הממשלה צריכה דווקא ללמוד מהחברה החרדית על שיטת הטיפול הנכונה בקורונה

החברה החרדית כנראה הבינה את מה שבמערכת הבריאות עוד לא הבינו - הקורונה כאן כדי להישאר ולכן צריך להתחיל להתמודד איתה בדרכים אחרות שכוללות גם אשפוז ביתי

תלמידי ישיבה בבני ברק / צילום: Oded Balilty, Associated Press
תלמידי ישיבה בבני ברק / צילום: Oded Balilty, Associated Press

השבוע נחשף בחדשות 12 כי מאות חולי קורונה מהחברה החרדית, ביניהם כאלו שמוגדרים קשים, מטופלים בבתיהם על ידי עמותה כדי להימנע מאשפוז בבית חולים מתוך חשש שדווקא בבתי החולים יורע מצבם.

בין היתר נטען כי בבתי החולים יש מחסור בכוח אדם וכי בבתי החולים, החולים חשופים יותר. לכאורה עוד אייטם שמוכיח את קלקלתו של הציבור החרדי אלא שדווקא בעניין הזה, ראוי כי המדינה תלמד ממנו.

אחד הדברים שהקורונה מלמדת אותנו היא שמערכת הבריאות לא נערכה כראוי למאה ה-21.

בכל העולם קיימת כבר שנים מגמה שעל פיה בתי החולים משמשים כמרכזי מצוינות בלבד ואילו הרפואה שבשגרה עוברת לקהילה ולבית החולה. יש לכך סיבות רבות - חלקן כלכליות וחלקן רפואיות, כי זה נכון יותר, טוב יותר לחולה וטוב יותר למערכת הבריאות.

הקורונה לא הולכת לשום מקום, היא תלווה אותנו עוד זמן רב ולכן אשפוז בית הוא צו השעה הנדרש לצורך הניצחון על הקורונה.

מחקרים מלמדים שבאשפוז וטיפול בית יש שיעור גבוהה יותר של שביעות רצון של המטופל ומשפחתו, שיעור נמוך יותר של כניסת מטופלים לדיכאון או מצבים נפשיים אחרים (חולה נמצא בסביבתו הטבעית והתומכת), וחיסכון בעלויות הטיפול (משך הזמן הנדרש בבית להשגת אותה התוצאה הטיפולית קצר יותר בהשוואה לבית חולים).

כאן נכנסת תרומתו של ענף הביטוח לתמונת המאבק. מזה מספר חודשים מונחות על שולחנם של מקבלי ההחלטות ברשות שוק ההון ובמשרד האוצר תוכניות ביטוח לאספקת שירותי בית, אלא שמשום מה קבלת ההחלטות מתמהמהת. אין מחלוקת על העומס הרב המוטל על פקידי האוצר בכלל ועל אנשי שוק ההון בפרט. אפשר להבין את העובדה שקבלת אישור לתוכנית ביטוח במדינת ישראל לוקחת זמן רב. אבל אנחנו לא בתקופת שגרה וזה הזמן לקבוע סדרי עדיפויות ולהניח תוכניות ביטוח אילו בראש רשימת המטלות של הרשות.

לשחרר את הצוותים הרפואיים שכורעים תחת העומס

חייבים למצוא את הדרך לפנות את בתי החולים, שחלקם בתפוסה מלאה ולשחרר את הצוותים הרפואיים שרבים מהם כורעים תחת העומס. צריך להיערך לכך שכמה שיותר אנשים, שתנאי הדיור שלהם מאשרים זאת, יוכלו לקבל טיפול בבית על מנת לפנות את המערכת כולה לטפל בחולי הקורונה הקשים בבתי החולים.

ביטוח פרטי לאשפוז בית יאפשר לכל מי שמעוניין בכך לקבל שירותים רפואיים בביתו באמצעות צוות רפואי. לא כל אזרח יכול ליהנות משירותי עמותות שמספקות את השירות חינם ולא כל אזרח במדינה יכול לקבל "פרוטקציה" כמו רבנים או מפורסמים אחרים. רובנו, על מנת לקבל שירותים רפואיים בבית נידרש לשלם על כך, והביטוח יהיה מקור המימון לכך.

קבלת שירות רפואי היא זכות בסיסית של אזרח במדינה דמוקרטית נאורה. הרפואה הציבורית לא צריכה לחשוש מכך שאדם מבקש לקבל טיפולים פרטיים בבית. זהו צו השעה בימים קשים אלה. קולות של פאניקה, היסטריה ואף איום בנקיטת הליכים משפטיים כמו שנשמעו אתמול על ידי בכירים במשרד הבריאות אסור שישמעו.

באותה מידה שהמדינה נערכת לפרויקט קטיעת שרשראות ההדבקה על משרד הבריאות להיערך לפרויקט אשפוז וטיפול בבית ובקהילה. אין לי אשליות שתוכנית ביטוח פרטי תפתור את הבעיה אבל היא צעד חשוב הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך ואם היא הייתה משווקת לציבור כבר לפני שנה תרומתה הייתה יכולה להיות גדולה עוד יותר. 

הכותב הוא מומחה למדיניות בריאות העומד בראש 'קבוצת ד"ר פרישמן' וחברת הייעוץ 'פרש קונספט', לשעבר סגן מנהל בית החולים אסותא, סמנכ"ל הפניקס, מנכ"ל החברה הכלכלית של קופ"ח לאומית ויועץ לשר הבריאות