הביטקוין מעצבן את נגיד בנק אנגליה - ומחירו מטפס לשיא של חודש וחצי

"קשה לראות שיש לביטקוין ערך פנימי", אמר הנגיד הבריטי, שהזהיר מפני השימוש במטבע הקריפטו כאמצעי תשלום • הוועדה ליציבות פיננסית של מדינות G-20 פרסמה דוח בנוגע לרגולציה על מטבעות דיגיטליים "יציבים", כמו ליברה של פייסבוק

אנדרו ביילי, נגיד בנק אנגליה / צילום: Tolga Akmen, AP
אנדרו ביילי, נגיד בנק אנגליה / צילום: Tolga Akmen, AP

הביטקוין הוא חסר ערך כלכלי פנימי - כך לפחות סבור אנדרו ביילי, נגיד בנק אנגליה - הבנק המרכזי של בריטניה. על פי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", אתמול (ב') התייחס הנגיד הבריטי למטבע הקריפטו המוביל - והזהיר מפני השימוש בו כאמצעי תשלום.

"אני חייב לומר את האמת, קשה לראות שיש לביטקוין מה שנקרא 'ערך פנימי' (intrinsic value)", אמר ביילי במהלך מפגש שאלות ותשובות ציבורי שקיים בנק אנגליה. עם זאת, לדבריו, לביטקוין "עשוי להיות ערך מוסף (extrinsic value), במובן זה שאנשים רוצים אותו".

הנגיד הבריטי הוסיף כי הוא חש "עצבני מאוד" בנוגע לכך שאנשים משתמשים בביטקוין כאמצעי תשלום, מכיוון ששווי הביטקוין אינו ודאי. ביילי הדגיש כי על משקיעים להבין שמחיר הביטקוין תנודתי במיוחד.

התבטאויותיו השליליות של נגיד בנק אנגליה בנוגע למטבע הקריפטו, לא הפריעו למחיר הביטקוין להמשיך לטפס - והיום אחר הצהריים נע מחירו סביב 11,430 דולר, אחרי שכבר הגיע בשעות הבוקר לכ-11.7 אלף דולר - רמתו הגבוהה ביותר מאז 2 בספטמבר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. נכון להיום, שערו הדולרי של הביטקוין (BTC) עלה בכ-50% מתחילת שנת 2020.

הבנקים המרכזיים מגבשים מתווה רגולטורי

בתוך כך, בנקים מרכזיים מובילים בעולם ממשיכים לגבש מדיניות בנוגע לתחום המטבעות הדיגיטליים. היום פורסם דוח חדש בעניין זה על ידי הוועדה ליציבות פיננסית (FSB) - גוף בינלאומי שנועד לפקח על המערכת הפיננסית העולמית, ובו שותפות כל מדינות G-20 (האיחוד האירופי ועוד 19 הכלכלות הגדולות בעולם). על פי הדוח של FSB, הוועדה עובדת בשיתוף עם קרן המטבע הבינלאומית (IMF), הבנק העולמי וכן BIS - הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים, לגבש מתווה פורמלי לשימוש במטבעות דיגיטליים ריבוניים (CBDC - מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים) במערכות בנקאיות.

על פי הדוח, בנקים מרכזיים ערוכים לפקח על שימוש חוצה-גבולות במטבעות "יציבים" (stablecoins) - מטבעות דיגיטליים שערכם מוצמד למטבעות פיאט (כמו דולר או אירו), המוצעים על ידי חברות פרטיות, כמו למשל, פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה שאותו מובילה ענקית המדיה החברתית פייסבוק. לדברי הוועדה ליציבות פיננסית, החוקים הלאומיים הקיימים אינם מכסים באופן מלא את התחום של stablecoins, ועל רגולטורים בעולם להבטיח כי מטבעות "יציבים" גלובליים יהיו מחויבים למתן דין וחשבון מלא, ישמרו על אבטחת מידע ויהיו בעלי אמצעי אבטחה יעילים נגד התקפות סייבר והלבנות הון.

עוד לדברי FSB, עד לסוף שנת 2022 יגובשו המסגרות הרגולטוריות שייקבעו על ידי מדינות G-20, קרן המטבע, הבנק העולמי ו-BIS, בכל הנוגע למטבעות דיגיטליים "יציבים", וכן בתחום של מטבעות דיגיטליים ריבוניים שיונפקו על ידי בנקים מרכזיים.

ביום שישי האחרון, כפי שדווח באתר "גלובס", פרסמה קבוצה של שבעה בנקים מרכזיים גדולים, ובהם הפדרל ריזרב האמריקאי, יחד עם BIS דוח ראשון מסוגו, הכולל מתווה עקרונות משותף להנפקה של מטבע דיגיטלי לאומי (CBDC) על כל ידי בנק מרכזי בעולם. שיתוף הפעולה של קבוצת הבנקים המרכזיים מסתמן כמאמץ להתמודד עם ההתקדמות של כמה מדינות בעולם, ובראשן סין, בפיתוחו של מטבע דיגיטלי ריבוני.