חשיפת הקלטת מנדלבליט-נוה לא צריכה להשפיע על ניהול תיקי נתניהו

לוחות הזמנים של קבלת ההחלטה להגיש כתב אישום נגד רה"מ ואופן קבלתה מעידים כי היא אינה קשורה ליחסים של מנדלבליט עם ניצן • נראה כי המתקפה על מערכת החוק בישראל רק בתחילתה, והיא תדרוש מאנשיה להיות מאוד איתנים כדי לעמוד בה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

חשיפת חדשות 12 של הקלטת השיחה שנוהלה ב-2016 בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ליו"ר לשכת עוה"ד לשעבר, אפי נוה, צריכה להטריד את מנוחתו של כל אזרח.

זה שהיועמ"ש כינה את פרקליט המדינה "מניאק", זה לא דרמה כזו גדולה. גם אנשים בתפקידים בכירים הם בני אדם ומותר להם להשתמש בביטויים כאלה בשיחות פרטיות עם חברים. אבל מה שכן צריך לעורר שאלה היא הסיבה שבעטיה העניק היועמ"ש לפרקליט המדינה לשעבר את הכינוי הזה.

המחשבה של היועמ"ש שניצן "מחזיק אותו בגרון", כהגדרתו, שהוא נמנע מלקבל החלטה על עילת סגירת תיק החקירה של היועמ"ש בפרשת הרפז כדי שיהיה לו מנוף לחצים על מנדלבליט, מלמדת על כך שהיועמ"ש הטיל דופי בדרך קבלת ההחלטות של פרקליט המדינה. שהוא חשב שניצן פעל ממניעים לא ענייניים.

ואם היועמ"ש חושב שפרקליט המדינה פעל ממניעים לא עניינים ביחס למעורבותו בתיק הרפז, למה שאזובי הקיר יחשבו שניצן פעל באופן ענייני בנוגע לנושאים אחרים שתחת טיפולו?

השאלה היא אם מנדלבליט צודק ביחס לניצן. והאמת שההסבר שניצן מספק להתנהלותו הוא די משכנע. לדבריו, הוא נמנע מקבלת החלטה בגלל ניגוד העניינים שהיה נקלע אליו אם היה מקבל החלטה בבקשתו של מי שעומד בראש מערכת התביעה הכללית. ולא קשה לדמיין איך ניצן היה מותקף על ידי גורמים שונים לו כן היה מקבל החלטה, בטענה שהוא קיבל אותה בניגוד עניינים.

המחלוקת בין ניצן למנדלבליט בתיקי נתניהו

אשר לניסיונות של גורמים המקורבים לרה"מ נתניהו לטעון שההקלטה של מנדלבליט ונוה מוכיחה כי מנדלבליט כביכול נסחט על ידי ניצן לנהוג יד קשה עם נתניהו, אין להם שחר. ראשית, ההחלטה של ניצן שלא להחליט על עילת סגירת התיק של מנדלבליט התקבלה בחודש מרץ 2017, זמן רב לפני שלב קבלת ההחלטות בפרקליטות בתיקי נתניהו.

ובנוסף, הטיפול של רשויות אכיפת החוק בתיקי רה"מ היה מוסדר. עוד טרם שניצן ומנדלבליט קיבלו החלטות, העבירה פרקליטות מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה חוות דעת משפטית שהשתרעה על פני 800 עמודים והמליצה על הגשת כתב אישום נגד רה"מ. בהמשך, דן צוות של 25 פרקליטים בכירים בחוות הדעת הזו ובתוצרי החקירה הנוספים לפני שהתקבלה ההחלטה הסופית של מנדלבליט להגיש כתב אישום.

מה עוד שבין מנדלבליט לבין ניצן התגלעו מחלוקות באשר לתוצאה. ניצן רצה להאשים את נתניהו בשוחד בשלושת התיקים, 1000, 2000 ו-4000 ואילו מנדלבליט החליט להאשימו בשוחד רק בתיק 4000 ובהפרת אמונים בשני התיקים הנוספים.

אחרי חשיפת הקלטת איים יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, שאם מנדלבליט לא יתפטר מתפקיד היועמ"ש יתפרסמו עוד הקלטות נגדו. מעבר לכך שהדברים הקשים האלה של זוהר יכולים להיחשב, לכאורה, כעבירה פלילית של סחיטה באיומים, הם גם מלמדים על מה שאולי עוד צפוי לנו. מערכת המשפט של מדינת ישראל תצטרך להיות מאוד איתנה, כדי לעמוד במתקפות שעוד צפויות לה. 

***חזקת החפות. רה"מ בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו בכתב האישום שהגיש נגדו היועמ"ש, ושמורה לו חזקת החפות. ההליכים נגד אפי נוה נמצאים בעיצומם. נוה מכחיש את החשדות נגדו ועומדת לו חזקת החפות.