אין הסכמות על מתווה התעופה; בשלב זה האיסור לטוס תקף עד ליום שישי

ועדת החוקה אישרה כי אם לא יגובש מתווה תעופה חדש, המגבלות על הטיסות והיציאות לחו"ל יוסרו ביום שישי הקרוב

ביקורת דרכונים ריקה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
ביקורת דרכונים ריקה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

נושא האיסור לטוס יעלה מחר שוב לדיון בממשלה. בינתיים, ועדת החוקה אישרה כי אם לא יגובש מתווה חדש (כלומר איסור מעודכן), מיום שישי (16 באוקטובר) מגבלות התעופה והיציאה לחו"ל יוסרו.

בדומה לענפים אחרים במשק, גם ענף התעופה נאלץ להתנהל תחת אי ודאות והנחיות שמתעדכנות חדשות לבקרים. נכון לעכשיו, נזכיר כי ההנחיות אוסרות על יציאה לחו"ל למעט למי שהספיק לרכוש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר. הנחיות אלה הובילו לצניחה דרמטית בתפוסה במטוסים ולביטולים של מאות טיסות על ידי חברות שונות.

ועדת החוקה אישרה את הארכת התקנות הנוכחיות של הסגר (כולל סגירת מקומות העבודה) עד ליום ראשון (18 באוקטובר) בחצות. התקנות לרבות ההקלות, ייכנסו לתוקף מיידי עם פרסומן ברשומות בשעות הקרובות. לגבי מתווה התעופה כאמור, בשלב זה, האיסור לטוס צפוי להסתיים ביום שישי הקרוב.

פועלים לצמצום ימי הבידוד

בדיון שנערך אמש בקבינט הקורונה נושא התעופה נידון ארוכות. השרים אמיר אוחנה ומירי רגב ביקשו לפתוח את השמיים ולבטל את האיסור לטוס אולם שר הבריאות יולי אדלשטיין התנגד. לכן הציפייה שתצא בשורה מהישיבה והאיסור יבוטל היום (ד'), כלומר ביחד עם מועד פקיעת התקנות, לא התממשה והנושא יידון שוב מחר.

הנושא עלה הבוקר לדיון גם במליאת הכנסת. ח"כ אלכס קושניר העביר שאילתה דחופה לשרת התחבורה בה הוא ביקש לקבל הסבר מה השיקול שעומד מאחורי האיסור לטוס ומה הצעדים המתוכננים לפתיחת השמיים. "שמענו לאחרונה שהשיקול שעומד בפני מתווה פתיחת השמיים הוא שיוויניות ולא נתוני התחלואה", אומר קושניר.

סגן שרת התחבורה ח"כ אורי מקלב סיפק תשובה שלמעשה אין בה מענה לשאלתו של קושנר. מקלב הסביר כי "העמדה היא שהיום אפשר מבחינה בריאותית לטוס במטוס והדבר הזה כשלעצמו הוא לא המסוכן". מקלב התייחס גם למניעת ההתקהלות בשדה התעופה והגעה של משפחות כשגם הוא הלך על קו הסולידריות כנימוק. "יכול להיות שהשיקול הוא גם כזה לחלק מאנשים, אנשים אומרים שסוגרים.. אי אפשר להטיל על ציבור סגר פוגעני מאוד, סגירת עסקים, אנשים לא יוצאים מהבית ומצד שני אנשים יוכלו לצאת לטיולים לחוץ לארץ", כך השיב סגן השרה תוך שהוא לא לוקח בחשבון שפתיחת שמיים ועסקי ענף התעופה כוללים גם סקטורים שלמים של נסיעות עסקים, איחוד משפחות ועוד. אבל מראית העין היא שוב השיקול שנשמע בהקשר של סגירת השמיים.

עם זאת, סגן השרה הודיע כי "משרד התחבורה פועל לפתיחת השמים לטיסות וכי המשרד יציג מתווה מסודר לטיסות בתקופה זו". כמו כן הודיע מקלב כי פועלים לצמצום ימי הבידוד לשבים מחו"ל היות ולדבריו, זהו החסם העיקרי המונע את הטיסות של האזרחים, שלא רוצים לקבל את ימי הבידוד. עוד נמסר מטעמו כי "מדיניות משרד התחבורה היא פתיחת השמים עם היציאה מהסגר. בניגוד לדיווחים כאלה ואחרים עמדת משרד הבריאות כפי שהוצגה לנו היא כי הטיסה אפשרית על פי הנחיות כאלה ואחרות". באשר לימי הבידוד הנדרשים, 14 ימים לשבים ממדינות אדומות אמר כי "כעת משרד הבריאות דורש ימי בידוד מלאים לשבים מחו"ל, ימי הבידוד הם קשים גם בארץ ולא רק לשבים מחו"ל, אנחנו מכירים משפחות ששהו בבידוד שבועות בגלל איכון הטלפון שלהם, אנחנו רוצים לצמצם את ימי הבידוד ונעשה הכל לקצר את מספר ימי הבידוד לשבים ממדינות מסוימות מחו"ל".

אתמול גם השיבה המדינה לבג"ץ במסגרת עתירות שהוגשו נגדה על האיסור לטוס מטעמה של חברת ישראייר ומטעמם של אזרחים מן המניין. תשובת המדינה שנפרסה על פני יותר מ-30 עמודים לא סיפקה נימוק מניח את הדעת לאיסור לטוס ובית הדין הגבוה לצדק קבע כי גם אם המתווה יפוג, הרי שראוי לקיים דיון בנושא בהרכב של שלושה שופטים "בהקדם האפשרי".