. זה מעגל. גם בעל הנכס שלנו צריך את הכסף בתקופה זאת. השכירות היא מאוד גבוהה, כי אנחנו במיקום מרכזי בתל אביב, ומטבע הדברים זה יצר בור כלכלי כשאין הכנסה".

במהלך הסגר הראשון, במרץ השנה, הספא היה סגור כחודש וחצי. וילנצ'יק-שרוני נאלצה לשלוח את שלוש פקידות הקבלה והמנקה שעובדות אצלה במשרה מלאה לחל"ת ולהיפרד לתקופה מ-25 המטפלים הפרילנסרים שעובדים בספא קבוע.

קיבלתם סיוע מהמדינה?
"כעצמאים בעלי שליטה לא קיבלנו מהמדינה שום דבר במענק הראשון והשני ובפעימה השלישית קיבלנו סכום מינימלי בסוף מאי. בשבוע שעבר קיבלנו עוד 15 אלף שקל במסגרת מענק ההשתתפות בהוצאות, אבל זה לא מספיק לכסות אפילו את ההוצאות".

ואז הגיעה תקופת "בין הסגרים" ועמה ההתאוששות. וילנצ'יק-שרוני: "בין הסגר הראשון ל-18 בספטמבר, ערב ראש השנה שסגרנו בפעם השנייה, המקום עבד מצוין. בעקבות המצב הנפשי, שמשפיע על הגוף, הרבה אנשים הגיעו לטיפולים".

חזרתם לפעילות מלאה?
"היו לנו חודשיים של הרבה מאוד עבודה בין היתר בגלל שכולנו היינו בישראל ולא היו אטרקציות בחו"ל, אז כולם חיפשו משהו בשביל הנפש. זה התחיל לאט כי כולם עדיין חששו מהקורונה. בחודש הראשון עבדנו בעלי ואני לבד כדי לחסוך בהוצאות, עבדנו מהבוקר עד 22:00 לבד, ורק בהמשך החזרנו את הפקידות שלנו לעבודה. עבדנו כדי לשלם על הכמעט חודשיים שהיינו סגורים בסבב הראשון. כשפתחו את כל המקומות ממש הרגשנו התעוררות גדולה וביקוש גדול, אבל הכול היה כדי להשלים את חוסר העבודה במרץ-אפריל".

ואז הגיע הסגר השני. "לפני הסגר השני יומן הטיפולים שלנו היה עמוס שלושה שבועות קדימה. כולם בוטלו. נכנסנו לגל הזה בתקופה שהייתה אמורה להיות התקופה הכי טובה אצלנו - תקופת החגים והחופשות".

לוילנצ'יק-שרוני אין טענות נגד הסגר, אך יש לה ביקורת על האופן שבו המדינה בוחרת למי לסייע ואת מי להשאיר פתוח. "אנחנו תמיד עם גישה חיובית ועם הראש למעלה, ואם הסגר יוריד את מצב התחלואה אז אני שלמה לגמרי עם זה שהעסק היה סגור. אנחנו אופטימיים תמיד. אבל מנקודת המבט שלי המדינה סייעה למי שהרים את הקול ועשה רעש, שאלה בדיוק האנשים הלא נכונים ואלה שלא צריך לעזור להם".

מי למשל?
"קופות החולים קיבלו אישור להמשיך להפעיל קבלת עיסויים, אחרי התעקשות בלתי מתפשרת, כך שאין שום הגיון או צדק לא להפעיל את בתי הספא, אשר עובדים במתכונת הרבה פחות צפופה מאשר קופות החולים, תוך כדי הקפדה על התו הסגול ועטיית מסכות בטיפול או לאשר למטפלים במגע, במיוחד בתקופה לחוצה וקשה עבור רוב אוכלוסייה, להמשיך לעבוד במקצוע כל כך חשוב לגוף ולנפש.

"הממשלה לוקחת החלטות לא הגיוניות, מאשרת לגופים החזקים להמשיך לעבוד ועוצרת במקביל את העבודה והפרנסה של כל כך הרבה עסקים קטנים ופרילנסרים. עצמאים ובעלי שליטה אשר משלמים מיסים כמו כל אזרח, זכאים לקבל את אותן הזכויות ולצערי בפועל זה לא קרה".

תשרדו את הסגר?
"אני ממשיכה באופטימיות, כי זה מה שנשאר לנו כדי לשמור על שפיות, ומקווה מאוד שהמשק, החנויות ואלפי העצמאים יחזרו לשגרה בקרוב".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il