אפל | פרשנות

למה פתאום מכשיר מיני ועוד שאלות על השקת האייפונים החדשים

עוד לפני שאפל הציגה אמש את מכשירי אייפון 12 החדשים, המנכ"ל טים קוק הסביר באריכות על יתרונות רשת הסלולר החדשה • התמיכה ב-5G אמורה להיות מקדם המכירות המרכזי של מכשירי האייפון 12 החדשים, למרות שהפריסה של הרשת ברוב העולם נמצאת רק בשלבים ראשונים

מנכ"ל אפל, טים קוק, מציג את האייפון החדש / צילום: Brooks Kraft/Apple Inc., AP
מנכ"ל אפל, טים קוק, מציג את האייפון החדש / צילום: Brooks Kraft/Apple Inc., AP

ההשקה אמש (ג') של מכשירי האייפון 12 החדשים של אפל הייתה האירוע העמוס והדחוס ביותר שערכה החברה אי פעם. בקצת יותר משעה של שידור מוקלט מראש ללא קהל בגלל מגפת הקורונה, אפל השיקה לראשונה ארבעה מכשירי אייפון חדשים בבת אחת. כל ארבעת האייפונים החדשים תומכים לראשונה בגלישה ברשת הסלולר החדשה 5G, הנפרסת בימים אלו ברחבי העולם.

ההשקה כללה את המכשיר הקטן ביותר שאפל ייצרה מזה שנים, אייפון 12 מיני עם מסך 5.4 אינץ', וגם את המכשיר עם המסך הגדול ביותר שהיה לאפל אי פעם, אייפון 12 פרו מקס עם תצוגה של 6.7 אינץ', לעומת מסך של 6.5 אינץ' במכשיר אייפון 11 פרו מקס. בין הקטן לגדול, יש שני מכשירים (אפל 12 ואפל 12 פרו) שמגיעים במידה הסטנדרטית יותר של 6.1 אינץ'. קשה כמעט להיזכר שבהשקה הראשונה של אייפון אי שם ב-2007 מידה אחת של מסך אמורה היתה להתאים לכולם.

מקדם המכירות הגדול - 5G

עוד לפני שאפל ניגשה להציג בפועל את פרטי הסמארטפונים החדשים עצמם, המנכ"ל טים קוק הסביר בהרחבה על יתרונות רשת הסלולר 5G, המציעה זמן תגובה מהיר יותר לצד קצב הורדה והעלאה גבוה בהרבה מאשר ברשת 4G LTE הקיימת. קוק גם העלה לבמה את מנכ"ל חברת הסלולר האמריקאית האנס ווסטברג, שדיבר גם הוא בשבחי הרשת החדשה והיישומים שלה בתחומים כמו מציאות רבודה.

לא מפתיע שאפל הרחיבה כל כך בנושא ה-5G, שאמור להיות הגורם העיקרי שיגרום לצרכנים לשדרג את מכשיריהם הנוכחיים לאייפון 12. במכשירים החדשים של אפל יש אמנם מעבד מהיר יותר, עיצוב חדש-ישן בסגנון אייפון 4 ו-5 ושיפור במצלמות, אך מקדם המכירות העיקרי של אייפון 12 הוא ללא ספק התמיכה ברשתות 5G. זהו בסופו של דבר גם הייחוד העיקרי של הטלפונים החדשים.

האנליסטים, דרך אגב, חושבים שזה מקדם מכירות לא רע בכלל והתייחסו לאירוע כחשוב ביותר של אפל מזה שנים רבות. גם המניה של אפל זינקה בציפייה להשקה ועלתה מתחילת השנה כבר ב-61%. דווקא אתמול, בעקבות ההשקה, הסתיים המסחר במנייה בירידה של 2.65%, אולי כי אפל לא שלפה שום שפן מהכובע במהלך ההשקה וכל המפרטים של מכשירי האייפון דלפו כבר קודם לרשת.

אלא שחייבים לזכור באותה נשימה שרשת 5G היא עדיין קונספט תיאורטי יחסית עבור רוב הצרכנים ברחבי העולם, כולל הקהל הכי חשוב של אפל בארה"ב. כל המפעילות הסלולריות האמריקאיות החלו לפרוס רשתות כאלה, אבל הפריסה הזאת נמצאת עדיין בחיתוליה וברוב המקומות הגולשים יקבלו במקרה הטובה מהירות מעט יותר גבוהה מאשר ברשתות 4G LTE הקיימות. המשמעות היא שאפל צריכה לשכנע לקוחות אמריקאיים לקנות עכשיו מכשיר עם יכולת שיקח להם עוד כמה שנים כדי באמת לנצל. כנראה שאם יש חברה אחת בעולם שיכולה לעשות משהו כזה זאת אפל.

גם במקומות שיש רשתות 5G מהירות ופועלות, בינתיים אין ממש אפליקציות שדורשות באמת את רוחב הפס הכל כך מהיר. אפל ניסתה כבר בהשקה אתמול להתחיל לבנות מערך של יישומים שייגרמו ללקוחות להזדקק לרשת כל כך מהירה כאשר הודיעה על ההשקה של המשחק הפופולרי League of Legends לראשונה בגרסה לאייפונים. סביר שנראה בתקופה הקרובה את אפל מציגה עוד יישומים שמנצלים את הרשת המהירה.\

מה פתאום מכשיר מיני

המכשיר המסקרן ביותר שהשיקה אמש אפל היה האייפון 12 מיני, קטגוריה חדשה בסמארטפונים של אפל. המיני ממשיך את מגמת הסגמנטציה במכשירים של אפל שמנסה להציע לכל אחד משהו שמתאים לו. מעבר לפנייה לקהל שמחפש מכשיר קטן שנכנס לכיס צפוף, נראה שהשקת מכשיר המיני נועדה גם למטרה קצת יותר נסתרת - דחיפה כלפי מעלה של המחיר הממוצע של מכשירי האייפונים.

בהשקה בשנה שעברה מכשיר הפתיחה הבסיסי של אפל היה אייפון 11 שנמכר החל מ-699 דולר. זהו גם היה המכשיר הפופולרי ביותר של החברה בשנה האחרונה עם מסך 6.1 אינץ'. אתמול אפל העלתה את מחיר המכשיר המקביל, אייפון 12, שכבר נמכר החל ב-799 דולר. אלא שאפל רצתה בכל זאת להשאיר מכשיר פתיחה בתמחור קצת יותר נמוך ולתוך המשבצת הזאת נכנס האייפון 12 מיני שימכר החל ב-699 דולר.

הניסיון של אפל לדחוף את המחיר הממוצע של האייפונים בא לידי ביטוי גם במאמצים של החברה להמשיך לבדל את קטגוריית הפרו היקרה והיוקרתית. מכשירי הפרו יתחילו להימכר ב-999 דולר.

בשנה שעברה קטגוריית הפרו נבדלה באיכות המסך, OLED לעומת LCD בדגמים הרגילים, אבל הפעם כל המכשירים יקבלו את המסך המשודרג. הייחוד הנוכחי של קטגוריית הפרו הוא בשיפור יכולות הצילום, שאפל מנסה למצב כתחרות למצלמות מקצועיות, ובתוספת של מערכת Lider, שמשתמשת בקרן לייזר לחישוב מרחקים - אופציה שמתאימה ליישומי מציאות רבודה. ויש גם את המסך של אייפון פרו מקס שגדל עוד יותר, כדי לפנות למי שרוצה באמת תצוגה ענקית.

האנליסטים חוזים שכל מאמצי אפל יצליחו והלקוחות אכן יסכימו לשלם יותר, אפילו בימים של משבר כלכלי עולמי חריף. אייפון פרו מקס שמחירו יתחיל ב-1,099 דולר אמור להיות אחד הנמכרים ביותר בקטגוריה, כאילו שהקורונה והשלכותיה לא קיימות.

מכשיר בלי מטען ואוזניות?

בהתאם לציפיות אפל הודיעה כי מכשירי האייפון החדשים יגיעו רק עם כבל USB וללא מטען או אוזניות בערכה. אפל מסבירה זאת ברצונה לצמצם פסולת אלקטרונית מיותרת. זה בהחלט יעזור לאיכות הסביבה, אך באותה מידה גם יסייע לאפל לצמצם עלויות ולהגדיל רווחיות.

אולי רוב לקוחות אפל כבר מחזיקים בבית מטענים ואוזניות למכביר, אבל מי שאין לו כאלה יצטרך להוסיף כסף ולקנות אותם, אולי אפילו מאפל עצמה. בדיחה שרצה בטוויטר היא שאחרי שאפל הורידה בעבר את השקע הייעודי לאוזניות ועכשיו את המטען והאוזניות, כנראה שהגרסה הבאה של האייפון תגיע בכלל בלי טלפון.