ברקת למגדל: האישור לדירקטור החדש התקבל בשל תקלה, השהו את המינוי

רשות שוק ההון מבהירה כי ההודעה לפיה אינה מתנגדת למינוי מוטי רוזן לדירקטור במגדל חברה לביטוח, שכבר דווח לבורסה, נשלחה בשל תקלה טכנית • הממונה מסביר כי אין מדובר בנקיטת עמדה אישית לגבי התאמתו של רוזן לתפקיד, אך מורה להשהות את המינוי

שלמה אליהו ומשה ברקת / צילום: תמר מצפי ורפי קוץ
שלמה אליהו ומשה ברקת / צילום: תמר מצפי ורפי קוץ

המאבק בין ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, ובין שלמה אליהו ויתר חברי דירקטוריון מגדל אחזקות ביטוח ממשיך לייצר החלטות ואמירות חריגות במיוחד: יום לאחר שקבוצת הביטוח שבשליטת אליהו דיווחה לבורסה על מינויו המיידי של מוטי רוזן לדירקטור בחברה הבת מגדל חברה לביטוח, בעקבות אישור הרגולטור, מבהירה היום רשות שוק ההון כי "הודעת הדואר האלקטרוני שהתקבלה אתמול בחברה, לפיה רשות שוק ההון אינה מתנגדת לבקשה למינויו של רוזן, נשלחה עקב תקלה טכנית במערכת נושאי משרה של הרשות".

אך לא רק זאת, ההודעה שנשלחה מהרשות, גם אם בטעות, נשלחה ביום האחרון למתן תגובת רשות שוק ההון בנושא מינויו של רוזן, שבעבר היה מנכ"ל קבוצות הביטוח מנורה מבטחים והראל. עתה מבהיר ברקת במכתב ששלח למגדל כי מבחינתו על החברה להשהות את מינויו של רוזן, שכבר הוכרז בבורסה ובמערכות רשות ניירות ערך. ברקת מסביר כי הוא מורה למגדל להשהות את המינוי בהסתמכו על מכתב אחר שהוציא לאחרונה לחברה, אגב רצון למנות את כרמי גילון לתפקיד דירקטור בקבוצה, ובו אסר הרגולטור לבצע פעולה "עלולה לפגוע ביציבות הניהולית של החברה, ובכלל זה מינויים של דירקטורים חדשים לדירקטוריון מגדל ביטוח". בעקבות הודעת המפקח הודיעה מגדל לבורסה כי הדיווחים מאתמול על חילופי האישים בדירקטוריון מגדל חברה לביטוח מבוטלים.

ברקת מבהיר במכתבו כי אין מדובר בנקיטת עמדה אישית לגבי התאמתו של רוזן לתפקיד, תוך שהוא מוסיף כי "בכוונתי יהיה לשקול את הבקשה שנית בהמשך, ככל שהדבר יהיה רלוונטי, בין היתר בכפוף למסקנות הליך הביקורת המנהלית המתנהל בעניינה". ואולם, המהלך של הממונה גרם להרמות גבה בסביבת הקבוצה, שם גורסים כי מינויו של רוזן לדירקטוריון הקבוצה החל עוד קודם למכתב של ברקת, כך שפסילת מינויו אינה דבר שמובן מאליו.

רוזן נועד להחליף את יו"ר מגדל חברה לביטוח ניר גלעד. לשם כך הוא נבחר כמחליף לגבי פיקר בדירקטוריון מגדל חברה לביטוח, תפקיד ממנו התפטר האחרון תוך שהוא נשאר בתפקידו כדירקטור בחברה האם מגדל אחזקות. פיקר מקורב לבעל השליטה בקבוצה, שלמה אליהו, שיחד עם כל שאר הדירקטורים במגדל אחזקות פועל להדחת יו"ר מגדל חברה לביטוח גלעד.

המהלך האמור עורר את זעמו של הממונה ברקת, שהבהיר לאליהו ולדירקטורים בחברות הראשיות בקבוצה כי לא יתיר הזזתו של גלעד לפני 2021. לפי שעה ברקת לא הבהיר מה בכוונתו לעשות בנושא כהונת גלעד החל מינואר הקרוב, אך הוא כבר הבהיר כי הוא מעוניין בהרחקת שלמה אליהו מהניהול היומיומי של מגדל חברה לביטוח. במסגרת זו ברקת הורה לאליהו לעזוב את אחד משני התפקידים בקבוצה שבהם הוא נושא: דירקטור במגדל חברה לביטוח ויו"ר החברה האם מגדל אחזקות.

נציין כי מבחינת ברקת ההתנהלות של מגדל בשנים האחרונות תחת שליטתו של אליהו הייתה בעייתית וזאת משום הזזתם של מנהלים בכירים רבים מתפקידיהם, וזאת זמן קצר בלבד לאחר שמונו על ידי או מטעם אליהו.

המהלך האמור קורה בד בבד מהלך רגולטורי חריף וחריג גם כן שמוביל הממונה בכלל ביטוח, שם הוא הוביל להזזת יו"ר הקבוצה. לפי שעה מונתה בכלל יו"רית זמנית בכלל החזקות ביטוח הציבורית, בעוד שבחברת הביטוח טרם מונה יו"ר במקומו של היו"ר הקודם דני נוה, שפרש מוקדם יותר השנה. השינויים בכלל ביטוח קרו אגב רצונו של היו"ר הקודם ושל בעלי מניות בחברה (שאין בה גרעין שליטה) להזיז את מנכ"ל החברה. ברקת פעל להשארתו של המנכ"ל תוך שהוא מבהיר שם ובמגדל כי הוא רוצה בחיזוק מעמדם העצמאי של המנהלים השכירים בחברות, תוך הרחקת בעלי מניות מצמתי הכרעה שאינם ברמת האסיפה הכללית ומינוי דירקטורים מטעמם (ככל שזה מתאפשר).