כסף ירוק: גיוסים חסרי תקדים לקרנות אנרגיה ירוקה

קרנות הסל של מגזר האנרגיה הירוקה נהנו בשבועות האחרונים מהזרמות כספים אדירות • המניע העיקרי לכך הוא הימור של המשקיעים על כך שהמנצח בבחירות בארה"ב יהיה ג'ו ביידן, שמתכנן להעביר כספים לתחום

תחנת כוח גיאותרמית של אורמת בניו זילנד  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
תחנת כוח גיאותרמית של אורמת בניו זילנד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המשקיעים שופכים כסף לתוך קרנות סל "אנרגיה ירוקה" בשיעורים חסרי תקדים בשבועיים האחרונים, ומטיסים את שווי המניות המוחזקות על ידי קרנות אלה ללא קשר ליסודות הכלכליים של החברות.

תעודת הסל לאנרגיה סולארית של Invesco (סימול TAN) עלתה בכ-31% במהלך השבועיים שקדמו ליום שישי האחרון (9 באוקטובר), ובכ-83% במהלך שלושת החודשים שקדמו לאותו מועד. רווחים אלה הונעו על ידי גיוסי שיא לקרן, בהיקף של כ-356 מיליון דולר.

כדי להבין את משמעות ההיקפים: ביום שישי האחרון רשמה תעודת הסל לאנרגיה סולארית של Invesco תזרים יומי של 78 מיליון דולר. סכום יומי זה גדול יותר מכל מה שהקרן גייסה במשך כל חייה בשנים 2015 עד 2019.

הגיוסים חסרי התקדים מניעים שינויים פרבוליים במניות האנרגיה הירוקה. במהלך השבועיים שקדמו ליום שישי האחרון, רשמו שתי תעודות הסל הגדולות בארה"ב על אנרגיה נקייה, TAN ו-ICLN, גיוסי שיא בהיקף כולל של 644 מיליון דולר. עבור כל קרן מדובר בגיוס גדול יותר מאשר רשמו שתי הקרנות בשנת 2019 כולה.

המניות הנכללות בקרנות אלה הגיבו בעוצמה כלפי מעלה בפרק זמן קצר מאוד. במהלך החודש שקדם ל-9 באוקטובר, התשואה על תעודת הסל TAN עמדה על 44%, מול 6% למדד נאסד"ק ומול 4.3% עבור מדד S&P 500.

מדובר בהאצה במגמה שהתחילה בתחילת 2020. קרנות אלה רשמו גיוסים ותוצאות חזקות השנה, על רקע מעבר כספים לקרנות ESG ("השקעות אחראיות") ואנרגיה ירוקה. מאז תחילת 2020 (עד ל-9 באוקטובר) רשמה קרן TAN תשואה כוללת של 146% וקרן ICLN תשואה של 83%, לעומת 35% "בלבד" עבור מדד נאסד"ק ולעומת 9% בלבד עבור מדד S&P 500. המפסיד הגדול פה הוא סקטור האנרגיה המסורתית - קרן האנרגיה של S&P 500 (סימול XLE), שרשמה ירידה של כ-46% מאז תחילת השנה.

האם התשואות מייצגות בועה?

מה מניע את ההתנהגות הזו? קרנות אלה הראו תשואות חזקות כל השנה לצד עליית המשקיעים על גל קרנות ה-ESG, אבל נראה כי המהלכים האחרונים מונעים על ידי משקיעים שמהמרים על ניצחון של ג'ון ביידן והדמוקרטים בבחירות לנשיאות בארה"ב, כאשר ביידן תיאורטית מתכנן להעביר כסף לתחום האנרגיה הנקייה (במסגרת תוכנית "גרין ניו דיל").

האם מהלך זה במניות מייצג בועה? קשה להשיב על כך, אבל אין ספק שהמהירות והעוצמה שבהן זרם הכסף, והעליות החדות במניות הקשורות, מעוררת שאלות האם רווחים אלה ברי קיימא. תמחורי מניות האנרגיה הירוקה התרחקו שנות אור מהרמות ההיסטוריות: מכפיל רווח העתידי (12 חודשים קדימה) של תעודת הסל TAN עומד כעת על כ-42, בהשוואה לכ-19 בתחילת השנה.

גם במקרה שהדמוקרטים אכן ינצחו בבחירות בארה"ב, כל מדיניות חדשה שתונהג - ייקח זמן להוציאה לפועל. השקעות בתשתיות הובטחו מאז כניסתו של ברק אובמה לתפקיד הנשיא ב-2008 בעקבות המשבר הפיננסי העולמי, אבל טרם התממשו בצורה משמעותית.

תעודות הסל של אנרגיה ירוקה בארה''ב כבר אינן נישה. נכון לסוף השבוע שעבר, סכום של כ-10 מיליארד דולר מנוהלים בתעודות סל אנרגיה ירוקה הנסחרות בארה"ב על פני כ-15 קרנות עיקריות (יותר מ-50 מיליון דולר בנכסים כל אחת). שתי קרנות, ICLN ו-TAN, מהוות יותר מ-40% מנכסים אלה - יחד כ-4.3 מיליארד דולר.

15 קרנות אלה נהנו מאוד מתשומת הלב המוגברת של המשקיעים: הקרנות התחילו את שנת 2020 עם סך של 4.1 מיליארד דולר בנכסים. מתחילת השנה, קרנות אלו צברו כ- 2.9 מיליארד דולר בגיוסים.

שוב, קצת פרספקטיבה: קרנות אלה מנהלות יחד עכשיו יותר כסף מאשר קרן האנרגיה של S&P 500 (סימול XLE), עם 8.8 מיליארד דולר נכסים תחת ניהול.

אורמת וסולאראדג' נהנות מהמגמה

שתי מניות ישראליות גדולות, שונות זו מזו לחלוטין, המוחזקות בקרנות, נהנו משמעותית מזרימת הכספים האחרונה: סולאראדג' (סימול: SEDG) ואורמת (סימול: ORA).

סולארדג' היא כיום חברת האנרגיה הסולארית ''הטהורה'' הגדולה ביותר בעולם, לאחר התחלה מרהיבה לשנת 2020, ועומדת כעת על שווי שוק של מעל 15 מיליארד דולר. כתוצאה מכך, היא בעלת משקל משמעותי בשתי תעודות הסל הגדולות ביותר באנרגיה ירוקה, המיקום הגדול ביותר ב-TAN עם משקל של כ-11.6% מהקרן, ובתוך קרן ICLN משקל של כ-7% מהקרן. במהלך החודש האחרון (עד ל-9 באוקטובר) עלתה מניית SEDG ב-66%.

למניית אורמת הייתה התחלה קשה יותר השנה: המניה צנחה בכ-26% עד לחודש שעבר, בין השאר, עקב אתגרים במדינות מתפתחות מסוימות שבהן היא מפעילה תחנות כוח גיאותרמיות. ואולם, בתוך שבועיים המניה קיבלה דחיפה כלפי מעלה, עם תשואה של כ-26% בגין מה שנראה זרם השקעות וסנטימנט חיובי מקרנות אנרגיה ירוקה אלה. למניית אורמת יש משקל של 2.5% בקרן ICLN.

חשיפה לקרנות אנרגיה ירוקה

משקיעים המעוניינים בחשיפה למניות אנרגיה ירוקה, יכולים לבחון השקעה בקרן Invesco Solar ETF (סימול: TAN) או בקרן iShares Global Clean Energy ETF (סימול: INRG LN). קרןINRG LN דומה לקרןICLN , אבל פשוט נסחרת בבריטניה ועשויה להציע טיפול מס מועדף למשקיעים ישראלים כקרן UCITS (בכל מקרה, יש להתייעץ עם יועץ פיננסי בנושא זה).

קרן TAN משקיעה בחברות הקשורות לכל שרשרת הערך של טכנולוגיה סולארית, ומדד הייחוס של הקרן הוא MAC Global Solar Energy Index. לעומתה, קרן ICLN משקיעה במגוון רחב יותר של חברות בתחום האנרגיה ירוקה (רוח, גיאותרמי וכדומה), ומדד הייחוס שלה הואS&P Global Clean Energy Index.

קרן TAN הוקמה באפריל 2008 ומחזיקה בכ-29 מניות, ואילו קרן INRG LN הוקמה ביולי 2007 ומחזיקה בכ-99 מניות. מבחינת מדינות, שתי הקרנות מחזיקות בכ-34% מניות בארה''ב, והשאר במדינות כמו סין וישראל (סולאראדג').

התשואות של שתי הקרנות חזקות מאוד מאז תחילת השנה: תשואה של 146% עבור קרן TAN ושל 82% עבור קרןINRG LN , ובמדידה של שנתיים אחורה 305% ו-168%, בהתאמה. לשתי הקרנות יש בערך 2.1 מיליארד דולר תחת ניהול, עם דמי ניהול שנתיים של 0.70% עבור קרן TAN ודמי ניהול של 0.65% עבור INRG LN. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם